České ženy by si při nákupu nového vozu kupovaly nejraději SUV nebo vozy ve variantě kombi v červené či stříbrné barvě. Kromě ceny se přitom při výběru auta rozhodují především podle jeho technických parametrů jako výkon, prostornost či spotřeba a také na základě spolehlivosti a bezpečnosti. Každá šestá žena přitom rozhoduje o výběru auta sama a téměř třetina žen přiznává, že je při výběru vozu dokáže alespoň z části ovlivnit reklama. Vyplývá to z průzkumu spotřebitelských preferencí, který provedla společnost KIA MOTORS CZECH na vzorku 1017 žen.
Průzkum ukázal, že pětina žen by si ráda pořídila rovnou dva vozy naráz. Ženy přitom preferují větší a praktičtější vozy s větším kufrem. Nejoblíbenějším typem automobilu je SUV, které by si ráda pořídila třetina žen (34 %). Necelá třetina (32 %) by potom doma ráda viděla jakékoli kombi s velkým kufrem. Malé autíčko preferuje 28 % respondentek, zatímco sedan by si pořídila pouze pětina českých žen. Nejpreferovanějšími barvami jsou přitom červená a stříbrná. Tyto barvy by na svém autě uvítalo 37 %, respektive 32 % žen. Na třetím místě se s odstupem umístila modrá, která se líbí čtvrtině dotazovaných.
„Zajímavé je, že ačkoli třetina žen by si ráda pořídila SUV, skutečně ho zatím vlastní pouze 5 % z nich. Průzkum však potvrzuje dlouhodobý trend posledních let, kterým je stále se zvyšující zájem o vozy ze segmentu SUV. V posledních dvou letech generuje tento segment necelou třetinu našich prodejů, což se téměř shoduje s výsledky průzkumu,“ uvedla Kateřina Jouglíčková, PR Manager společnosti KIA MOTORS CZECH. Nejčastěji ženy přitom vlastní kombíky (30 %) či sedany (29 %), které jsou s odstupem následovány malými vozy ze segmentu A (20 %).
Při koupi vozu berou téměř tři čtvrtiny žen (73 %) v potaz především technické parametry, jako jsou výkon, prostornost a spotřeba. Necelá polovina (45 %) žen klade důraz na bezpečnost a třetina žen od svého budoucího automobilu očekává také všestrannost. Ženský hlas zaznívá při koupi nového vozu v 90 % případů. Zpravidla jde o společné rozhodnutí obou partnerů (61 %), v některých případech rozhoduje dokonce celá rodina (13 %). Samostatně o volbě značky a typu nového vozu rozhoduje celých 15 % žen a pouze v 10 % případů rozhoduje výhradně muž. Téměř třetina žen přitom přiznává, že v jejich rozhodování hraje roli také reklama.
„Reklama hraje při prodeji velmi důležitou roli prvního kontaktu. Pouze tři procenta žen uvádí, že je reklama dokáže přímo ovlivnit, ale celých 29 % přiznává, že se na základě reklamy začaly o auto podrobněji zajímat,“ dodává Kateřina Jouglíčková.
Součástí průzkumu bylo i dotazování řidiček na jejich první automobil. Čtyři z deseti žen si pořídily první vůz do 25. narozenin, zatímco do 30 let si auto pořídily téměř tři čtvrtiny žen. Více než třetina si ho pořídila ze svých vlastních úspor, čtvrtina ho dostala jako dárek od rodičů, desetina si na něj musela půjčit.