Česká obchodní inspekce pravidelně sleduje a vyhodnocuje jakost pohonných hmot na českém trhu. Vloni odebrala na tuzemských čerpacích stanicích celkem 2 542 vzorků pohonných hmot. Stanoveným jakostním požadavkům nevyhovělo 12 vzorků (0,5 %). ČOI uložila zákaz prodeje na 29 360,71 litrů pohonných hmot v hodnotě 1 057 070,89 korun. Ve srovnání s rokem 2022 došlo ke zlepšení, kdy v roce 2022 z 2 545 odebraných vzorků jich jakostním požadavkům nevyhovělo 18 (0,7 %).
Česká obchodní inspekce kontroluje a sleduje jakost pohonných hmot /motorové benziny, motorové nafty, FAME, směsná motorová nafta, motorová nafta B10, motorová nafta s vysokým obsahem FAME, parafinická motorová nafta (HVO), LPG, CNG, bio-CNG, LNG, bio-LNG a ethanol E85/ formou odběrů vzorků a laboratorních rozborů. Kontrolováno bylo dodržování ustanovení § 3 odst. 1 zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot, ve znění pozdějších předpisů. Stanoveným jakostním požadavkům nevyhovělo 12 vzorků, což v celkovém hodnocení představuje 0,5 % nevyhovujících vzorků.
V průběhu roku 2023 uložila ČOI podle ustanovení § 7 odst. 1, písm. a) zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, v 6 případech opatření spočívající v zákazu prodeje pohonných hmot, které nesplňovaly požadavky na jakost a složení stanovené prováděcím právním předpisem, zvláštními právními předpisy a českými technickými normami. Opatření bylo vydáno na:
- 17 227,71 litrů motorové nafty v hodnotě 582 437,99 Kč
- 12 133,00 litrů motorových benzinů v hodnotě 474 632,90 Kč
V celkovém množství je to 29 360,71 litrů pohonných hmot a celková hodnota činí 1 057 070,89 Kč.
V rámci výkonu dozoru nad trhem byl vydán i zákaz prodeje CNG, jehož množství a hodnotu nebylo možné vzhledem k použité technologii (čerpání a úprava CNG z potrubí) vyčíslit.
Odebrané pohonné hmoty dle druhů leden-prosinec 2023 | ||||||||||
druh paliva | odebrané vzorky | v % | nevyhovující vzorky | % z druhu paliva | ||||||
motorové benziny | 1001 | 39,4 | 4 | 0,4 | ||||||
motorové nafty | 1200 | 47,2 | 6 | 0,5 | ||||||
FAME | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||||||
směsná motorová nafta | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||||||
motorová nafta B10 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||||||
motorová nafta s vysokým obsahem FAME | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||||||
parafinická motorová nafta | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||||||
LPG | 300 | 11,8 | 0 | 0,0 | ||||||
CNG, bio-CNG | 41 | 1,6 | 2 | 4,9 | ||||||
LNG, bio-LNG | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||||||
ethanol E85 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | ||||||
Celkem | 2542 | 100,0 | 12 | 0,5 |
Vývoj jakosti odebraných pohonných hmot v průběhu roku 2023 | |||||||||
měsíc | nevyhovující vzorky v % | ||||||||
motorové benziny | motorová nafta | LPG | CNG, bio-CNG | Celkem | |||||
Leden | 0,0 | 0,9 | 0,0 | 0,0 | 0,4 | ||||
Únor | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
Březen | 0,0 | 2,6 | 0,0 | 0,0 | 1,2 | ||||
Duben | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
Květen | 0,0 | 0,9 | 0,0 | 0,0 | 0,4 | ||||
Červen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
Červenec | 1,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,5 | ||||
Srpen | 1,0 | 1,3 | 0,0 | 50,0 | 2,0 | ||||
Září | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
Říjen | 2,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,8 | ||||
Listopad | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
Prosinec | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
SUMA | 0,4 | 0,5 | 0,0 | 4,9 | 0,5 |
Z výše uvedené tabulky a níže uvedeného grafu je zřejmé, že v roce 2023 byl nejvyšší počet nevyhovujících vzorků pohonných hmot, a to 4 vzorky, zjištěn v měsíci srpnu. V březnu byly zjištěny 3 nevyhovující vzorky, v říjnu 2 nevyhovující vzorky a v lednu, květnu a červenci po jednom nevyhovujícím vzorku. V ostatních měsících roku 2023 nebyly nevyhovující vzorky paliv identifikovány.
Motorové benziny
V roce 2023 bylo odebráno a kontrolováno celkem 1 001 vzorků motorových benzinů. Česká obchodní inspekce přehodnotila 3 nevyhovující vzorky motorových benzinů, které nevyhověly v jakostním parametru „tlak par“. Vzorky byly přehodnoceny na vyhovující na základě směšovacího efektu, kdy naměřená hodnota tlaku par byla nižší než maximální povolená hodnota s připočtenou odchylkou. Stanovené požadavky technické normy na jakost motorových benzinů nesplnily 4 vzorky.
Nevyhovujícími jakostními ukazateli byly zjištěny:
jakostní ukazatel | počet nevyhovujících jakostních ukazatelů | % z odebraných vzorků příslušného druhu |
ethanol | 2 | 0,2 |
konec destilace | 2 | 0,2 |
Zbývajících 997 vzorků motorových benzinů splnilo jakostní ukazatele stanovené technickou normou ČSN EN 228+A1/Z1/O2: 2020 – Motorová paliva – Bezolovnaté automobilové benziny – Technické požadavky a metody zkoušení.
Motorové nafty
V roce 2023 bylo odebráno a kontrolováno celkem 1 200 vzorků motorové nafty. Z tohoto počtu odebraných vzorků nesplnilo 6 vzorků jakostní ukazatele stanovené dle příslušné technické normy, což činí 0,5 % z odebraných vzorků příslušného druhu. Kontrolované vzorky motorové nafty nevyhověly v jakostním parametru „bod vzplanutí“. Zbývajících 1 194 vzorků motorové nafty splnilo jakostní ukazatele stanovené technickou normou ČSN EN 590: 2022 a ČSN EN 590/O1: 2023 – Motorová paliva – Motorové nafty – Technické požadavky a metody zkoušení.
LPG pro pohon (zkapalněné ropné plyny)
V roce 2023 bylo odebráno a kontrolováno celkem 300 vzorků LPG. Všechny odebrané a kontrolované vzorky splnily jakostní parametry stanovené technickou normou ČSN EN 589+A1: 2022 – Motorová paliva – Zkapalněné ropné plyny (LPG) – Technické požadavky a metody zkoušení.
CNG (stlačený zemní plyn)
V roce 2023 bylo odebráno a kontrolováno celkem 41 vzorků tohoto motorového paliva. Z tohoto počtu vzorků nesplnily 2 vzorky jakostní požadavky příslušné technické normy, což činí 4,9 % z odebraných vzorků příslušného druhu. Kontrolované vzorky CNG nevyhověly v jakostním parametru „voda“ (v případě jednoho nevyhovujícího zjištění se jednalo o ověřovací rozbor po předchozím zjištění neshody). Zbývajících 39 vzorků CNG vyhovělo všem jakostním požadavkům stanoveným v technické normě ČSN 65 6517: 2009 a ČSN 65 6517/Z1: 2023 – Motorová paliva – Stlačený zemní plyn – Technické požadavky a metody zkoušení.
Biopaliva v pohonných hmotách
Ve sledovaném období byl kontrolován obsah methylesterů mastných kyselin u 1 200 vzorků motorové nafty. Obsah ethanolu v motorových benzinech byl zkontrolován u 1 000 vzorků z 1 001 odebraných (u 1 vzorku se jednalo o opakovaný odběr na téže čerpací stanici, u kterého nebyl obsah ethanolu kontrolován). Laboratorními rozbory bylo zjištěno překročení přípustné horní hranice obsahu ethanolu u 2 vzorků motorového benzinu.
Vývoj jakosti pohonných hmot v meziročním porovnání
* vyšší % nevyhovujících vzorků u takto označených pohonných hmot je ovlivněno rušením prodeje těchto pohonných hmot na čerpacích stanicích a tím i nízkým počtem odebraných a zkoušených vzorků.
** včetně bio-CNG, LNG, bio-LNG
Z výše uvedené tabulky meziročního porovnání od 2. pololetí roku 2001 do roku 2023 je zřejmé, že dle zjištění České obchodní inspekce má jakost pohonných hmot od roku 2015 stabilní tendenci.
V porovnání výsledků s rokem 2022 bylo v roce 2023 zaznamenáno zlepšení jakosti u vzorků motorových benzinů (z 0,5 % na 0,4 %), motorové nafty (z 1,0 % na 0,5 %) a LPG pro pohon (z 0,3 % na 0,0 %). Zhoršení jakosti bylo zaznamenáno u vzorků CNG pro pohon (z 0,0 % na 4,9 %, výsledek je ovlivněn opakovaným odběrem vzorku, který byl opakovaně vyhodnocen jako nevyhovující právním předpisům).