Každý druhý řidič se na českých silnicích necítí bezpečně. Důvod? Chování ostatních. Podle pravidelného průzkumu České asociace pojišťoven ale ti samí Češi přiznávají, že nedodržují pravidla a páchají přestupky. A to i ty, které považují za velmi nebezpečné. Nejčastěji překračují povolenou rychlost.
51 % – tolik českých řidičů se podle aktuálních výsledků pravidelného průzkumu České asociace pojišťoven necítí na silnicích bezpečně. Viní z toho ostatní účastníky dopravy, kteří jsou podle nich agresivní, bezohlední a porušují pravidla. „Češi se setkávají s nejrůznějšími projevy agresivity, od vybrzďování přes gestikulaci nebo pokřikování a nadávky. Je to dlouhodobý problém,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Nebezpečnost přestupku od páchání neodrazuje
Za nepřípustné považují Češi především řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek, a to v 96 %. Vadí jim ale také předjíždění v nebezpečném nebo nepřehledném úseku (97 %) či jízda na červenou (96 %). Své vlastní chování ale považují za bezproblémové a 12 % řidičů by dokonce u sebe nemělo podle vlastních slov co změnit.
Při přímé konfrontaci však čeští řidiči připouštějí, že pravidla silničního provozu nedodržují. „Češi velmi dobře vědí, co je nebezpečné chování na silnici a u ostatních řidičů ho kritizují. Pro to samé chování ale u sebe vždy najdou omluvu,“ doplňuje Jan Matoušek. Překročení nařízené rychlosti nebo její nepřizpůsobení všem aktuálním okolnostem bylo od roku 2020 příčinou více než 60 tisíc dopravních nehod.
Některé dopravní přestupky vás vyjdou na malé jmění. Jiné mohou skončit i vězením
Překročení povolené rychlosti v obci i mimo ni je přitom nejčastěji přiznávaným přestupkem. Češi se ale dopouští i těch nejzávažnějších přestupků jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. K tomu se přiznalo 6 % řídících respondentů. „Největší rozpor se ukázal u nedodržování bezpečné vzdálenosti, které Češi považují za velmi nebezpečné, zároveň se ho ale polovina dotazovaných řidičů dopouští,“ upřesňuje Kateřina Rábová z výzkumné agentury Ipsos, která průzkum realizovala.
Přestupek | Vnímáno jako nebezpečné | Páchání |
Řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek | 96 % | |
Předjíždění v nebezpečném/nepřehledném úseku | 97 % | 9 % |
Jízda na červenou | 96 % | 9 % |
Nedodržování bezpečné vzdálenosti | 93 % | 48 % |
Překročení rychlosti o 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec | 92 % | 17 % |
Používání telefonu za jízdy | 92 % | 34 % |
Překročení rychlosti o 20 km/h v obci nebo o 30 km/h mimo obec | 84 % | 34 % |
Překročení rychlosti o více než 5 km/h v obci nebo o méně než 30 km/h mimo obec | 52 % | 72 % |
Nebezpečnost jednotlivých přestupků ukazují statistiky příčin nehod z posledních let. „Ze zmíněných statistik vyplývá jako nejrizikovější příčina dopravních nehod nepřiměřená rychlost, kde od roku 2020 policie evidovala přes 60 tisíc případů s podílem přítomnosti alkoholu u 11 těchto nehod, přičemž na všech nehodách se alkohol podílí asi v 5 %,“ uvádí Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Vybrané příčiny dopravní nehody | Počet nehod od roku 2020 |
Všechny druhy nepřiměřené rychlosti a jejího nepřizpůsobení okolnostem provozu | 60 056 |
Předjíždění | 6 148 |
Jízda na červenou | 1 889 |
Nedodržování bezpečné vzdálenosti | 23 051 |
O průzkumu:
Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání dopravní bezpečnosti realizuje nezávislá výzkumná agentura Ipsos. V roce 2022 proběhl sběr dat v září, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1000 respondentech (z toho 790 řidičích) ve věku 18–79 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště a skupinové diskuse. Druhá vlna průzkumu proběhla v listopadu 2023 a účastnilo se ho 1023 respondentů (z toho 819 řidičů).