Návštěvě STK, tedy stanici technické kontroly se v pravidelných intervalech nevyhne nikdo z nás. Pro řadu motoristů je návštěva STK stres, někteří neví, co vlastně všechno mají mít s sebou a ani to, jak to bude probíhat. Proto si vše dnes vysvětlíme.
V prvé řadě je dobré vědět, že technických kontrol existuje několik druhů. Můžete jet na pravidelnou kontrolu, ale i na opakovanou. Také se můžete setkat s kontrolou před registrací, ale i kontrolou pro technickou způsobilost. A existuje také evidenční technická kontrola. Právě u té proběhly letos velké změny, když byla její platnost prodloužena až na jeden rok. Evidenční kontrolu pak potřebujete při změně vlastníka, bez toho auto prostě nepřepíšete. Velkou výhodou je to, že evidenční kontrolu může nahradit i protokol z STK. Nesmí být ale starší než rok. To znamená, že pokud do roka od absolvování STK auto prodáte, nemusíte evidenční kontrolu vůbec řešit. Protokol z evidenční kontroly pak už na úřad nemusíte nosit, v rámci digitalizace státu si jej úředníci sami dohledají v systému.
Co s sebou, kolik to stojí a kam jet?
Kromě auta si na STK vždy přivezte také velký i malý techničák. Na kontrolu nemusí jet majitel auta, může dorazit kdokoliv, ale doklady musí mít u sebe. Výhodou je, že můžete vyrazit na jakoukoliv stanici technické kontroly, kterou si vyberete. Vždy je ale dobré se předem objednat, jinak vás může čekat i několikahodinové čekání s nejistým výsledkem. Seznam stanic technické kontroly podle krajů najdete na stránkách Ministerstva dopravy.
Samotná kontrola pak zabere jen několik desítek minut, nejčastěji se vejdete do hodiny. Cena STK se pak různí dle vybrané stanice. Zpravidla si připravte na částku pohybující se mezi 1500 Kč a 2500 Kč za kompletní prohlídku včetně měření emisí.
Na STK se chystají další změny. Kontrolovat se bude možná i tloušťka plechů. České STK jsou pro
A co s autem?
Pokud si nejste jisti, že máte auto v dobrém technickém stavu, raději jej před STK odevzdejte do péče autoservisu. Třeba jen pro jistotu. Nechte zkontrolovat všechny důležité části. Řada servisů má prohlídku před STK ve své nabídce a technici tak moc dobře ví, na co se zaměřit. Sami si pak můžete zkontrolovat třeba fungování světlometů, ale i stav pneumatik. Před samotnou STK vždy z kol sundejte poklice, požádat o to můžete i samotného technika. S poklicemi auto STK neprojde!
Co když neprojdu?
Hlavně zachovejte klid. Technik STK přesně označí ty závady, které je potřeba odstranit. S autem v tomto případě můžete v klidu odjet, ale máte 30 dnů na to, abyste závady dali do pořádku a absolvovali opakovanou technickou kontrolu. Tu pak neplatí v plné výši, ale jen sníženou sazbu, kterou má ale každá stanice jinou.
Může se ale stát, že závady, které technik odhalí, budou natolik závažné, že nepůjdou odstranit a napravit. V takovém případě je auto označeno jako nezpůsobilé k jízdě a vy s ním už ani nemůžete odjet. Pak nezbývá než nechat odtáhnout, ekologicky zlikvidovat a na úřadě odhlásit.
Mám propadlou technickou
Tohle se může stát každému. Ostatně, platnost STK je standardně dva roky, u nových aut dokonce čtyři. Zapomenout tak je snadné. Řada motoristů ve chvíli, kdy zjistí, že mají propadlou technickou hodně riskuje, když auto na kontrolu dopraví po vlastní ose. Raději ale volte odtahovku, protože pokuty za jízdu bez STK nejsou z nejnižších.
„Pokud jezdíte s vozidlem, které má propadlou technickou kontrolu, tzn. již uplynula obvykle dvouletá lhůta od poslední STK, hrozí vám pokuta 1 500 Kč až 2 500 Kč. To ovšem platí pouze v případě, že je vozidlo technicky v pořádku a je způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Pokud policejní hlídka zjistí, že vozidlo vykazuje závady nebezpečné pro ostatní účastníky provozu, pokuta může být výrazně vyšší. V těchto případech se pokuta pohybuje mezi 5 000 Kč až 10 000 Kč a k tomu je přidáván zákaz řízení od 6 do 12 měsíců,“ upozorňuje Cebia.
Kdekterá STK se chová jako nejvyšší iánstituce ve státě, technici si dost často vymýšlejí „problém“ ,který jsou schopni i jako „C“. Banální nedostatek , který téměř není ani jak „B“ přijde majitele vozidla na peníze a zejména čas na opakovanou kontrolu…
A zkuste si satěžovat – v „systému“ příslušné STK máte navždy černou tečku !!!!
Dobry den,zrovna vcera jsem na STK byl,technik dakazal udelat skodu na aute za 50 000,.!!!!!!Mel by tam takovy clovek byt?Napiste vsem jak postupovat,naraz nikdo za nic nemuze…..
Stana
Co vám technik provedl?
Dakazal znicit elektronickou parkovaci brzdu,protoze nevi jak postupovat pri odbrzdeni….ja musel auto nalozit na odtahovku a poslat do servisu…
Proč bych měl auto s C závadami sešrotovat a odhlásit? Nestačilo by ho opravit a přijet znova?