Tesla na řadu nejen motoristů působí minimálně poněkud kontroverzně. Zastánci značky se sice hodně snaží přesvědčit svět o opaku, ale faktem je, že automobilka nemá nijak valnou pověst týkající se kvality zpracování. A už dlouho se mluví také o tom, že ani použité technologie nejsou na takové úrovni, jakou s chutí popisuje sama automobilka. Poslední výtka právě směrem k technologiím přišla od jednoho z bývalých techniků Tesly. A rozhodně si nebral servítky.
Tím technikem je Lucasz Krupski, který se o tom, jaké vozy Tesly podle něj ve skutečnosti jsou, rozpovídal německému listu Handelsblatt už letos v květnu. Tehdy novinářům poskytl interní dokumentaci týkající se stížností na přístup značky k zákazníkům a řadu jejich stížností. Řidiči měli největší problémy se softwarem, který se stará o brzdění a samořízení modelů Tesly. Když ještě pro automobilku pracoval, snažil se ze své pozice s těmito problémy něco dělat, vše ale bylo dle jeho slov marné.
I proto se snaží nejen řidiče těchto vozů varovat před umělou inteligencí, která má na starosti autopilot Tesly. „Podle mého názoru není připraven ani hardware, ani software,“ řekl Krupski v rozhovoru s BBC. „Týká se to nás všech, protože jsme v podstatě součástí experimentu na veřejných komunikacích. I když nemáte Teslu, vaše děti stále chodí po chodníku,“ dodal. Bývalý technik navíc tvrdí, že v datech společnosti nalezl důkazy, které nasvědčují tomu, že se nedodržovaly požadavky na bezpečný provoz vozidel s určitou úrovní autonomní nebo asistenční technologie řízení. Zjednodušeně řečeno to znamená například to, že Tesly až příliš často brzdí před neexistujícími překážkami, čímž ale ohrožují provoz kolem.
Tesla má v Německu problém. Je hodnocena jako nejhorší auto, které jezdí na tamní STK
Krupského tvrzení vyvolávají obavy ohledně technologie samořízení, potvrdil i Jack Stilgoe, který se na londýnské univerzitě UCL zabývá výzkumem autonomních vozidel. „Jde o jakýsi test umělé inteligence v reálném světě, na silnici s námi všemi okolo,“ řekl. Ostatně i kvůli tomu, jak systémy Tesly (ne)fungují automobilku od ledna letošního roku vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu. Zároveň ale dost dobře možná bude vyšetřován je sám bývalý technik. Ten totiž německému listu zpřístupnil na 100 gigabajtů interních dat Tesly, což už prověřuje nizozemský úřad pro ochranu osobních údajů. Právě v Nizozemsku totiž sídlí evropská centrála Tesly.