Letní měsíce dávají silnicím zabrat víc, než by se mohlo zdát. Objevuje se totiž přehřátý asfalt, vznikají další praskliny a výmoly. A stačí k tomu třeba i jedna jediná bouřka. Tyto kazy v silnicích přitom mohou vážně ohrozit bezpečnost provozu. A právě proto se v některých českých krajích začínají testovat nové technologie, které mají těmto problémům předcházet.
Asfalt se v horku mění na „měkký karamel“
Vysoké teploty mění chování asfaltu, zjednodušeně řečeno se asfalt začíná rozpouštět podobně jako v teple čokoláda. Kvůli tomu se a na některých místech deformuje a vznikají koleje nebo nerovnosti. Nejkritičtější situace nastávají po sérii horkých dnů, kdy silnici náhle zasáhne prudká letní bouřka. Právě pak se může stav vozovky dramaticky zhoršit. Klidně i během několika hodin.
Problém je v tom, že tyto změny nejsou vždy viditelné dopředu. A právě tady přichází ke slovu takzvaná prediktivní údržba.
Data, která mohou předejít nehodám
Některé kraje a správci komunikací začínají využívat systémy, které kombinují data z meteostanic, kamer, senzorů teploty i laserového měření povrchu. Díky tomu dokážou rozpoznat místa, kde se silnice přehřívá a hrozí vznik deformací, ještě dříve, než se objeví prasklina nebo výmol.
Jak nahlásit výmol v silnici? Někde na to mají aplikaci, jinde musíte zjistit, čí silnice je
Podle odborníků je klíčové, že technologie umožňují reagovat na situace téměř okamžitě. Třeba v případě bouřky může systém upozornit na rizikové místo dřív, než tam dojede první auto. Záchranné složky navíc dostávají informace v reálném čase, takže vědí, kde může dojít k problému.
Nejde ale jen o silničáře. Informace ze senzorů a kamer se často dostávají také do navigací nebo mapových aplikací, které běžní řidiči používají. Výsledkem je, že se lidé o koloně nebo výtluku dozví dřív, než se k němu vůbec přiblíží.
Vysočina testuje budoucnost
Kraj Vysočina patří k prvním, kde se podobný informační systém testuje ve větším měřítku. Spojuje zde data z meteostanic, kamer a detailní evidence silnic, aby údržba mohla být plánována efektivněji. Podobný přístup se zkouší také na dálničním úseku D1, kde se rychlost jízdy přizpůsobuje podle provozu a počasí.
S využíváním této chytré technologie se samozřejmě počítá i v zimě. Systémy umí na základě kombinace aktuálních a historických dat předpovídat, kde hrozí náledí nebo sněhové jazyky. Na těchto místech pak mohou včas zasáhnout posypové vozy a naopak zbytečně neplýtvat solí tam, kde není tolik potřeba. Například Ředitelství silnic a dálnic využívá systém, který sleduje výjezdy techniky a vyhodnocuje, zda byly skutečně nezbytné.
Když opravy předcházejí nehodám
Budoucí směr, kterým se správa silnic ubírá, je jasný. Místo zásahů až po stížnostech nebo nehodách se stále více pracuje s prevencí. Díky novým technologiím lze totiž sledovat stav silnic prakticky v reálném čase. Představa, že by silnice samy „hlásily“, že je problém, se už nezdá být zase takovým sci-fi…
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek