BMW X1 prodělalo facelift

Autor: Pavel Srp - 7. 5. 2012


BMW X1 je prvním prémiovým kompaktním vozem svého segmentu, právem jej tak lze označit za průkopníka. Během přibližně dvou a půl roku jeho výroby vzniklo v Lipsku a současně v čínském Tiexi více než 275 000 těchto vozů.

Nové BMW X1 nyní přináší svým majitelům více pověstné radosti z jízdy, automobil totiž dostal pečlivě doladěný design karoserie, mnohem propracovanější interiér, důkladně omlazenou nabídku motorů, moderní prvky výbavy a v neposlední řadě i nové možnosti individualizace prostřednictvím designérských paketů.

Současně s představením modernizovaného provedení BMW X1 tento model vstupuje také na americký trh. Další potenciál růstu vychází ze zavedení produkce v Číně, která je určena pro místní trh. Nové BMW X1 zde vzniká v nově postavené továrně Tiexi v provincii Shenyang.

Přenesení vlastností vozů BMW řady X do segmentu kompaktních vozů se ukázalo jako velmi úspěšný krok, který postupně následují konkurenti. I tak ale BMW X1 svým spojením sportovnosti a úspornosti zůstává vedoucím vozem daného segmentu. A tato vedoucí pozice se dále posiluje: zavedením motorů využívajících technologie BMW TwinPower Turbo, osmistupňovými samočinnými převodovkami, které jsou v daném segmentu jedinečnou nabídkou, funkcí Auto Start-Stop, regenerací kinetické energie, jízdním režimem ECO PRO, stejně tak jako dalšími prvky z programu BMW EfficientDynamics. Dokonalým příkladem je v tomto směru model BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition, který v kombinovaném cyklu spotřeby paliva podle EU vykazuje 4,5 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 ve výši 119 g/km.

Nabídka motorů pro BMW X1 obsahuje trojici zážehových a pětici vznětových jednotek pokrývajících výkony od 85 kW/116 k po 180 kW/245 k. Vrcholem vznětových jednotek je model BMW X1 xDrive25d s výkonem 160 kW/218 k, který je vybaven nejnovější generací stupňovitého přeplňování. V závislosti na konkrétním modelu má BMW X1 poháněna buď kola zadní nápravy, což je pro vozy BMW typické řešení, nebo je vybaveno inteligentním systémem pohonu všech kol BMW xDrive. Tento systém je připraven pro trojici nabízených motorů.

Nové BMW X1 je připraveno nabídnout více možností individualizace pro exteriér i interiér. Kromě základního modelu jsou totiž připraveny speciální edice s harmonicky sladěnými prvky designu a výbavy. Edice BMW xLine posiluje robustní charakter nového BMW X1, provedení BMW Sport Line naopak potrhuje jeho agilitu a dynamiku.

Design: nové prvky potrhují eleganci, praktičnost i sportovnost

Pro BMW X1 jsou charakteristické typické proporce, stejně tak jako expresivně a vzrušujícím způsobem navržené povrchy a plochy. Rovná kapota motoru, dlouhý rozvor a prostor pro posádku posunutý opticky vzad dodávají vozu velmi dynamický výraz, který podtrhují atraktivně řešené prolisy vytvářející fascinující souhru světla a stínů. Naopak robustnost modelů BMW X1 zvýrazňují detaily v podobě černého orámování spodních částí vozu, stejně tak jako výrazných výřezů blatníků.

Nové BMW X1 se však výrazně odlišuje i velmi dravým postojem, který je typický pro všechny modely řadící se mezi vozy Sports Activity Vehicle značky BMW. Řeč je v tomto případě o provedení předního nárazníku, speciálně řešených nástavcích prahů nebo kulatých mlhových světlech, umístěných pod hlavními světlomety a vytvářejících typický výraz vozů BMW řady X. Přední a zadní nárazníky jsou nyní ve větších plochách lakované v barvě karoserie. Nabídka barev se u nového BMW X1 rozšířila o čtyři položky.
Pohled zpředu: ještě více detailů v klasickém stylu BMW řady X.

Při pohledu zpředu je zřetelný suverénnější postoj nového BMW X1, z něhož je jasně patrná aura kvality. Linie ve tvaru písmene V, definující kapotu motoru v novém BMW X1, plynule pokračují kolem typických ledvin masky chladiče až k registrační značce, kde nastává optická souhra s dalšími tvary, jež se naopak směrem k zemi rozšiřují. Tímto efektem všechny linie vytvářejí překřížené „X“, které je typické pro BMW řady X vyšších segmentů. Nově řešená trojice nasávacích otvorů v přídi je nyní pro všechny modely BMW řady X více sjednocena.

Přední část nového BMW X1 působí nyní sportovnějším dojmem i díky rozsáhlejšímu lakování nárazníku barvou karoserie. Tomuto výrazu napomáhá i nové umístění mlhových světel, které se nyní nacházejí výše a blíže ke krajům vozidla. Nové řešení hlavních světlometů odkrývá pohled na jejich techniku. Světlomety jsou shora ohraničené světlým proužkem. Ten je v případě xenonových světlometů osvícen světelnými diodami (LED), jejichž bílé světlo září též ze světelných kroužků kulatých světel s funkcí denního svícení.

Pohled z boku: charakteristické proporce, nová vnější zpětná zrcátka

Stoupající linie boků je v zadní části zvýrazněna tvarem spodní hrany bočních oken. Tato linie vhodně ladí s prolisem ve spodní části boků, který obepíná masivní zadní blatníky. Typickým prvkem vozů BMW řady X jsou integrované výrazné prahy, jež v tomto případě nově doplňují blikače integrované v krytech vnějších zpětných zrcátek.

Interiér: čisté linie, kvalitní materiály, elegantní barevná schémata

Změny provedené v interiéru nového BMW X1 jsou ještě jasnějším vyjádřením sportovní radosti z jízdy, příkladné variability a prémiové atmosféry. Středová konzole je nyní více natočena směrem k řidiči a je vyrobena z kvalitnějších materiálů. Tímto řešením se dosáhlo ještě intenzivnější orientace přístrojové desky na řidiče. Panel ovládání klimatizace a audiosystému je proveden leskle černou barvou a ladí tak s výdechy ventilace.

U nového BMW X1 je standardem objemná odkládací přihrádka ve středovém panelu. U modelů vybavených navigačním systémem je v ní umístěn hlavní informační displej. Exkluzivní charakter interiéru je posílen nejen chromovým rámečkem tohoto displeje, ale také galvanizovanými detaily v okolí řadicí páky, držáků nápojů, stejně tak jako na hlavním spínači světel.

Motory: široká nabídka, sportovní výkonové křivky, příkladná úspornost

Spektrum nabízených motorů pro nové BMW X1 obsahuje tři zážehové a pět vznětových motorů, což je větší počet než u konkurence. Další aplikace pokrokových technologií BMW EfficientDynamics posunula opět na novou úroveň poměr výkonnosti a nízké spotřeby paliva.

Základním motorem určeným pro nové BMW X1 je v modelu BMW X1 sDrive18i zážehový čtyřválec 2,0 l vybavený plně variabilním rozvodem VALVETRONIC s proměnným zdvihem sacích ventilů. Tento motor se vyznačuje nejvyšším výkonem 110 kW/150 k a točivým momentem 200 Nm, které jsou připravené zajistit zrychlení z klidu na 100 km/h během 9,7 s. Kombinovaná spotřeba podle EU činí 7,7 l/100 km (CO2: 180 g/km).

Další dva zážehové motory jsou vybaveny technologiemi BMW TwinPower Turbo s přeplňováním pomocí dvoukomorových turbodmychadel twin-scroll, vysokotlakým přímým vstřikováním paliva, systémem VALVETRONIC a proměnným časováním sacích i výfukových vaček double-VANOS. Motor pohánějící modely BMW X1 sDrive20i a BMW X1 xDrive20i se vyznačuje nejvyšším výkonem 135 kW/184 k a točivým momentem 270 Nm, které jsou schopné automobily zrychlit z klidu na 100 km/h během 7,4 s (BMW X1 sDrive20i) a 7,8 s (BMW X1 xDrive20i). Kombinovaná spotřeba podle EU se u modelu BMW X1 sDrive20i pohybuje mezi 6,9 až 7,1 l/100 km, u verze BMW X1 xDrive20i od 7,5 do 7,7 l/100 km. U hodnot produkce CO2 se jedná o rozpětí 162 až 165 g/km, resp. 176 až 179 g/km.

Nejvýše postavené provedení celé modelové řady – BMW X1 xDrive28i – se vyznačuje nejvyšším výkonem 180 kW/245 k a točivým momentem 350 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h tento model zvládne během 6,1 s, a to při kombinované spotřebě podle EU v rozmezí od 7,7 do 7,8 l/100 km (CO2: 179 až 182 g/km).

Čtyřválcové vznětové motory nového BMW X1 se nabízejí v pěti výkonových stupních a současně jsou vybavené dvojicí paketů technologií BMW TwinPower Turbo. V prvním případě se spojuje hliníkový blok motoru, turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek, přímé vstřikování common-rail a solenoidové vstřikovače, které jsou použité v modelech BMW X1 sDrive16d, BMW X1 sDrive18d, BMW X1 xDrive18d, BMW X1 sDrive20d, BMW X1 xDrive20d a BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition.

Základní provedení BMW X1 sDrive16d je naladěné na výkon 85 kW/116 k a točivý moment 260 Nm, tyto parametry zajistí zrychlení z klidu na 100 km/h během 11,5 s, a to při kombinované spotřebě podle EU 4,9 l/100 km (CO2: 128 g/km). Další stupeň čtyřválcového turbodieselu disponuje nejvyšším výkonem 105 kW/143 k a točivým momentem 320 Nm. BMW X1 sDrive18d je připraveno zrychlit z 0 na 100 km/h během 9,6 s a provedení BMW X1 xDrive18d sprintuje během 9,9 s. Hodnoty kombinované spotřeby ukazují údaje 4,9, resp. 5,5 l/100 km (CO2: 128, resp. 144 g/km).

Modely BMW X1 sDrive20d a BMW X1 xDrive20d jsou díky výkonu 135 kW/184 k a točivému momentu 380 Nm schopné akcelerovat z klidu na 100 km/h během 7,8 a 8,1 s. Současně jsou tyto modely schopné v kombinovaném cyklu EU spotřebovat jen 4,9 a 5,5 l/100 km (CO2: 129 a 145 g/km). Ještě působivější spojení dynamiky a spotřeby paliva poskytuje BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition. Nejúspornější prémiový vůz svého segmentu s výkonem 120 kW/163 k a točivým momentem 380 Nm v kombinovaném cyklu spotřebuje jen 4,5 l/100 km (CO2: 119 g/km). To vše při schopnosti zrychlit z klidu na 100 km/h během 8,3 s.

Nabídku vznětových motorů korunuje BMW X1 xDrive25d s příkladným výkonem 160 kW/218 k a točivým momentem respekt budících 450 Nm. Výkon motoru postupně graduje až do nejvyšších otáček díky postupnému přeplňování s dvojicí nestejně velkých turbodmychadel. Menší z nich je vybaveno systémem proměnné geometrie rozváděcích lopatek. Přímé vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači pracuje s tlakem 200 MPa (2000 bar). BMW X1 xDrive25d je připraveno z klidu na 100 km/h zrychlit během působivých 6,8 s a v kombinovaném režimu spotřebovat pouhých 5,9 l/100 km (CO2: 154 g/km).

Všechny motory jsou standardně spojené s novými šestistupňovými manuálními převodovkami. S výjimkou modelů BMW X1 sDrive18i, BMW sDrive16d a BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition mohou být všechna ostatní provedení alternativně vybavena osmistupňovou samočinnou převodovkou, která nemá v daném segmentu obdoby. Základní zážehový model může být na přání spojen se šestistupňovou samočinnou převodovkou.

Rozsáhlé použití technologií BMW EfficientDynamics, režim ECO PRO poprvé pro BMW X1

Současně se zdokonalenými motory a převodovkami zvýšil svoji účinnost také zadní diferenciál, stejně tak jako rozvodovka inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive. Všechny modely jsou vybaveny systémem regenerace kinetické energie. Provedení s manuální převodovkou řidiči ukazují optimální okamžik řazení pro snížení spotřeby paliva a jsou vybavené i systémem Auto Start-Stop, který je součástí standardní výbavy také u provedení s osmistupňovou samočinnou převodovkou. V závislosti na konkrétním modelu pracuje příslušenství motoru podle aktuální potřeby, kompresor klimatizace je odpojitelný a k dispozici jsou taktéž pneumatiky se sníženým valivým odporem.

Nové BMW X1 může být vybaveno spínačem ECO PRO, který automobil přepne do režimu optimalizovaného pro snížení spotřeby paliva. Změní se kromě jiného charakteristika plynového pedálu a strategie řazení samočinné převodovky. S cílem snížit spotřebu energie je současně řízeno také vyhřívání sedadel a zpětných zrcátek, stejně tak jako činnost klimatizace. Na displeji má řidič informace o tom, o kolik kilometrů se vlivem režimu ECO PRO prodloužil dojezd.

Pohon všech kol BMW xDrive: inteligentní, rychlý a přesný pro dokonalou radost z jízdy

Pět z nabízených osmi motorů přenáší svoji sílu na všechna kola nového BMW X1. Vrcholné zážehové a vznětové provedení je vybaveno výhradně pohonem BMW xDrive. Systém prostřednictvím elektronicky ovládané lamelové spojky variabilně rozděluje sílu motoru mezi kola přední a zadní nápravy, a tím zajišťuje maximum trakce, nejvyšší možnou míru bezpečnosti, příkladnou obratnost a účinné přizpůsobení počasí nebo podmínkám na silnici.

Systém xDrive je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control), a je proto schopen velmi přesně analyzovat aktuální jízdní situaci. Díky tomu je inteligentní systém pohonu všech kol od BMW schopen aktivně eliminovat tendence k nedotáčivosti nebo naopak k přetáčivosti ještě předtím, než si je řidič uvědomí. Propojení těchto dvou systémů navíc přináší například i funkci HDC (Hill Descent Control) umožňující kontrolované sjíždění příkrých svahů pomalou rychlostí.

Mimořádně vyspělý podvozek pro agilitu a bezpečnost

Vzrušující agilita nového BMW X1 je doplněna schopností dokonalých reakcí na pohyby volantu i příkladného vyvážení. Propracované řešení podvozku spolu s nejmodernějšími stabilizačními systémy vytváří ideální kompromis mezi jízdní dynamikou a komfortem, z nichž vyplývá velmi vysoká úroveň aktivní bezpečnosti. Přesné ovládání přináší také řízení vybavené elektromechanickým (modely se zadním pohonem) nebo hydraulickým (modely xDrive) posilovačem řízení. Pro všechna provedení je na přání k dispozici řízení Servotronic regulující posilový účinek degresivně v závislosti na rychlosti jízdy.

Samozřejmostí je výkonná brzdová soustava vybavená stabilizačním systémem DSC, jehož součástí je protiblokovací systém ABS, režim DTC (Dynamic Traction Control) s posunutou hranicí zásahu, funkce optimalizace brzdění v zatáčkách CBC (Corner Brake Control), stejně tak jako brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control). Další funkcí je kompenzace vadnutí brzd či funkce sušení brzdových kotoučů.

Modely s pohonem všech kol mohou být na přání doplněné o funkci Performance Control, která asymetrickými zásahy v brzdové soustavě a jejich následnou kompenzací zvyšuje zejména na kluzkém povrchu ochotu automobilu k zatáčení a zlepšuje jeho reakce na pohyby volantu.

Všechna provedení BMW X1 přijíždějí na 17palcových kolech z oceli nebo lehkých slitin. V nabídce na přání je možné nalézt kola s průměrem 17 a 18 palců, které vůbec poprvé doplňují 19palcové ráfky.

Premiéra v novém BMW X1: edice BMW xLine a BMW Sport Line

V novém BMW X1 se poprvé v modelu BMW řady X představuje možnost individualizace prostřednictvím speciálních designových edicí. Edice BMW xLine podtrhuje výlučnost a univerzálnost použití tohoto kompaktního modelu BMW řady X. Vyznačuje se aplikací prvků lakovaných matnou stříbrnou barvou Titanium Silver a použitých ve spodních částech nárazníků, bočních prahů, stejně tak jako na svislých žebrech masky chladiče. Specifický design je použit taktéž na nových 18palcových kolech s paprsky ve tvaru Y.

Individualita provedení BMW xLine přechází i do interiéru. Vše začíná prahovými lištami s nápisy „BMW xLine“ a pokračuje koženým sportovním multifunkčním volantem, nepřímým osvětlením s možností změny barvy mezi bílou a oranžovou, exkluzivními lesklými výplněmi Dark Copper a koberci s barevně sladěným prošíváním. Dalším exkluzivním doplňkem je čalounění sedadel Carve kombinující odolnou tkaninu ve středních pásech sedadel a kvalitní kůži u bočnic. Další možností ve spojení s edicí BMW xLine je kožené čalounění Nevada ve speciálním barevném provedení Terra a Oyster, které je použito taktéž ve výplních dveří a na spodní části přístrojové desky. Na hlavových opěrkách je vytlačené logo „X“. Výhradně ve spojení s edicí BMW xLine lze interiér doplnit matnými dřevěnými dekoračními lištami Fineline Bay.

Nové BMW X1 se v daném segmentu vyznačuje bezpříkladnou agilitou a dynamikou. Právě tyto vlastnosti lze posílit edicí BMW Sport Line, která se vyznačuje spodními částmi nárazníků, bočními prahových lištami, vstupy vzduchu v přídi a mřížkou masky chladiče provedenými lesklou černou barvou. Koncovky výfuku mají povrchovou úpravu černého chromu. Pro edici BMW Sport Line jsou připravena exkluzivní 17-, případně v závislosti na modelu taktéž 18palcová kola s dvojitými paprsky a dvoubarevným lakováním. Prahy zdobí nápis „BMW Sport“. Standardem této edice jsou sportovní sedadla čalouněná černou tkaninou s červenými akcenty, sportovní multifunkční volant čalouněný kůží a hlavice řadicí páky s červeným prošíváním, lesklé černé lišty výplní interiéru, černé koberce s červeným šitím, stejně tak jako nepřímé osvětlení vnitřního prostoru s možností nastavení barev od bílé po oranžovou. Na přání je připraveno i celokožené čalounění ve dvou barvách či hliníkové dekorační lišty s kontrastní linkou – to vše je exkluzivně navržené pro edici BMW Sport Line.

Obě edice jsou nabízeny jako doplněk ke standardnímu provedení nového BMW X1. Další individualizace nového BMW X1 spočívá v možnosti objednat M sportovní paket.

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru