Pojem vybržďovači jsem převzal a všichni ho znají. Omezovače jsem si právě vymyslel a jsou to ti na druhé straně, tedy ti, co brání plynulosti provozu na silnicích.
Nepochybně je správné trestat vybržďovače a je dobře, že k tomu došlo už i u nás. Jsou to blázni, kteří často ani nejsou úplně v pořádku se svou psychikou. Silnice není aréna, ale ani škola. Kdo brzdí v rychlém pruhu, aby toho za sebou vytrestal, je prostě magor. Někteří řidiči si pořídili kamery a akce této skupiny lidí za volantem zvěčňují v celé jejich kráse a po celou dobu jejich produkce. V pořádku. Nejsem si vůbec jistý tím, že všichni tito kameramani jsou řidiči na svých místech…
A teď se dostávám k těm s mým pracovním názvem omezovači. V poslední době se mi dostává té cti, že se stávám pravidelným účastníkem provozu na dálnici D5. A tam jich jezdí.
První skupinou jsou tzv. leváci (můj soukromý název), kteří jezdí zásadně v levém pruhu. Ultraleváci pak jezdí maximálně rychlostí asi 100 km za hodinu. A vůbec jim nevadí, že porušují úplně základní pravidlo provozu na pozemních komunikacích Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu). V § 11 Směr a způsob jízdy, odst. 1 a 2 se praví :
- (1) Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.
- (2) Na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání nebo, jestliže je to nutné, při objíždění, vyhýbání, odbočování nebo otáčení; přitom musí dbát zvýšené opatrnosti.
Stejný zákon v § 11 řeší rychlost jízdy :
- (1) Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
- (2) Řidič nesmí
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
Druhou skupinou (zase v mém pohledu) jsou tzv. jedineční. Obdivuhodně se většina z nich rekrutuje z řad řidičů nákladních vozů a všech těch monster, která přepravují náklady. Tady platí: silnice je tu pro mě a ostatní to vezměte na vědomí.
Jak je poznáte? Jedete po dálnici v levém pruhu a předjíždíte. Před sebou vidíte v levém pruhu řadu vozidel. Najednou se těsně před vámi jedno z nich z pravého pruhu prudkým výpadem vřítí před vás. Sakra, plné ruce práce. Teď vás čeká několik kilometrů za dvěma náklaďáky, jeden v levém a druhý v pravém pruhu. Ten v pravém jede tak o 3 až 5 km za hodinu pomaleji. Zcela běžná situace. Stejně to umí i řidiči s takovými žlutými autobusy. A když takhle vyrazí třeba na té D5 za Zdicema před kopcem, máte vystaráno. Profesionálové stráví pár kilometrů bok po boku a pak svorně přejedou do třetího pomalého pruhu, pro ně určeného. Co jejich psychika? V pořádku?
Obávám se, že jsou podobně nebezpeční a otravní jako vybržďovači. Bohužel ale nejsou tolik vidět, vlastně se na ně nikdo (ani ta média) ještě nezaměřil. Dovoluji si tedy vyzvat kameramany všech odborných úrovní, aby i takové situace a mistry za volantem natočili. Moc by mě zajímalo, jestli by to NOVA pojala za stejně závažnou věc jako vybržďovače a odvysílala drobnou (nebo podrobnou?) reportáž či alespoň divákem poskytnutý záznam.
A vlastně… Co na to POLICIE? Má se to trestat?
-VS-