Před několika týdny vyšel průzkum o tom, že absolutním, i když trochu nudným favoritem mezi barvami, je bílá. A nejde jen o čísla průzkumů, ono se stačí podívat kolem sebe na silnicích. Bílá auta jsou všude a když jsme se jednou zástupců jedné ze značek ptali, proč pořád bílá, bylo nám řečeno, že žádná jiná barva se tak dobře neprodá. Tu nudu prostě zákazníci vyžadují. My to máme ale jinak. Upřímně jsme si velmi užívali testovací týden, kdy nám v garáži přistály hned dvě Kii Stinger, protože jedna byla zářivě žlutá a jedna velmi výrazně červená. :)
Jak jsou na tom s barvami ti ostatní? No, podle všeho nic moc. Podle dat, která zpracoval tým silniční bezpečnosti, bílá prostě hraje prim. černá sice zůstala druhou nejoblíbenější barvou, ne ve všech částech světa. Jen osmou příčku zaujala v Indii, čtvrtou v Jižní Americe, bronzovou pozici pak v Africe, Jižní Koreji a v Rusku. Nejvíce populární byla v Japonsku (22 %), Evropě (21 %) a v Severní Americe (20 %). Naopak v Indii zaujala jen každého devátého majitele nového automobilu.
Už asi tušíte, že dobře si vedly také šedá a stříbrná. Sice nevíme proč, ale stříbrná barva byla druhá z hlediska oblíbenosti v Indii (30 %), v Jižní Americe (22% podíl nových vozidel), Rusku (20 %) a Africe (13 %). Naopak až na čtvrtém místě se umístila v Evropě, Severní Americe, Jižní Koreji a Číně. V posledně jmenované zemi byl podíl stříbrné u nových automobilů nejnižší na světě, a to 6 %. Šedá barva byla hitem v Jižní Koreji, kde z hlediska největší oblíbenosti zaujala druhou pozici. Celých 21 % nových vozidel bylo oděno do šedivého hávu, což bylo nejvíce na světě.
S výrazným odstupem v žebříčku oblíbenosti následují barvy červená, modrá a hnědá, resp. béžová. Zde se ovšem podíl na oblíbenosti meziročně pozměnil. Zatímco v roce 2016 si uvedené barvy získaly přízeň nových majitelů aut shodně po 6 procentech, loni si o jedno procento polepšila modrá, pozice červené se nezměnila, a naopak hnědá či béžová si o jedno procento pohoršily. Modrá byla hitem v Japonsku, s 8% podílem zaujala čtvrtou pozici.
V Evropě luxusní auta hlavně v černé, sporťáky v bílé
V Evropě byla bílá barva, stejně jako v ostatních částech světa, nejpopulárnější. Nicméně ti, kdo kupovali dražší a luxusní vozidla, sáhli v prvé řadě po černé, druhou volbou byla šedá a bílá obsadila až třetí pozici. Sportovní automobily na našem kontinentu vyjížděly hlavně v barvě bílé, následovaly šedá, černá, modrá a možná překvapivě až jako pátá červená. Naprostým propadákem byla u všech kategorií automobilů barva zelená.
Češi měli nejraději bílou a šedou. Jsou však velké rozdíly mezi jednotlivými značkami
V roce 2017 nejčastěji vyjel nový osobní automobil z prodejny v bílé barvě (29,5 %). Druhá příčka patřila barvě šedé (22,8 %) a třetí pak modré (13,8 %). V těsném závěsu pak následovaly černá (11,6 %) a červená (10,5 %). Hnědá si získala 6,3 % kupujících, zelenožlutá 2,8 %, zelená 1,7 %. Další barvy byly na nových automobilech spíše raritou. Oranžová se vyskytla na 0,7 a fialová na 0,2 procenta nových vozidel, ostatní odstíny pak jsou již jen marginální. Oproti evropskému průměru jsou u nás oblíbenější barvy červená, modrá a zelená, naopak citelně méně se prodává aut černých a čistě stříbrných.
Výrazně největší podíl bílých poprvé zaregistrovaných vozidel uvádějí statistiky u značek Škoda, Dacia, Hyundai, Kia, Renault či SEAT. Tyto značky si ve velkém pořizují podnikající subjekty. Bílá barva je ideálním podkladem pro následné provádění polepů firemními nápisy, navíc se dá zpravidla pořídit bez příplatku. Černá tradičně bývá symbolem luxusu. Nepřekvapí, že měla výrazný podíl u nových vozů Audi, BMW, Jeep, Porsche a Mercedes-Benz. Šedou jako jedničku zvolili noví majitelé značky Ford. Zelená byla nejoblíbenější u těch, kdo si pořídili novou Ladu. No a červená? Tu tradičně nejčastěji volili alfisté a majitelé nových Ferrari. Nejoblíbenější byla také u nově registrovaných vozů Mazda či Honda.
Nejvíce o barevném vkusu ale nakonec prozradí následující infografika. Souhlasíte s ní? A jakou barvu auta doma máte? Dejte nám vědět do komentářů na facebooku.