Je až s podivem, jak často policisté musí v rámci silničních kontrol řešit řidiče, kteří jedou bez bezpečnostního pásu. Přitom jde o jeden z nejúčinnějších bezpečnostních prvků, který naprosto prokazatelně zachraňuje život. A je dost dobře možné, že se brzdy dočkáme jejich mnohem bezpečnější verze.
Německá firma ZF Group totiž vyvíjí chytré bezpečnostní pásy, které budou schopny změřit a zvážit připoutanou osobu a podle toho upravit její ochranu v případě nárazu. Ne snad, že by současné pásy fungovaly špatně. Jen jsou testovány a nastaveny na jeden typ člověka, nejčastěji průměrného muže. ZF ale pracuje s tím, že v autech jezdí také křehké ženy, stejně, jako obézní řidiči. A to vše bude do roku 2030 potřeba vzít v potaz. Euro NCAP totiž do té doby plánuje výrazně zpřísnit testy a požadavky na fungování bezpečnostních pásů, s čímž by právě specialisté z firmy ZF mohli jednotlivým automobilkám výrazně pomoci.
Pásy, na kterých ZF pracují, se jmenuje Smart Seat Belt, tedy chytré bezpečnostní pásy. „V budoucnu povede cesta k větší variabilitě sil v pásech přes senzorický záznam interiéru, aby bylo možné ještě lépe rozpoznat, které osoby kde sedí a jaké síly v pásech mají být v případě vážné nebo menší srážky použity. K tomu budou využity různé zdroje: Kromě kamer v interiéru, které například zaznamenají, když řidič ovládá infotainment pravou rukou nebo otočí hlavu směrem k cestujícím vzadu, může cenné informace poskytnout i samotný systém bezpečnostních pásů. Senzory v pásu totiž mohou měřit délku vytažení pásu a umožňují tak vyvozovat závěry o obvodu těla, a tedy i o postavě a hmotnosti. Kromě toho existuje propojení se systémy aktivní bezpečnosti a jejich snímači vně vozidla – od kamery po radar,“ vysvětlili specialisté z firmy ZF Group.
Doplnili také, že pro systém pásů je důležité vědět třeba i to, z jakého směru přijde náraz. Nové chytré pásy to zvládnou a mohou tak nabídnout třeba i malým osobám nebo dětem nabídnout mnohem lepší ochranu u středně těžkých nehody s rychlostí nárazu do 35 km/h. Výhodu mohou mít i starší osoby, u nichž je riziko zranění vyšší v důsledku změněné stavby kostry závislé na věku. Kromě toho systém potenciálně zvyšuje bezpečnost cestujících také u fyzicky těžších osob při nehodách s přetížením, tedy při nárazových rychlostech nad 56 km/h.
„Nároky na adaptabilitu bezpečnostních systémů se zvyšují – jak v očekáváních koncových zákazníků, tak v kritériích testů NCAP. Náš nový systém pásů usnadňuje výrobcům vozidel splnit zvýšené požadavky a konkrétně snižuje následky nehod tím, že se ještě lépe přizpůsobuje cestujícímu,“ doplnil Rudolf Stark, vedoucí divize pasivní bezpečnostní techniky společnosti ZF.