policie

Bezdůvodně pomalá jízda: Přestupek, který otravuje ostatní, ale těžko se pokutuje

Autor: Anina Russová - Zdroj: ČAP, Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Autoškolský obudsman, Besip, Autoškola Zdiměřice, ČSOB pojišťovna - Foto: Policie ČR - 10. 1. 2025


Každý asi někdy potkal řidiče, který se „táhl jako týden před výplatou“ často i hluboko pod v místě platným maximálním limitem. Jakkoliv je bezdůvodně pomalá jízda přestupkem, pro policii je složité ji pokutovat. Důvodem je i to, jak je napsán zákon.

Agresivita i konec v autoškole

Česká asociace pojišťoven si před časem nechala mezi řidiči zpracovat průzkum, ve kterém zjišťoval, co u řidičů stoprocentně spustí agresivní styl jízdy. Až 36 % dotázaných se shodlo na tom, že je to bezdůvodně pomalá jízda ostatních. Mimochodem, třeba předjíždějící se kamiony skončily až na druhém místě s 34 %. „Průzkum, který jsme si nechali zpracovat, ukazuje, že spouštěčem agresivní jízdy je často chování jiných řidičů, a to nemusí jít jen o nebezpečné praktiky, jako je ‚myškování‘ nebo ‚vybržďování‘. Více než třetina tázaných přiznává, že je do varu přivede pouhá pomalá jízda jiných řidičů. Negativní emoce se snadno šíří, a agresivita tak spouští řetězovou reakci, která zvyšuje riziko vážných nehod,“ vysvětlil výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek.

Jak ale upozorňuje například Autoškola Zdiměřice, pomalá jízda se prakticky nedá klasifikovat: „Pojem bezdůvodně pomalá jízda je nešvarem silničního provozu. Pomalá jízda sama o sobě problémem není. Je přece stanoveno, že řidič přizpůsobí rychlost jízdy svým schopnostem, povětrnostním podmínkám a stavu pozemní komunikace. Nicméně řidič, který jede na rovném úseku pozemní komunikace při perfektních rozhledových poměrech 40 km/hod, když je na tomto úseku dovoleno jezdit 90 km/hod, způsobuje překážku a vyvolává v ostatních řidičích silné emotivní reakce.“

Narazili jsme také na dotaz pro autoškolského ombudsmana, v rámci něhož si žadatelka o řidičák stěžovala, že ji komisař vyhodil od zkoušky právě pro zbytečně pomalou jízdu. To se jí ale nelíbilo. „Při připojování před tunelem – velmi krátký připojovací pruh, nic nejelo – jsem jela rychlostí 35 km/hod a ihned po zařazení se rozjela na 59 km/hod, nejvyšší povolená 60 km/hod,“ popisuje mimo jiné v dlouhém textu své příkoří. A reakce ombudsmana? „Ve Vašem případě bychom doporučili řádně se připravit na opakovanou zkoušku, protože důvody Vašeho neúspěchu jsou oprávněné, např. Vámi zmiňovaná jízda v připojovacím pruhu. Nájezd a samotný připojovací pruh před Královopolským tunelem je dostatečně dlouhý, abyste postupně získala rychlost vozidel jedoucích v průběžném pruhu (60 km/h) a plynule se zařadila do průběžného jízdního pruhu. Vaše zařazovací rychlost 35 km/h je opravdu málo, i když žádné vozidlo nejelo v průběžném pruhu.“

A tím se vlastně dostáváme k jádru věci. Pomalá jízda někdy může mít důvod a zákon to umožňuje. Bezdůvodně pomalou jízdu naopak neumožňuje. Poznat rozdíl však může být (a často také je) problém.

Víte, co je nesprávný způsob jízdy? Padají za to pokuty, pro řadu řidičů je to ale standard

Zákon a zase zákon

Abychom se v tom tedy pokusili vyznat, je dobré vědět, co přesně říká Zákon o provozu na pozemních komunikacích. „Řidič nesmí: snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.“ Z toho je patrné, že omezovat plynulost provozu nesmyslně pomalou jízdou, je přestupek, za který je možné udělit pokutu do 2500 Kč.

Jenže každá mince má dvě strany. Ten stejný zákon také říká: „Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.“

Vžijme se teď do situace někoho, kdo za volantem začíná, a třeba jede svou úplně první samostatnou jízdu. Nebo rodiče, který úplně poprvé veze své malé dítě. Případně třeba někoho, kdo se snaží dostat k lékaři s angínou, případně seniora, který si je vědom toho, že jeho reakce už nejsou nejrychlejší, takže raději jede pomaleji. Ti všichni mají relevantní a opravdu pádný důvod k tomu, aby jeli pomaleji, obezřetněji a víc opatrně, než je na dnešních silnicích běžné. A pokud někoho takového za bezdůvodně pomalou jízdu zastaví policie, která následně zjistí důvod takové jízdy, pokutu fakticky dát nemůže. Maximálně pokárání.

Faktem také je, že pomalejší jízda, především u některých řidičů, je naprosto pochopitelná. Vše má však své hranice. Pokud pojedete na okresce, kde je maximální povolená rychlost 90 km/h, třeba sedmdesátkou, nikdo to řešit nebude. Pokud pojedete čtyřicet, už to může být problém, tvoříte překážku, kolonu a bohužel otevíráte cestu k tomu, aby řidiči začali třeba i nebezpečně předjíždět. Každý by si tak měl sáhnout do svědomí a pokud se cítí na tu maximálně čtyřicítku na devadesátce, tak raději nevyjíždět.

Pro úplnost ještě dodáme, že v České republice není nikde stanovena minimální rychlost. A to ani na dálnicích.Nejnižší rychlost na dálnici stanovuje zákon č. 361/2000 Sb., v němž se píše, že na dálnici nesmějí vozidla, jejichž konstrukční rychlost je nižší než 80 km/h. „Ovšem to neznamená, že nemůžete jet pomaleji než 80 km/h. Při jízdě po dálnici byste se měli vyvarovat brzdění provozu. Pokud se vám tedy například porouchá vozidlo a vy tak nemůžete jet rychle, jednoduše se zařaďte do pomalého pruhu a jeďte plynule dle svých možností,“ upozorňuje ČSOB pojišťovna a dodává: „Obecně tedy minimální rychlost na dálnici ani na jiných silnicích neexistuje. Zakázána je pouze bezdůvodně pomalá jízda.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

3 názory na “Bezdůvodně pomalá jízda: Přestupek, který otravuje ostatní, ale těžko se pokutuje”

  1. Myslím že už není potřeba řidičů, vše zvládnout automaty. Všude je pře značková no, nikdo neumí jezdit podle svých schopností ale jenom podle značek. Nejvíce dopravních nehod vzniká Že nepřizpůsobí rychlost. Ovšem nikdo nenapíše že většina z nich nepřekročil maximální povolenou rychlost. Jet v Praze padesátkou je opravdu riskantní, ovšem jet na prázdné silnici 120 kilometrů v hodině je podle policajtů riziko.

  2. aleš moravec

    Bohužel se mi často stává , že touto „brzdou“ jsou samotní policisté,či spíše městští strážníci. Ráno, když jedu do práce se přede mnou jejich auto vleče 35 km/h a nelze je předjet ,abych neporušil předpisy. Co pak říct na to?

  3. Jindřich Forman

    Velmi jednoduché..řidič je povinen přizpůsobit rychlost svým schopnostem,okolnostím..třeba počasí, viditelnost, stav vozovky atd..a povaze nákladu..kdo je chytrý..a toto řekne policii nikdy pokutu za pomalou rychlost dostat nemůže..

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru