Barum_rally-historie- (2)

Barum Czech Rally Zlín měla být letos padesátým ročníkem v pořadí, ale kvůli koronavirové epidemii musel být přeložen na příští rok. Je tak zajištěno, že jubilejní ročník bude mít důstojnou oslavu. A ani po padesáté u toho nebude chybět tradiční česká značka pneumatik Barum, která je partnerem rallye po celou dobu její existence.

Značka Barum, registrovaná v roce 1948, měla k automobilovým závodům vždy velmi blízko a jezdci používající pneumatiky této značky pravidelně sbírali cenná vítězství. V roce 1971 tehdejší výrobce pneumatik Barum, při příležitosti otevření výrobního závodu v Otrokovicích, zorganizoval soutěž s názvem Servisní dny a Rallye Barum. Účastnilo se jí více než osmdesát posádek a vítězem se stal Jan Halmazňa. Jednalo o amatérskou rallye, která však odstartovala dlouholetou tradici tohoto velkolepého závodu. Od roku 1973 se soutěže pravidelně účasnil i Barum tým, jehož poznávacím znakem byla typická žlutomodrá barva.

Přečtěte si také:  Odbory Škody Auto a Hyundai chtějí karanténou ukončit výrobu. Jde prý o bezpečnost

Od prvního ročníku na počátku sedmdesátých let se toho však mnoho změnilo. Již v roce 1972 se stala soutěž součástí republikového šampionátu a její význam rostl i v následujících letech. Závod rychle nabyl mezinárodního významu a od roku 1984 je nepřetržitě součástí kalendáře mistrovství Evropy. Na začátku druhé poloviny osmdesátých let závod dokonce vedl i přes slovenské území.

Barum_rally-historie-1

V éře vozů WRC, které se používají v mistrovství světa, přišel v roce 2002 další mezník – závod získal nejvyšší evropský koeficient 20, jenž zaručuje účast předních evropských jezdců.

Měnily se i charakter a délka soutěže. Zatímco v prvním ročníku stačilo jezdcům zdolat 45 kilometrů rychlostních zkoušek, na konci sedmdesátých let počet závodních kilometrů dostahoval takřka pěti set (nejdelší byla Barumka v roce 1979, kdy každý soutěžící odjel 494 měřených kilometrů), přičemž dnes se soutěž pohybuje na necelé polovině této délky. Souhrnná délka všech rychlostních zkoušek, které se v historii Barum rallye odjely, je přibližně 13 000 kilometrů. Rallye se těší velké oblibě i mezi fanoušky. Celková kumulovaná návštěvnost v posledních letech pravidelně přesahuje 250 tisíc diváků.

Rekordmani: Kopecký a Škoda

Nejúspěšnějším pilotem v historii Barum rallye je Jan Kopecký, jenž ve Zlíně triumfoval osmkrát a od roku 2015 zůstává neporažen. Vyhrávali zde však i jiní – k trojnásobným vítězům se řadí například Roman Kresta či Nor John Haugland. Mezi značkami dominuje domácí Škoda s dvaceti primáty.

Propojení velké rallyové soutěže s významným výrobcem pneumatik, jako je tomu v případě Barum Czech Rally Zlín, se přímo nabízí, jelikož jsou pneumatiky při závodech často alfou a omegou úspěchu. „Značka Barum nedávno oslavila 70 let existence, takže 50. ročník Barum Czech Rally Zlín bude dalším významným milníkem, který oslavíme. Letos to bohužel kvůli situaci spojené s pandemií koronaviru nebude, ale podporujeme rozhodnutí pořadatelů o odložení závodu a zajištění důstojné a bezpečné oslavy tohoto výročí. Jméno naší značky se stalo synonymem pro nejvýznamnější rallyový podnik v České republice a těší nás, že toto partnerství ani po půlstoletí existence neztrácí na síle. Těšíme se na další společné roky,“ uvádí Magda Nagy, ředitelka marketingu Continental Barum. Pneumatiky Barum se na rallye vrátily zpět do akce v roce 2019, kdy během doprovodných jízd prověřil bývalý vicemistr Evropy Sepp Wiegand kvalitu závodních plášťů limitované edice Barum.

Přečtěte si také:  Rallye Dakar 2020: Macík vybojoval TOP 5, ve 12. etapě bronzový. Brabec zvládl dokončit

Nejvýznamnější milníky a zajímavosti Barum Czech Rally Zlín

  • 1971: První ročník Barum rallye, při slavnostním otevření pneumatikárny v Otrokovicích
  • 1972: Závod se stává součástí republikového šampionátu
  • 1973: První účast soutěžního Barum týmu
  • 1975: Nejvyšší počet startujících posádek – 141
  • 1984: Zlínská soutěž je zařazena do seriálu mistrovství Evropy
  • 2000: Premiérová účast vozů kategorie WRC (World Rally Car)
  • 2002: Barum rallye získává nejvyšší evropský koeficient 20
  • 2003: Nejrychlejší ročník – průměrná rychlost vítězného Václava Pecha s vozem Ford Focus RS WRC činila 111,5 km/h
  • 2005: Zařazení speciální rychlostní zkoušky v ulicích Zlína
  • 2007–2012: Soutěž patřila do tehdejšího seriálu Intercontinental Rally Challenge
  • 2019: Jan Kopecký se stává osminásobným vítězem Barum rallye
  • 2021: 50. ročník Czech Barum Rally Zlín, 50 let od prvního ročníku Barum rallye