sterace

Je to proužek gumy, ale pro řízení je velmi důležitý. Řada řidičů mu ale nevěnuje takovou pozornost, jakou by měli. Schválně – vzpomenete si, kdy jste naposled měnili stěrače u svého auta?

Přečtěte si také:  Víte, proč některé stěrače po okně skáčou? Vývoj stěračů se provádí na konkrétní auto a trvá i tři roky

Stěrače jsou součástka, kterou pravidelně nepoužíváme. Využíváme je zpravidla za deště, sněžení anebo v mlze, případně ještě ve chvílích, kdy si chceme nebo potřebujeme ostřikovači očistit čelní sklo. Společnost Markteffect si nechala zpracovat celoevropský průzkum, v němž zjistila, že až 96 % řidičů péči o stěrače zanedbává.

Auto má sloužit svému majiteli, ale aby tomu tak mohlo být, potřebuje údržbu. A to nejen doplňovat benzin nebo naftu, ale také měnit olej a další provozní kapaliny, ale i další části. Neméně důležité jsou ale i drobnosti, jakými jsou stěrače. Jejich výměna sice předepsaná není, ale nepsané pravidlo je měnit je přibližně každý rok, ideálně po zimě, kdy dostanou nejvíc zabrat.

Stěrače jsou totiž při špatném počasí velmi důležité, protože pokud jsou špatné, neví řidič, kam jede. Snadno se tak může stát, že pokud jsou gumičky potrhané, vůbec nestírají nebo třeba vodu rozmazávají. V takové chvíli ale může řidič přehlédnout chodce nebo třeba jen velkou díru a podobně, což může vyústit ve velmi nebezpečnou situaci.

V průzkumu se ukázalo, že pravidelně každý rok mění stěrače jen čtyři procenta řidičů, dalších 16 % je na autě nechává déle a zbylých 80 % mění stěrače až když už přes čelní sklo nevidí. Průzkum dále ukázal, že 40 % řidičů o tom, že by měli stěrače měnit každých 12-15 měsíců ví a 18 % řidičů si dokonce myslí, že by bylo dobré stěrače měnit ještě častěji. Jenže „skutek utek“…

Přečtěte si také:  Stěrače: Jak fungují a jak se o ně správně starat?

To, že jsou stěrače zralé na výměnu, lze poznat ještě dříve, než začnou špínu na čelním skle rozmazávat. Výrobci na ně zpravidla dávají indikátor, který, když je čas na výměnu, změní barvu (nejčastěji na žlutou).

Cena těch nejlevnějších stěračů je v hobbymarketech pár stovek korun, i tato stírátka jsou ale lepší, než jakékoliv špatné stěrače. Stěrače jako originální náhradní díl jsou ovšem samozřejmě dražší a mohou vyjít i na nízké jednotky tisíc korun. Bude hodně záležet na tom, jakou značkou automobilu jezdíte a jak velké stěrače vaše auto má.

10 komentáře

  1. Tak zrovna na stěrače jsem pedant. Od dob, kdy jsem jezdil hodně v noci a sebemenší rozmazávání mně dost vadilo. Nekupují ty levné supermarketové ty vydrží hodně málo a jsou většinou hlučné a moc dobře nestíraji.

  2. Měním také každý rok stěrače. Není to kdo ví jak vysoká položka. Stěrače vydrží jistě několik let, ale když se dají nové, je to nesrovnatelné!
    Většina lidí má auto za několik sto tisíc a stěrače za (když pořádné) 600Kč nikdo dát nechce, nechápu 🙄 Když máš na opici, musíš mít na banány…

    • Doufám, že tu nechcete říct, že 96 % řidičů má na svém autě špatné, nefunkční stěrače? Mám 4 roky auto, měnil jsem jednou a stěrače jsou v super kondici. Měnit stěrače každý rok je nesmysl. Je jiná doba a materiály jdou dokonalejší a mají větší vydrž. Stěrače se testují jako bezpečnostní prvek.

  3. Honda Civic 2007, měnil jsem jen jednou. Asi to bude tím že mám kvalitní, ne ty za pár korun z hobimarketu. Dost pomůžou tekuté stěrače. To potom normální stěrače nejsou skoro potřeba.

  4. Mna by zaujimalo ktora firma si zaplatila tento clanok!!! Mam firemne citroen berlingo 2016 najazdene skoro 150tis. km a stierace mam povodne. Cistia okno ako za nova-ziadne skrabance na celnom skle. Niesu poskodene, dotrhane, stvrdnute. Auto parkuje vonku! Zasada v zime nepustit stieranie rano so zamrznutymi stieracmi a na jesen prejst gumicky silikonovym olejom na handrucke.

  5. Vzdy, kdy jsem vymenil puvodni, za nove originalni, tak to stalo za nic. Poprve na FI po 2 letech a 40t, Pak OII po 3 letech a 150t a dnes mam na OIII 5let a 110t. Parkuji venku a vim ze jak je vimenim, budu muset kazdy rok. FI – 150t 4x, OII 520t 5x. Original dil, autorizovany servis, ale uzvto nebylo nikdy ono. Ale asi je to koncernova CHINA.

  6. Staci jednou za pul roku vzit kus hadry, polit zimni smesi do odstrikovacu a poradne stycnou plochu ocistit. Pak vam sterace vydrzi 60 tisic km uplne v pohode.

Přidat komentář