tesla-autopilot-2

Autopilot není autopilot? Euro NCAP kritizuje Teslu za zavádějící marketing

Autor: Petr Pilný - Zdroj: topspeed.sk, autoexpress.co.uk, autocar.co.uk - Foto: Tesla - 12. 6. 2025


V posledních týdnech se Tesla opět ocitla pod drobnohledem, tentokrát však nikoliv kvůli technologickým inovacím, ale kvůli kritice ze strany evropských bezpečnostních organizací. Nejnovější testy Euro NCAP se totiž zaměřil na její asistenční systémy. Největší pozornost vzbudil samotný způsob, jakým automobilka tyto technologie prezentuje veřejnosti. Bezpečnostní organizaci se nelíbí její zavádějící název Autopilot.

Euro NCAP: Název „Autopilot“ je zavádějící

Organizace Euro NCAP se před časem ve svých hodnoceních zaměřila i na transparentnost a bezpečnost pokročilých asistenčních systémů řízení, což se propisuje i do celkového hodnocení. Podle Euro NCAP je označení „Autopilot“, které Tesla pro své systémy používá, nejen nevhodné, ale především zavádějící. Podle expertů tento název vytváří dojem plně autonomního řízení, což aktuální technologie automobilky neposkytují. To by mohlo vést ke zvýšené důvěře řidičů v tento systém a tím i k potenciálně nebezpečným situacím.

Tesla Model S získala pouze průměrné hodnocení

V testech dosáhl model Tesla Model S v rámci hodnocení „Assisted Driving Grading“ pouze na stupeň „Moderate“ (průměrné). Toto skóre je výsledkem vyhodnocení tří klíčových oblastí:

  • Schopnost asistence (Assistance Competence)
  • Záložní bezpečnostní systémy (Safety Backup)
  • Zapojení řidiče (Driver Engagement)

Jednou z hlavních výtek byla například přílišná síla, kterou je nutné vyvinout k manuálnímu převzetí řízení, což může v krizových situacích ztížit rychlou reakci řidiče. Dále bylo kritizováno spoléhání se na dotekovou obrazovku k zobrazování výstrah, což odvádí pozornost řidiče od řízení.

Test elektromobilu Tesla Model S P90D (2016)

Tichá změna nabídky: „Full Self-Driving Capability“ mizí

V reakci na kritiku Tesla tiše stáhla z online konfigurátoru možnost objednat si balíček „Full Self-Driving Capability“ (plná samořiditelná schopnost). Tato změna přišla krátce po zveřejnění výsledků testů Euro NCAP a vyjádření britské organizace Thatcham Research, která rovněž upozornila na nedostatečnou transparentnost a zavádějící marketing automobilky.

Na rozdíl od Tesly si v testech Euro NCAP vedli její konkurenti výrazně lépe. Modely jako Porsche Macan, Renault 5 E-Tech nebo třeba Toyota bZ4X získaly hodnocení „Very Good“ (velmi dobré). Ocenění si jmenované automobily vysloužily zejména za přehlednou komunikaci schopností svých systémů a intuitivní ovládání, které bezpečné používání asistenčních funkcí podporuje.

Čas na přehodnocení strategie

Zatímco Tesla byla dlouho považována za lídra v oblasti autonomních technologií, aktuální události ukazují, že technologický náskok není vše. Transparentní a odpovědná komunikace směrem k zákazníkům je dnes stejně důležitá jako samotný vývoj systémů. Odstranění „Full Self-Driving Capability“ z nabídky tak může být prvním krokem ke změně přístupu, který více reflektuje realitu na silnicích a současné limity automatizace řízení.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru