Projekt autonomních automobilů od Googlu se poplácává po ramenou: Společnost oznámila, že její „samořiditelné“ vozy mají dohromady na tachometrech již 500 000 km, s minimálním zásahem člověka do řízení.

Google na svém blogu tento týden prohlásil, že jde o další milník na dlouhé cestě k autonomním technologiím využívaných (hlavně) v autech. Nejvíc, čím se však na blogu Google chlubil, byla informace o tom, že auta najezdila 500 000 km bez nehod, během doby co byla ovládána počítačem. Takovou zvláštností k úsměvu byla informace, že přeci jenom se nehoda stala.  Toyota Prius skončila v zádi jiného Priusu nedaleko centrály Googlu, navíc zrovna, když jednu z Toyot řídil operátor. 🙂 A nehody se nestávají výjimečně

Sedm let po „Stanleym“ (Volkswagen Touareg vybavený celou řadou radarů a senzorů, který vyhrál závod bezpilotních vozidel DARPA Grand Chalange), došla autonomní vozidla, respektive jejich vývoj mnohem dále. Nízká rychlost, neohrabanost a pomalé reakce musely jít stranou. Takzvané „Google cars“ jsou nyní schopné se ujmout rozmanitých úkolů. Není pro ně problém, jezdit po parkovištích při hledání volného místa k zaparkování, dokážou se „brodit“ zalidněnou pěší zónou nebo projíždět zácpami nejužších center měst.

Mimo jiné inspirovaly autonomní hybridy od Googlu stát Nevada ke změně některých předpisů. Mezi ně patří například vlastní poznávací značky nepilotovaných vozidel. Googlu dali překvapivě číslo 001. 🙂

Co bude dalším krokem? Google má tři nové cíle. Prvním je přidání nového vozidla do flotily autonomních vozů. Tím by se měl stát Lexus RX450h, který by měl Googlu umožnit jízdy autonomních systémů mimo silnice – v lehkém terénu – a v různých podnebných podmínkách. Až se tohle všechno uskuteční, Google by chtěl dále otestovat auta na sněhu nebo dokonce v arktických podmínkách – nejspíš čekají na zimu. 🙂  Dále mají v plánu otestovat své vozy v záludných rozestavěných a opravovaných oblastech, kde není zrovna dokonalé značení a jsou tam nižší rychlostní limity nebo různé překážky na silnici.

Komerční životaschopnost vozidel od Googlu je stále nejistá, ale je to zřejmě jiskra, která „zapálí oheň pod zadky“ výrobců automobilů a například Cadillac či Continental již na obdobných projektech ke komerčnímu využití pracují.

-TJ-