Začíná období, kdy se může stát, že ráno přijdeme k autu a nenastartujeme ho. Autobaterie má své nejlepší roky za sebou. A co s tím? Máme pro vás pár tipů, abyste toto nepříjemné překvapení nemuseli zažít.
Viníkem problémů s nastartováním vozidla bývá autobaterie. Respektive její nedostatečná kapacita. Ta se samozřejmě, ať již vlivem času, či dalších faktorů snižuje. Ještě rychleji svou kapacitu ztrácí právě v zimním období. Naštěstí jí můžete pomoci. Jak?
1. Sledujte napětí
Moderní akumulátory výrobci označují jako bezúdržbové. Realita ale často bývá někde jinde. Tento pojem v podstatě označuje, že nemusíte pravidelným kontrolám podrobovat hustotu elektrolytu a dolévat do něj destilovanou vodu. Napětí autobaterie ale kontrolovat musíte. Tedy čas od času jej přeměřit. A naměříte-li hodnotu nižší než 12,6 V, bude nutné akumulátor dobít. To samé platí i na autobaterie skladované mimo vozidlo. I ty se totiž průběžně vybíjejí.
2. Baterii netrapte
Baterii nesvědčí, pokud v automobilu s vypnutým motorem běží elektrospotřebiče (vyhřívání okna, sedadel, světla, rádio). Rychle ji vybíjí právě velký odběr proudu. Životnost autobaterky také často zkracují četná neúspěšná startování, a k překvapení mnohých jí nesvědčí ani špína. Samovybíjení mnohdy urychluje prach, mastnota, bláto i voda, ať již na povrchu akumulátoru či na jeho kontaktech. Proto je vhodné baterku udržovat v čistotě.
Kontrolujete stav své autobaterie? Předejděte tomu, že své auto nenastartujete
3. S autem jezděte i v zimě
Nejvíce baterii škodí její nepoužívání. Moc ale nepomáhají ani krátké trasy. Nedokáže se totiž dostatečně nabít. Uvědomte si, že teplota –10 °C snižuje výkon autobaterie o třicet procent. A teplota –20 °C o celou polovinu. Startér přitom při startu studeného motoru potřebuje až dvojnásobné množství energie. Snadno se tak může stát, že v těchto podmínkách nenastartujete ani s relativně novou autobaterií. Při občasných zimních jízdách proto napětí baterky kontrolujte ještě častěji. Jinak vám brzy doslouží. Při dlouhodobém „podbití“ totiž dochází k krystalizaci síranu olovnatého vázajícího se na elektrody.
4. Sledujte svou baterku
Autobaterie většinou nedoslouží z minuty na minutu. Její nedobrá kondice se projevuje nějakou dobu před tím, než svou službu vypoví definitivně. Jasným příznakem je pomalé startování. Příznakem, že vaše baterka na tom není dobře, je také kolísání intenzity světel, podsvícení přístrojové desky a vnitřního svícení. Ve všech těchto případech baterku preventivně dobijte. Popřípadě se s vozidlem vydejte na delší výlet, během něhož se dobije.
5. Auto neroztlačujte
Co udělat v případě, když přeci jen nenastartujete? I zde existují řešení. Auto se ale nesnažte roztlačovat. Mohlo by totiž dojít k přetrhnutí rozvodových řemenů či ke střetnutí ventilů s písty. U moderních automobilů také riskujete poškození katalyzátoru, v horším případě i samotného motoru. A pokud už se k tomuto kroku rozhodnete, buďte velmi opatrní. Zařaďte druhý převodový stupeň a velmi jemně pouštějte spojku. Motoru pomůžete i tím, že těsně před roztlačením jemně otočíte klíčky v zapalování, tedy se pokusíte vůz nastartovat. Zmírníte tím nástup síly působící na rozvody. Nejvyšší opatrnosti je na místě u automobilů s naftovými motory.
6. Použijte startovací kabely
Ideálním řešením, jak nastartovat vozidlo s vybitou autobaterií, je připojit ho na jiné vozidlo s použitím startovacích kabelů. Ty se připojují následovně – kladný pól vybité baterie se připojí na kladný pól záchranářského automobilu. Následuje připojení druhého startovacího kabelu na záporný pól pomocného automobilu. Ovšem pozor – u oživovaného vozidla se nedoporučuje připojovat kabel na záporný pól vybitého akumulátoru, ale na některou z kovových častí oživovaného motoru. Při samotném startování pak mějte vypnuté všechny elektrické spotřebiče. A startér nenechávejte v chodu déle než deset vteřin, protože procházející proud vysokých hodnot zahřívá svorky a kabely. Mezi jednotlivými startovacími pokusy se proto doporučují minimálně půlminutové přestávky.