Volkswagen T1 Bulli „Klv-20“ – kolejové motorové vozidlo pro univerzální použití – se vrací do provozu

Auto nebo vlak? Volkswagen T1 Bulli „Klv-20“ je drezína. Po renovaci se opět vrací na koleje

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Volkswagen - 3. 6. 2024


Specialisté z Oldtimer oddělení značky, kteří pečují o historická vozidla značky Volkswagen Užitkové vozy, nalezli další poklad jménem Bulli. Po ohromující „polopásové lišce“, terénním vozidle Bulli se čtyřmi nápravami a pásovým pohonem dvou zadních náprav, představují nyní svého nejnovějšího automobilového jednorožce: vozidlo Bulli z roku 1955 upravené na drezínu, jemuž se v žargonu říká také „Klv-20“. Kombinace slov „bus“ a „železnice“ obvykle vyvolává představu nasazení autobusů jako náhrady železniční přepravy. Ale tento VW Bus, byť je to neuvěřitelné, jezdí po kolejích.

Píše se rok 1954. Deutsche Bundesbahn (DB) stojí před výzvou v podobě nákupu nových kompaktních služebních kolejových vozidel. A místo vývoje zcela nového vozidla se rozhodnou pro kombinaci mnohostranně využitelného modelu Volkswagen Transporter s železničním podvozkem.

Výrobou „malého vozu se spalovacím motorem“, zkráceně Klv-20 („Kleinwagen mit Verbrennungsmotor“), byly pověřeny dvě firmy. Společnosti Martin Beilhack (z Rosenheimu) a Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth přestavěly během jednoho roku po 15 vozech pro železniční provoz. Vozidlo ze sbírky Oldtimer divize bylo vyrobeno firmou Beilhack.

Hlavním účelem nasazení těchto kolejových vozidel Bulli byly inspekční jízdy a realizace oprav v rámci údržby a obnovy železničních objektů a signalizačních zařízení. Vozidla Klv-20 byla vyřazována z provozu až v 70. letech 20. století. Dodnes se dochovalo jen několik těchto vozidel, která jsou skutečně provozuschopná a v tak dobrém stavu, jako je Klv-20 s číslem podvozku 20-5011 ze sbírky Oldtimer oddělení značky Volkswagen Užitkové vozy.

Pokořitel vysokohorských terénů. Unikátní polopásové vozidlo Volkswagen T1 bylo po 60 letech zrestaurováno

Vozidlo Klv-20 je tvořeno v podstatě třemi komponenty: karoserií T1 Kombi, průmyslovým motorem Volkswagen o výkonu 21 kW/28 koní a podvozkem s hydraulickým zdvihacím a otáčecím zařízením. Díky tomuto zařízení dokázala jedna osoba vůz Klv-20 na místě zdvihnout a otočit, aby se vozidlo nemuselo do výchozí stanice vracet na zpětný chod. Kompaktní kolejové vozidlo tak bylo možné používat velmi flexibilně.

Kvůli souladu s železničními předpisy pro speciální vozidla byly světlomety a zadní svítilny demontovány, otvory zakryty plechem a místo nich na nových místech namontovány standardní svítilny předepsané pro železniční dopravu vpředu (2x bílé) a vzadu (1x červené).

Vozidlo Klv-20 ze sbírky Oldtimer divize zamířilo za svým prvním pracovním nasazením do bavorského Plattlingu, kde sloužilo v depu, a později jezdilo pro správu signalizačních zařízení v Plattlingu. Po svém vyřazení ze služby v 70. letech minulého století nalezla drezína nový domov ve Falci. V roce 1988 ji získal sběratel železničních vozidel z Hesenska. V současnosti je „kolejový Bulli“ součástí sbírky Oldtimer oddělení značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru.

Překvapivou zajímavostí je prodejní prospekt, který výrobce k tomuto neobvyklému vozu Bulli vydal. Vozidlo je v tomto prospektu popisováno následovně (výňatek z textu originálního prospektu):

Drezína pro univerzální použití

Malý kolejový mikrobus nebo malé užitkové vozidlo opatřené vzhledově atraktivní aerodynamickou karoserií modelu VW Kombi s dodatečnou výbavou kolejového vozu.

Tato vozidla, která vyrábíme jako typ GBA 1, mají osvědčený motor VW, čtyřdobý zážehový čtyřválec. K němu přímo připevněná mechanická převodovka má čtyři převodové stupně pro jízdu vpřed a jeden pro zpětný chod. Z převodovky je hnací síla přenášena na poháněná kola prostřednictvím dvou bočních kyvných polonáprav s kloubovými hřídeli.

Pohonná jednotka je uložena v podvozkovém rámu svařeném z tlustých ocelových profilů. Rám nese také obě dvojice kol s kvalitním odpružením a zavěšením.

Kola jsou ocelová a mají průměr styčné kružnice kola 550 mm. Mezi vnější a vnitřní části kol jsou vlisovány pryžové prvky (System Bochumer Verein), které zajišťují velmi dobré tlumení hluku za jízdy. Vozidla mohou být vybavena také jednoduchými koly. Nápravy mají válečková ložiska.

Všechna čtyři kola mají vnitřní čelisťové brzdy, které jsou ovládány hydraulicky (s olejovou náplní) brzdovým nožním pedálem. Jeden pár kol může být kromě toho brzděn také mechanicky pákou ruční brzdy.

Karoserie je s rámem spojena pryžovými prvky. V interiéru jsou tři komfortně čalouněné lavice, které nabízejí 2 místa v prostoru pro řidiče a spolujezdce a dvakrát tři místa v prostoru pro cestující. Obě lavice v prostoru pro cestující lze snadno demontovat, načež takto vzniklé místo je pak k dispozici jako nákladový prostor. Prostor pro řidiče a spolujezdce je přístupný dvěma bočními dveřmi, prostor pro cestující nebo nákladový prostor pak jedněmi širokými křídlovými dveřmi. Světlomety, koncové svítilny a osvětlení interiéru jsou harmonicky zabudovány do karoserie. Pohonný agregát uložený v zádi vozidla je zvenku snadno přístupný víkem motorového prostoru.

Vozidlo je vybaveno hydraulickým zvedacím a otočným zařízením s točnou, která bezpečně spočívá na hlavici kolejnic. Zařízení je ovládáno ruční pumpou a umožňuje snadné otočení vozidla do požadovaného směru jízdy.

Takto stručně popisuje firma Beilhack své neobvyklé vozidlo Bulli. Pro železničáře je samozřejmé, že toto vozidlo nemá zpětná zrcátka, ani volant, ale fanoušky modelu Bulli tato skutečnost překvapí. Již prvních pár metrů jízdy vyvolá opravdu surrealistický pocit. Člověk si však rychle zvykne na rovnoměrný rachot od kolejí a začne se kochat krajinou.

Tento automobilový jednorožec podnikl svou první jízdu na malebné trase pro drezíny v obci Lengenfeld unterm Stein.

Tobias Twele z Oldtimer oddělení značky Volkswagen Užitkové vozy popisuje tuto jízdu následovně: „Uvedení vozidla Klv-20 znovu do provozu bylo pro náš tým dojemným zážitkem. Není mnoho variant modelu Bulli, které bychom ještě neviděli nebo neřídili – tato drezína ale patří jednoznačně mezi ně. Když jsme s týmem poprvé projížděli přes viadukt vysoký 24 metrů, byl to pro nás velmi emocionální okamžik. Celkem jsme při první jízdě ujeli po kolejích více než 32 kilometrů, z toho pět kilometrů tunelem, a přitom jsme překonali 154 výškových metrů. Přes působivý lengenfeldský viadukt dlouhý 244 metrů jsme jeli nesčetněkrát.“

Výchozí vozidlo:

VW Kombi (T1)

Rok výroby:

1955

Typ konstrukce DB:

200 -1A-bm*

Motor:

průmyslový motor Volkswagen, čtyřválcový boxer

Zdvihový objem:

1192 cm3

Výkon:

21 kW/28 koní

Nejvyšší rychlost:

70 km/h

Počet míst k sezení:

7 (včetně řidiče)

Délka:

cca 4100 mm

Šířka:

cca 1750 mm

Výška nad temenem hlavy kolejnice:

cca 1850 mm

Rozvor náprav:

2400 mm (stejně jako u silniční verze)

Hmotnost:

cca 1550 kg

Užitečná hmotnost:

670 kg

Celková hmotnost:

2220 kg

Rozchod kol:

1435 mm

Průměr kol:

550 mm

* [1 = počet vlečených náprav (bez pohonu motorem), A = 1 = počet poháněných náprav, b = spalovací motor – b jako benzol, m = mechanický přenos hnací síly]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru