Když se řekne Citroën 2CV, většině fanoušků aut se vybaví nenápadná, ale naprosto nezaměnitelná silueta. Tohle auto, kterému se přezdívá „Kachna“, má jednoduchý motor a karoserii z doby, kdy auta ještě měla charakter. Má miliony fanoušky po celém světě, kteří se každoročně scházejí na celosvětovém sraze. Ten se bude letos konat ve Slovinsku a nebude tady chybět ani silná česká výprava v čele s kachní dakarskou závodnicí Barborou Holickou.
Český tým míří vysoko. Doslova i symbolicky
Bára Holická na takovém sraze, jako známá dakarská závodnice a asi nejznámější majitelka „kachny“ u nás, samozřejmě nesmí chybět. Tentokrát ale nepůjde jen o nějaký výlet nebo projížďku, Bára totiž jede do Slovinska s jasným cílem. Chce pro Českou republiku získat mandát k pořádání celosvětového srazu v roce 2029.
Rozhodne se právě na této akci, která potrvá od 29. července do 3. srpna ve městě Postojna. Volba nové pořadatelské země proběhne v sobotu 2. srpna.
„Nebude to jednoduché. Ale máme silný tým, skvělé zkušenosti a hlavně nadšení. V roce 2009 jsme to zvládli – a byl to ročník, na který se dodnes vzpomíná. Teď bychom to rádi zopakovali ve větším a ještě lepším měřítku,“ říká Holická.
Dakar, poušť a kachna
Pokud by někdo pochyboval, že se dá s Citroënem 2CV udělat díra do světa, Bára Holická by ho mohla snadno přesvědčit o opaku. Se svou „kachnou“ totiž absolvovala neuvěřitelnou jízdu na Dakaru. A to už rovnou dvakrát. Když to bylo v roce 2024 poprvé, dojela s tímto typem auta jako historicky první až do cíle. Letos to zopakovala s replikou modelu 2CV Sahara.
Do Slovinska teď vyráží s několika vozy a partou stejně zapálených nadšenců. Jejich cílem je jediné: přesvědčit hlasující evropské kluby, že Česká republika by měla po dvaceti letech znovu hostit tento neobyčejný sraz.
2CV: Auto, které přežilo generace
Citroën 2CV se vyráběl bezmála půl století: od roku 1948 až do roku 1990. Navržen byl s geniální jednoduchostí: měl odvézt farmáře i s košíkem vajec po nerovném poli, aniž by se vajíčka rozbila. A právě díky tomu, jak byl nenáročný, vtipný a přitom praktický, se zapsal do historie jako jeden z nejikoničtějších vozů vůbec.
Dodnes má obrovskou fanouškovskou základnu a světové srazy, které se pravidelně konají každé dva roky, jsou důkazem, že tahle komunita nejen žije, ale neustále roste. Na akci ve Slovinsku se očekává přes 5 tisíc aut a víc než 10 tisíc návštěvníků.
Rok 2029: důvod k oslavám
Případný návrat světového srazu do Česka by nebyl jen organizační úspěch. V roce 2029 to totiž bude přesně 20 let od posledního „kachního“ srazu v Mostě a zároveň 110 let od založení značky Citroën. Ideální příležitost, jak to pořádně oslavit.
Ať už hlasování dopadne jakkoliv, už teď je jasné, že Češi ve Slovinsku zanechají výraznou stopu. A možná právě tahle energie rozhodne o tom, kde se za čtyři roky budou sjíždět tisíce nadšenců z celého světa.
Přehled dosavadních hostitelských zemí
- 1975: Finsko
- 1977: Švýcarsko
- 1979: Dánsko
- 1981: Belgie
- 1983: Německo
- 1985: Velká Británie
- 1987: Portugalsko
- 1989: Francie
- 1991: Švýcarsko
- 1993: Finsko
- 1995: Slovinsko
- 1997: Nizozemsko
- 1999: Řecko
- 2001: Rakousko
- 2003: Itálie
- 2005: Skotsko
- 2007: Švédsko
- 2009: Česko
- 2011: Francie
- 2013: Španělsko
- 2015: Polsko
- 2017: Portugalsko
- 2019: Chorvatsko
- 2023: Švýcarsko
- 2025: Slovinsko