tesla-autopilot-2

Auto, které mělo podle Muska samo projet Ameriku. Tesla ale na „autopilot“ nabourala už po 100 kilometrech

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: auto.pravda.sk, insideevs.com - Ilustrační foto: Tesla - 10. 10. 2025


V roce 2016 Elon Musk s velkou jistotou prohlásil, že Tesla dokáže už do konce následujícího roku projet celou Ameriku z Los Angeles až na Times Square bez jediného doteku lidské ruky. Auto se mělo po dojezdu dokonce samo zaparkovat. Znělo to jako začátek nové éry dopravy, ale i o 8 let později zůstává jeho slib stále jen vizí.

Cesta, která skončila po stovce kilometrů

V září se ale rozhodli dva fanoušci značky Tesla, přičemž jedním z nich byl youtuber Justin Demaree známý jako Bearded Tesla Guy, ověřit, kam se technologie takzvaného Full Self-Driving (FSD) za ta léta posunula. Rozhodli se projet Ameriku na autopilot. Vyrazili z kalifornského San Diega a jejich cílem bylo město Jacksonville na Floridě, což je bezmála 2400 mil, tedy necelé 4000 km. Celou cestu chtěli zvládnout v plně aktivovaném režimu FSD Supervised, tedy s rozšířeným autopilotem, který má umět řídit, brzdit i reagovat na dopravní situace.

Jenže jejich test vlastně nakonec skončil dřív, než pořádně začal. Po necelých sto kilometrech narazili na dálnici do kovové nájezdové rampy ležící přímo v jízdním pruhu. Na záběrech z kabiny je vidět, že oba cestující překážku včas zaregistrovali, ale rozhodli se nezasahovat. Chtěli zjistit, jak si s ní poradí samy systémy auta. Auto však nereagovalo vůbec. Nezabrzdilo, neuhnulo, prostě jelo dál. V rychlosti přes 120 km/h do rampy narazilo a poškodilo přední nápravu i podvozek.

Účet za opravu? Přes půl milionu korun

Náraz poškodil zavěšení kol a podvozek, později se ale ukázalo, že škody byly ještě větší. Po nehodě Tesla odmítala nabíjet na Superchargeru a hlásila chyby na vysokonapěťovém systému i předním motoru. Po převozu do servisu v Tucsonu technici zjistili, že baterie je také poškozená. Celkový účet za opravy přesáhl 22 000 dolarů (více než 500 tisíc korun).

Paradoxně ale majitelé nakonec nemuseli platit nic. Tesla uznala výměnu baterie v rámci záruky, protože prý chyba, která se objevila na diagnostice, mohla existovat už před nehodou. Zbytek poškození si ale museli pánové uhradit sami.

Mezi snem a realitou

Podobných incidentů se v souvislosti s Teslou odehrála spousta. I proto dnes automobilka výslovně zdůrazňuje, že takzvaný Full Self-Driving skutečně není plně autonomní režim. Oficiálně jde o systém úrovně 2, který vyžaduje trvalý dohled řidiče a jeho okamžitý zásah, kdykoliv to situace vyžaduje.

Právě tato hranice mezi marketingovým označením „autopilot“ a realitou je dlouhodobě terčem kritiky. Odborníci Tesle vytýkají, že název (jak původní autopilot, tak i současný Full Self-Driving) může v zákaznících vzbuzovat mylný dojem, že auto skutečně zvládne vše samo. Osm let po velkolepém slibu Elona Muska je zřejmé, že technologie ještě zdaleka není tam, kde ji vizionář z kalifornského Palo Alta chtěl mít.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru