Hustý dým z výfuků aut výrazně zhoršuje kvalitu ovzduší a útočí na lidské zdraví. Na vině jsou zejména dieselové motory se zaneseným, nefunkčním nebo vymontovaným filtrem pevných částic. Od 1. října 2018 se změní způsob měření a kontroly emisí, auta s vysokou kouřivostí neprojdou.
Nedávná kauza „dieselgate“ zanechala v mnoha lidech dojem, že boj s emisemi z dopravy je marný. To se ale mění. Okolní země již přijaly přísná opatření pro minimalizaci počtu vozů s nevyhovujícím filtrem. Zpřísnit podmínky pro stav filtrů pevných částic (DPF) se snaží i česká legislativa. Od června 2017 hrozí řidičům za jízdu s vymontovaným filtrem sankce až 50 tisíc korun. Kromě toho od ledna letošního roku probíhá při měření emisí fotodokumentace a odeslání protokolu do centrálního systému. Od 1. října budou podmínky ještě přísnější.
V současné době lze totiž postihnout pouze vozidla, která překračují povolenou hodnotu takzvané opacity (ta vyjadřuje, kolik světla spaliny pohltí). Bohužel pomocí měření opacity nelze poznat vozidlo, které se sice do limitu povolené hodnoty emisí vejde, ovšem prokazatelně nemá v pořádku filtr pevných částic. Právě postih vozů na základě toho, zda mají funkční – či vůbec přítomný – filtr, bude součástí nové metodiky měření emisí.
Při zkoušce podle nové metodiky se bude měřit limitní hodnota kouřivosti motoru, jejíž horní hranice je stanovena na 0,25 m-1. Stejnou hraniční hodnotu využívá při kontrolách například i Německo. „I když auto obecně splní emise, nedosažená hodnota kouřivosti poukáže na nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic. Bude se přitom jednat o závadu typu B. Tato závada bude muset být do 30 dnů odstraněna a vozidlo musí podstoupit opakovanou prohlídku, jinak ztratí technickou způsobilost,“ říká Zdeněk Neusar z Ministerstva dopravy ČR.
Zároveň bude od 1. října posílena pravomoc policie. Ta bude mít možnost poslat auto po silniční kontrole na okamžitou technickou kontrolu do vzdálenosti až osm kilometrů. Součástí prohlídky na stanici měření emisí je zároveň i vizuální kontrola úplnosti výfukového systému.
Filtry pevných částic se postupně zanášejí, takže časem vyžadují čištění nebo výměnu. Peníze jsou důvodem, proč řidiči údržbu filtrů zanedbávají, nebo je dokonce úmyslně odstraňují. Hana Hoffmannová ze spotřebitelské organizace dTest motoristům doporučuje: „Aby nedocházelo k nadměrnému zanášení filtru pevných částic, nezanedbávejte pravidelné návštěvy autoservisu a údržbu motoru. V případě, že kupujete auto s dieselovým motorem z druhé ruky, nejprve si ověřte, zda skutečně filtr pevných částic obsahuje. Poté si nechte v nezávislém servisu posoudit jeho stav. Pokud už vůz s nefunkčním filtrem vlastníte, investujte do jeho odborného vyčištění nebo rovnou výměny. Cena nových filtrů v porovnání se situací před pár lety několikanásobně klesla. Výměna tak vyjde levněji než pokuta.“
Například rakouská policie v případě podezření na problém s filtrem setře koncovku výfuku bílou rukavicí, a pokud zde objeví nadměrné množství sazí, přikáže řidiči na nejbližší stanici okamžitě absolvovat technickou kontrolu. Pokud kontrola potvrdí, že filtr skutečně nefunguje správně, je vozidlo odstaveno a řidič dostane pokutu. Pokud jde o českého řidiče, musí si zajistit odtah vozidla zpět do ČR. Zde musí být vůz opraven, absolvovat technickou prohlídku a pro opětovné získání poznávacích značek pak musí majitel zaslat potvrzení o jejím splnění zpět do Rakouska. V případě, že kontrola odhalí záměrné vyjmutí filtru, může hříšníka pokutovat částkou ve výši až 5000 eur, tedy přibližně 128 tisíc korun.
Přísnější pravidla a kontroly motoristů nejsou samoúčelné. Podle studie expertů z ČVUT může jeden vůz s vymontovaným nebo nevyhovujícím filtrem vyprodukovat tolik emisí jako desítky až stovky správně fungujících aut. Částice obsahují rakovinotvorné a genotoxické látky a jsou tak malé, že mohou putovat po čichovém nervu do mozku nebo se usazovat v plicích a pronikat do krevního oběhu. Lidský organizmus proti nim nemá obranné mechanizmy.