Motoristy čeká v příštím roce několik novinek. Některé budou stát víc peněz, jiné konečně snad umožní řídit i těm, kteří to zatím povolené nemají. Pokud vše půjde podle plánu, přijdeme o další (dnes stále zatím nezbytnou) návštěvu úřadu.
Každý řidič se nevyhne pravidelné a povinné výměně řidičského průkazu. Jakkoliv tuto kartičku dnes už při jízdě v Česku nemusíme u sebe mít, stále musí být platná. Už tři roky nicméně můžeme o výměnu řidičského průkazu žádat online prostřednictvím Portálu dopravy nebo Portálu občana. „Elektronická žádost o řidičský průkaz patří mezi nejvyužívanější služby v oblasti digitálních dopravních agend. O nový doklad je možné žádat nejen v případě jeho plánované výměny, ale také pokud dojde k jeho odcizení, ztrátě či změně osobních údajů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka a také připomněl, že ve všech těchto případech lze využít zkrácené pětidenní lhůty vyřízení.
Nový řidičák až domů
Zatím ovšem platí, že pro vyzvednutí dokladu už se návštěvě úřadu nevyhneme. To by se však během příštího roku mělo změnit. „Řidičské průkazy bude možné doručit poštou, nebo do výdejních boxů. Zjednoduší se tak proces výměny. Zároveň podotýkám, že i nadále bude možnost vyřídit výměnu řidičského průkazu fyzicky na úřadech,“ řekl ministr dopravy.
Připravují se také novinky v agendě řidičů, jako je elektronická žádost o kartu řidiče do digitálního tachografu nebo elektronická úhrada správních poplatků. Znamená to, že propojení Portálu dopravy a Registru zastupování usnadní řešení plných mocí při převodu aut. „V případě autosalonů či autobazarů to bude možnost zároveň pověřit příslušného prodejce, aby všechny úkony provedl u konkrétního vozidla za něj,“ vysvětlil ministr dopravy Kupka.
Dražší dálniční známky
Nepříjemnou změnou bude také zdražení dálničních známek. Jednodenní elektronická dálniční známka bude stát pro vozy se standardním pohonem (benzin a nafta) 210 Kč, desetidenní 290 Kč, třicetidenní 460 Kč a roční 2440 Kč. Pokud si však dálniční známku koupíte do 31. prosince 2024, můžete ušetřit v závislosti na typu známky až 140 Kč.
Majitelé vozidel na zemní plyn (jen CNG, neplatí pro LPG) nebo biometan zaplatí i nadále pouze 50 % ze zvoleného typu elektronické dálniční známky. Řidiče plug-in hybridů s hodnotou emisí CO2 do 50 g/km bude elektronická dálniční známka pro jejich vozidlo stát čtvrtinu ze základní sazby. Bezemisní elektrická nebo vodíková vozidla nadále mohou na dálnice bez poplatku.
Autisté konečně za volant?
Už řadu let se na ministerstvo dopravy obrací jak přímo osoby diagnostikované s poruchou autistického spektra (PAS), tak i organizace, které se touto nemocí zabývají. Důvod? Chtějí také řídit. Vyhláška č. 72/2011 Sb. považuje pervazivní vývojové poruchy, kam spadají i poruchy autistického spektra (PAS), za „nemoci, vady nebo stavy způsobující duševní poruchy vylučující zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel“. Nicméně například Národní ústav pro autismus (NAUTIS) to považuje za diskriminační a nesystémové. Stojí si za tím, že „PAS jsou velmi širokou diagnostickou kategorií a zahrnují i mírné varianty poruch, u kterých nemusí být narušeny funkce, jež jsou z hlediska schopnosti řídit motorová vozidla stěžejní“.
Zdá se, že resort dopravy ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví tyto výtky začal brát v potaz. V plánu je totiž jisté zmírnění některých požadavků na zdravotní způsobilost řidiče. Důvodem je jak sjednocení pravidel s Evropskou unií, respektive zavedení platných směrnic EU, tak i o omezení – v některých případech zbytečné – diskriminace řidičů. „V kapitole týkající se nemocí, vad nebo stavů sluchu dojde k úpravě v posuzování kritérií pro řidiče, kdy na základě medicínského vývoje došlo ke zmírnění požadavků pro získání řidičského oprávnění,“ řekl mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob.
Za volant nicméně usedne jen ten, který má lehčí formu autismu, což bude vždy nutné potvrdit specializovaným lékařským vyšetřením. Přesný termín zavedení této novinky však ani jeden z resortů nespecifikoval.