Aston Martin otevírá novou napínavou kapitolu své slavné soutěžní historie odhalením hypersportovního modelu Valkyrie – čistokrevného závodního vozu, který britského výrobce ultraluxusních výkonných automobilů vrací na vrchol vytrvalostního motorsportu s cílem zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans.
Valkyrie je jediným závodním vozem, který je odvozen od hypersportu určeného pro běžný provoz, a je prvním závodním speciálem postaveným podle předpisů FIA pro kategorii Hypercar, který se bude účastnit jak Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA (WEC), tak amerického Šampionátu sportovních vozů WeatherTech organizace IMSA. Svůj ostrý debut si odbude 28. února v Kataru, kde tovární tým Aston Martin THOR nasadí dva vozy Valkyrie do úvodního podniku WEC 2025, jehož celková délka činí 1812 km.
Adrian Hallmark, výkonný ředitel společnosti Aston Martin Lagonda, říká: „Pro Aston Martin je to okamžik naplněný hrdostí. Návrat do boje o celkové vítězství v závodě 24 hodin Le Mans patří k tomu nejdůležitějšímu v naší historii a jde o zlomový okamžik v našem působení v automobilových závodech. Valkyrie je jediným hypersportovním silničním vozem, který se utkává s vrcholnými závodními speciály v závodech WEC i IMSA, a je ztělesněním našeho sportovního charakteru, který značku provází již více než sto let.“
Čistě britská posádka pro Le Mans
Harryho Tincknella, posledního britského vítěze závodu 24 hodin Le Mans, doplní během celé sezony WEC jeho krajan a vycházející hvězda vytrvalostních závodů Tom Gamble s vozem #007, zatímco další vůz #009 bude řídit trojnásobný mistr světa FIA GT Marco Sørensen (DEN) a vítěz série WEC v kategorii LMGT3 Alex Riberas (ESP).
V sérii IMSA se s vozem #23 týmu Aston Martin THOR představí ve třídě GTP loňský uchazeč o titul šampiona v kategorii GTD Pro Ross Gunn (GBR) a vítěz kategorie GTD z roku 2022 Roman De Angelis (CDN). Gunn i De Angelis se připojí k uchazečům o titul WEC doplní tříčlenné sestavy pro Le Mans. Gunn pojede společně s Tincknellem a Gamblem a vytvoří britskou posádku pro slavný závod ve dnech 14. a 15. června.
Tovární nasazení vozu Valkyrie v šampionátech WEC i IMSA zajišťuje stáj The Heart of Racing [THOR], která již dříve v obou sériích provozovala Aston Martin Vantage GT3. „Pro každého, kdo se podílel na závodech sportovních vozů, je skutečnou ctí nasazovat na nejvyšší úrovni vůz Aston Martin, navíc takový, který je všeobecně považován za jeden z nejkrásnějších na světě, a ještě k tomu jediný, který vychází ze silničního vozu,“ říká šéf týmu Ian James. „Být pověřen tímto programem je rozhodně vrcholem mé kariéry.“
Špičkový silniční hypersport vyvinutý pro závodní dráhu
Nový vůz, vyvinutý oddělením Aston Martin Performance Technologies a závodní stájí THOR, je ve špičkové divizi hypersportovních vozů světového vytrvalostního motorsportu jedinečný tím, že jako jediný v poli soupeřů vychází z existujícího sériového extrémně výkonného vozu – modelu Aston Martin Valkyrie, ultimativního hypersportu.
Adam Carter, vedoucí oddělení vytrvalostních závodů značky Aston Martin, uvádí: „Aston Martin Valkyrie není jen hypersportovní automobil, představuje revoluci v historii automobilového vývoje a skutečný vrchol výkonu, konstrukce a inovací. Díky mimořádnému spojení technologie z formule 1 a mistrovství cestovních vozů je Valkyrie skutečně stvořena pro závodění a její účast ve světových vytrvalostních závodech nejvyšší kategorie jen dále upevní její technologickou úroveň.“
„Závodní vůz, který vyhovuje pravidlům kategorie Hypercar, sdílí se silničním vozem mnoho prvků DNA a jeho srdcem je stejná pohonná jednotka V12,“ dodává Carter.
Vůz Valkyrie s upraveným šasi z uhlíkových vláken pro závodní nasazení pohání dále vyladěný obdivuhodný atmosférický 6,5litrový motor Cosworth V12, který ve standardní silniční verzi dosahuje maximálních otáček 11 000/min a výkonu přes 1 000 k. Pohonná jednotka prošla úpravami, aby splňovala výkonnostní požadavky třídy Hypercar a zároveň aby odolala náročným podmínkám špičkových vytrvalostních soutěží. Volba motoru V12 v modelu Valkyrie přináší jasné výhody pro nejvyšší výkon a zároveň odpovídá působivému vzhledu vozu Aston Martin a jeho čistě závodnímu stylu.
Pokud jde o spolehlivost a životnost, předpisy pro hypersportovní vozy nabízejí pro dvanáctiválec značné výhody, což se týká hlavně omezení výkonu na 500 kW (680 k). Motor má robustní základ, aby zvládl náročné nasazení v silničním voze. Pro závodní účely se vývoj zaměřil zejména na úsporu paliva.
„Důležité je jezdit s nižší zátěží, abyste snížili množství paliva, které potřebujete k dosažení požadované energie,“ říká Carter. „Motor provozujeme hluboko pod jeho potenciálním maximem, protože pro závodní účely je potřeba nižší výkon. Výkonový limit v rámci předpisů nám dává příležitost upravit křivku točivého momentu a omezit třecí ztráty snížením otáček motoru, což vede i k nižší spotřebě paliva.“
Aerodynamika hypersportu Valkyrie prošla úpravami tak, aby splňovala homologační předpisy. Vycházelo se přitom z dobrého základu u silničního vozu a výsledek je dílem dvou tvůrců: šéfdesignéra značky Aston Martin Marka Reichmana a Adriana Neweyho, který v březnu 2025 nastupuje do firmy jako vedoucí technický partner týmu formule 1. „Bylo by téměř nepředstavitelné, kdyby Adrian, jeden z největších konstruktérů závodních vozů v historii, navrhl vůz a nepomyslel na to, že se s ním bude někdy závodit,“ doplňuje Adam Carter, vedoucí oddělení vytrvalostních závodů značky Aston Martin.
Přeměna silničního vozu na závodní je dána především technickými předpisy FIA, které jsou napsány pro specifické parametry soutěže, a to jak z hlediska bezpečnosti, tak z hlediska výkonu. Aby bylo možné vyhovět náročným situacím během závodů, včetně rychlé výměny jezdců a pneumatik, doplňování paliva při zastávkách v boxech či potenciálního kontaktu mezi vozy, zaměřilo se vývojové úsilí i na možnost rychlé výměny přední a zadní části karoserie, instalaci automatického hrdla nádrže pro rychlé doplňování paliva, zabudování vysokorychlostního pneumatického zvedáku, který je součástí podvozku, a kokpit řidiče optimalizovaný pro bezpečnost, snadný přístup a dobrý výhled.
Závodní zavěšení má vpředu i vzadu dvojitá lichoběžníková ramena a pérování s torzními tyčemi s pákovím typu push-rod a s nastavitelnými krajními a centrálními tlumiči. Valkyrie jezdí na 18palcových pneumatikách Michelin Pilot Sport, které jsou pro vozy kategorie Hypercar povinné.
„Absolutní výkon je omezen předpisy bez ohledu na vývoj,“ vysvětluje Carter. „Je stanovena minimální hmotnost, omezení výkonu prostřednictvím regulace točivého momentu na hnací hřídeli a aerodynamické vlastnosti. Každý účastník musí nechat svůj závodní vůz změřit ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu. Jde tedy o optimalizaci vlastností vozu Valkyrie v souladu se základními pravidly pro jízdní výkony.“
Tento přístup ovlivnil i zásadní konstrukční prvky závodního vozu, včetně sedmistupňové sekvenční převodovky Xtrac, ovládané poloautomatickým řazením pádly.
„Stejně jako u každého závodního vozu Aston Martin jsme i tento extrémně výkonný automobil přizpůsobili požadavkům předpisů a v jejich rámci jsme optimalizovali veškeré možnosti pro dosažení špičkových vlastností,“ říká Carter. „To vše jsme prováděli ruku v ruce se světově proslulým designérským studiem Aston Martin, přičemž hlavní roli při vývoji hrála společnost Aston Martin Performance Technologies.“
Přípravy na dvojí závodní program
Od prvních testovacích jízd hypersportu Valkyrie v červenci 2024 zahájil tým The Heart of Racing rozsáhlý zkušební program, během něhož bylo najeto více než 15 000 km. Zkoušky začaly ve Velké Británii v Donington Parku a na Silverstonu, poté se přesunuly do Vallelungy a Jerezu a pokračovalo se v Bahrajnu, Kataru, Road Atlantě, Sebringu a Daytoně, aby byl zajištěn průřez tratěmi z programu obou šampionátů.
„Vždycky můžete být o kousek dál, ale jsem spokojený s tím, jak program pokračuje, a se spolehlivostí, kterou jsme prokázali,“ uvádí týmový šéf Ian James. „Pokud jde o to, jak vše funguje, celý tým – od konstruktérů po Aston Martin Performance Technologies, od výroby po závodní stáj – nemůže být spokojenější.“
Do sezony WEC byly přihlášeny dva vozy Valkyrie v působivém zeleném zbarvení, které je synonymem mnoha britských úspěchů v Le Mans, a jejich příprava probíhá v základně týmu The Heart of Racing v britském Brackley. O jezdcích Ian James říká: „Harry Tincknell se významně podílel na vývoji vozu Valkyrie, takže jsme ho chtěli brzy zapojit do testovacího programu, navíc má další zkušenosti z GTP.“ Tincknell je posledním britským jezdcem, který vyhrál svou třídu v Le Mans s vozem Aston Martin v roce 2020, ale je také nejzkušenějším jezdcem kategorie Hypercar i díky působení v šampionátu WEC se stájí Proton Porsche v sezoně 2024. „Velmi rychle se ukázal jako dobrý týmový hráč a jeho výsledky mluví samy za sebe,“ dodává James.
Tom Gamble je bývalý vítěz ceny Aston Martin Autosport BRDC, který má zkušenosti s vozy kategorií LMP2 i GT, mimo jiné s týmem The Heart of Racing, za který v roce 2022 absolvoval vytrvalostní závody série IMSA v Daytoně, Sebringu a Road Atlantě. „Hodnotím ho velmi vysoko jako přirozený talent a zaslouží si šanci v záři reflektorů na nejvyšší úrovni závodů sportovních vozů,“ zdůrazňuje James.
Marco Sørensen je nejúspěšnějším aktivním závodním jezdcem s vozy Aston Martin, který se stal trojnásobným šampionem třídy WEC GT a v roce 2022 zvítězil v Le Mans. „Patří mezi nejzkušenější a nejúspěšnější jezdce, kteří kdy závodili za Aston Martin, a na svou šanci v nejvyšší třídě čekal dlouho,“ popisuje James. „Poté, co jsem s ním pracoval, viděl jeho schopnosti a to, jak i pod tlakem zůstává klidný, si myslím, že se do tohoto programu perfektně hodí.“
„Alex Riberas se v posledních letech osvědčil v kategorii GTD Pro seriálu IMSA, je pravidelným vítězem závodů v IMSA i WEC a loni s námi exceloval v celém ročníku WEC. Rozhodně si své místo v týmu The Heart of Racing zaslouží.“
V šampionátu IMSA bude jeden vůz Valkyrie startovat v charakteristických modrých barvách týmu THOR, počínaje závodem 12 hodin Sebringu, který se pojede ve dnech 12. až 15. března. Tým se na něj bude připravovat ze své americké základny ve Phoenixu v Arizoně. Jezdci Ross Gunn (GBR), několikanásobný vítěz závodů IMSA v kategorii GTD Pro, a Roman De Angelis (CDN), šampion série IMSA GTD z roku 2022, jsou také bývalými vítězi Aston Martin Racing Driver Academy.
„Ross s námi jezdí už čtyři roky a bezpochyby se stal jedním z nejlepších jezdců kategorie GT na světě,“ říká týmový šéf James. „Loni to dokázal v závodě o titul GTD Pro, který mu unikl jen o vlásek. Je to týmový hráč, s přirozeným nadáním a citem pro závodní vůz, jaký nemá mnoho jezdců. Co se týče Romana, poprvé jsem s ním jel v roce 2018 a od té doby stoupá vzhůru. Vyhrál AMR Driver Academy a šampionát GTD, což je jedinečný úspěch, a stal se z něj vynikající jezdec. Je také klíčovou osobností v našem zkušebním programu ve Phoenixu.“
Zdvižení hozené rukavice
Očekávání od dvojitého závodního programu vozů Valkyrie provázejí vysoké ambice i realita soupeření s velmi zkušenými protivníky. „Samozřejmě že chceme vyhrát,“ říká Carter. „Respektujeme však náročnost závodů a konkurenci. Jsou na vysoké úrovni, a proto s nimi chceme soutěžit. Vlastně platí, že vyhrávat má cenu jen tehdy, když je to proti silné konkurenci. Uvědomujeme si, že nastupujeme v situaci, kdy už jsou ostatní na výši.“
„Je to ovšem skvělá příležitost vystoupat na vrchol závodů sportovních vozů. Organizace ACO, IMSA a FIA společně vytvořily šampionáty, jejichž popularita díky spolupráci roste. Tento proces plně podporujeme. Odvedli skvělou práci při vzniku a propagaci seriálů a přispěli k současné zlaté éře závodů sportovních vozů. Je to příležitost soutěžit po celém světě ve velmi konkurenčním a férovém prostředí.“
Sezona WEC se skládá z osmi částí. Po úvodním závodě v Kataru následují evropská klání v Imole a Spa-Francorchamps, červnový závod 24 hodin Le Mans, dále Interlagos v Brazílii, COTA v Austinu v Texasu, Fuji v Japonsku a finále proběhne 8. listopadu v Bahrajnu.
Program IMSA zahrnuje 11 podniků, včetně 12 hodin Sebringu a Petit Le Mans na Road Atlanta a dalších významných amerických závodů, jako jsou Long Beach, Laguna Seca, Watkins Glen a Indianapolis Motor Speedway.