Šestá etapa na Africa Eco Race 2019 vždy následuje po volném dni a je relativně krátká, přejezdová. Jenže, hustá mlha nad Dakhlou, odkud se ještě za tmy brzy ráno celá karavana dala do pohybu směrem k marocko-mauritánské hranici, nedovolila vzlétnout helikoptérám. A tak bylo 177 měřených kilometrů z bezpečnostních důvodů zrušeno. Tomáš Tomeček se aspoň mohl v poklidu přesunout do dalšího bivaku a nachystat na maratónskou dvojetapu.
Naposledy k podobnému kroku museli pořadatelé přistoupit v roce 2017, kdy byla kvůli následkům povodní o 185 kilometrů zkrácena etapa vedoucí do Dakhly. Letos tedy zasáhla mlha. Počítat se rovněž musí se silným větrem. Právě v ročníku 2017 málem ovlivnil 11. etapu, která je vždy poslední opravdu závodní. „Když jsme ráno vstali, tak foukal velmi silný vítr a prach byl doslova všude,“ popisoval tehdy dění před startem navigátor Ladislav Lála. „Říkali jsme si, že bude etapa nejspíš zrušená, protože nebudou moci odstartovat helikoptéry.“ Podle Tomáše Tomečka foukalo tak silně, že bylo vidět možná na 20 metrů. Pak se to trochu uklidnilo, helikoptéry vzlétly a nerušilo se nic. Letos ale 177 kilometrů škrtáme.
Z hlediska vývoje závodu se naštěstí jedná o asi nejméně hodnotnou etapu. V loňském roce ji pořadatelé postavili na úsecích, které byly pro všechny závodníky nové, a stejně v cíli nejpomalejší z deseti kamionů ztrácel na vítězného de Rooye necelou hodinu. Duny teprve přijdou na řadu, a v nich bude mít Tomáš Tomeček daleko lepší možnosti na stáhnutí veliké ztráty, kterou nabral po páté etapě. „Technické závady se stávají, to k Dakaru a k závodění patří,“ nestěžuje si Tomeček. Naopak: „Myslím, že jsme měli dlouhá léta i trochu štěstí, že se nám větší problémy vyhýbaly. Teď si s tím poradíme. Moc děkuji klukům mechanikům a baléčkářům. A Petru Čapkovi, bez kterého bych už v závodě nebyl.“
Tomeček měl totiž v páté etapě potíže se spojkou a dokončil ji tažený na tyči za oranžovým balai Petra Foltýna. V bivaku se zjistilo, že problém způsobila ukroucená spojková hřídel. Jediná možnost byla vyměnit ji za stejnou hřídel z bílého balai, které je ale k dispozici pořadateli a nesmí zůstat nepojízdné. Začal tak nový závod pro mechaniky Leopolda Paďoura a Pavla Kletenského, kteří ve vypůjčeném hyundai vyrazili nazpět do 1500 kilometrů vzdáleného města Zagora, tam vymontovali spojkovou hřídel z porouchané Tatry Petra Čapky, a zase se s ní vrací 1500 kilometrů k Dakhle. Tam zprovozní čekající bílé balai, vrátí hyundaie a pojedou do Mauritánie za závodním konvojem. Dohnat by ho mohli okolo poledne v úterý 8. ledna.
V té době už bude v plném proudu 7. etapa. Ta bude startovat po dvacetikilometrovém přesunu z bivaku. Do něj se pak všichni závodníci zase vrátí, a svá auta, kamiony a motocykly odstaví do uzavřeného parkoviště. Za sebou totiž budou mít 481 kilometrů první části maratónské dvojetapy. Na ní je čeká písek, spousta dun a také 30 kilometrů nepopulární velbloudí trávy.
Tomeček dostal ve výsledcích za nešťastnou pátou etapu řádně naloženo. Pořadatelé penalizují neprojetý waypoint 20 minutami a vynechaný checkpoint dvěma hodinami. Český pilot před etapou kamiony o sedm minut vedl. Po ní je šestý a na první Jacinto ztrácí 16 hodin a 40 minut.
Ty nejnáročnější etapy ale na účastníky Africa Eco Race 2019 teprve čekají. Poperou se s nimi také čeští a slovenští závodníci kategorie moto, třetí Martin Benko, celkově 14. a druhý ve své kategorii Ján Zaťko a 32. Lukáš Kvapil.
Výsledky po 6. etapě:
- Kamiony: 1. Jacinto (Por./MAN) 22:02:08, 2. Essers (Bel./MAN) +1:40:03, 3. Bouwens (Bel./Iveco) +2:07:43, 4. Van Velsen (Niz./Ginaf) +2:15:39, 5. Elfrink (Niz./Mercedes) +2:39:21, 6. Tomeček (ČR/Tatra) +16:40:40, 7. Levickij (Rus./GAZ) +16:41:12, 8. Den Hartigh (Niz./Ginaf) +18:12:59, 9. Škljajev (Rus./GAZ) +19:36:08.
- Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 16:31:57, 2. Ullevalseter +7:16 (Nor./KTM), 3. Benko +2:02:08, … 14. Zaťko (oba SR/KTM) +5:14:54, 32. Kvapil (ČR/Husqvarna) +10:42:34.
- Auta: 1. Laure 19:36:13, 2. Strugo +22:30, 3. Julien +1:28:00 (vš. Fr./Optimus).