bezpecnostni_pas-zena

ADAC srovnal běžné a adaptivní bezpečnostní pásy. Nejnebezpečnější jsou v obou případech pro velké muže

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ADAC - Foto: Radim Plachý s využitím Ideogram - 5. 9. 2024


Bezpečnost cestování automobilem se neustále zlepšuje. Na počátku to byly především bezpečnostní pásy a airbagy, které výrazně snížily počet úmrtí při nehodách. V Německu se jejich používání začalo prosazovat na počátku osmdesátých let a statistiky už krátce poté ukázaly, že to byl správný krok. Zatímco v roce 1984 přišlo při dopravních nehodách o život 12 041 lidí, v roce 2019 tento počet klesl na 3 046.

Vývoj zádržných systémů pokračuje

Ačkoliv jsou bezpečnostní pásy v autech již mnoho let, jejich vývoj stále pokračuje. Dnes už automobilky vylepšují tzv. adaptivní zádržné systémy, které díky senzorům dokážou vyhodnotit závažnost nehody, hmotnost každého člena posádky i jeho výšku. Jak ale zádržné systémy (zejména bezpečnostní pásy) fungují?

Dnes má auto o posádce spoustu informací. Ještě před aktivací zádržných systémů mohou senzory rychlosti ve vozidle vyhodnotit závažnost nehody. Čidla v sedadlech poskytují údaje o hmotnosti cestujícího, zatímco čidla v kolejnicích sedadel o jeho výšce. Délka bezpečnostního pásu pak může naznačit, zda jde o štíhlou, nebo silnější postavu. Kamera v interiéru dokáže určit, zda cestující sedí v optimální poloze pro aktivaci airbagu, nebo ne, což by v některých případech mohlo být kontraproduktivní.

Podle průzkumu se v Česku každý osmý spolujezdec na zadním sedadle automobilu nepoutá bezpečnostním pásem

Adaptivní zádržné systémy

Tyto technologie umožňují individuální aktivaci zádržných systémů, tedy adaptivní přístup. Může se tak stát, že auto přizpůsobí aktivaci těchto systémů „na míru“. Například starší ženy často trpí osteoporózou, která způsobuje řídnutí kostí. Adaptivní napínač pásu tuto skutečnost zohlední a přizpůsobí napětí pásu tak, aby při jeho použití nedošlo k vážným poraněním. Adaptivní airbag se pak nafoukne pouze tak, aby měl cestující co nejměkčí „přistání“.

Německý autoklub (ADAC) tyto systémy již testoval. Použil různé figuríny s hmotností od 48 do 125 kg a s výškou od 151 do 191 centimetrů. Figuríny byly v autě vždy dvě a umístěny byly na pozicích řidiče a spolujezdce. Při testech se simulovala čelní srážka při rychlosti lehce přes 50 km/h.

Výsledky testů:

Dummy-THOR-50th
Dummy THOR 50th: Figurína s hmotností 125 kg a BMI nad 35 kg/m², představující osoby s obezitou | Zdroj: ADAC
THOR-5th
THOR 5th: Malá štíhlá žena o výšce 1,51 metru a hmotnosti 48 kg | Zdroj: ADAC
Elderly-ATD
Elderly ATD: 70letá žena s BMI 29 | Zdroj: ADAC
H-III-95th
H III 95th: Vysoký dospělý muž o výšce 1,91 metru, podle antropometrických studií v USA | Zdroj: ADAC

Porovnání tradičních bezpečnostních pásů a adaptivních zádržných systémů ukázalo, že adaptivní bezpečnostní pásy a airbagy mohou zmenšit zranění cestujících při čelním nárazu, zejména u „běžných postav“ podle figurín THOR 50th, THOR 5th a Elderly ATD. Pro figurínu s postavou velkého muže H III 95th však podle ADAC nejsou adaptivní systémy dostatečné. Pro lepší ochranu této skupiny by mohla být efektivní dodatečná opatření, jako jsou například opakované utahování pásů nebo airbagy v sedadlech či kolenní airbagy.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru