Ředitelství silnic a dálnic na konci roku otevřelo dva pro D35 zásadní dálniční úseky. Nově se řidiči projedou téměř šestikilometrovým obchvatem Vysokého Mýta v Pardubickém kraji a také 10,5 kilometru dlouhou částí mezi Hořicemi a Sadovou v Královéhradeckém kraji. Současně se zprovoznila i část navazujícího úseku Sadová – Plotiště. Většinu nákladů obou staveb má pokrýt Evropská unie.
„Závěr letošního roku je ve znamení dokončování řady dopravních staveb. Dálniční síť se za celý letošní rok prodlouží o 66,7 kilometru. Zdaleka nejvíc jich je právě na D35, kde to bude víc než 35 kilometrů,“ prohlásil generální ředitel ŘSD Radek Mátl, který věří, že celá dálnice D35 bude hotová do pěti let a stane se pak důležitou alternativou k přetížené D1. Je ale ještě otázkou, jestli se opravdu zvládne otevřít všech 66,7 kilometrů nových dálnic.
Proč jsou nové úseky tak důležité
Dálnice D35 se dlouhodobě staví jako klíčová spojnice napříč republikou, která má převzít část dopravy z nejzatíženějších tras. Každý nový díl do sebe musí technicky zapadnout tak, aby nešlo jen o „kus dálnice“, ale o funkční řešení pro řidiče v daném území. I proto ŘSD v obou případech zdůrazňuje návaznosti na stávající silnice, křižovatky a opatření proti hluku. Právě to rozhoduje o tom, zda se změna projeví v praxi hned po otevření.
Přečtěte si také:
Obchvat Vysokého Mýta: tranzit se přesouvá mimo město
Nový dálniční obchvat Vysokého Mýta začíná mimoúrovňovou křižovatkou Vysoké Mýto-západ. Než bude příští rok hotový navazující úsek z Ostrova k Vysokému Mýtu, bude se sem na dálnici najíždět ze silnice I/35 přes šestiramennou okružní křižovatku. Na druhém konci stavby je mimoúrovňová křižovatka Džbánov, která napojuje jižní okraj Vysokého Mýta.
Součástí obchvatu je šest mostů přímo na dálnici a další čtyři nadjezdy. Velký důraz se dal také na hlukovou zátěž. V úseku vznikly čtyři protihlukové stěny o celkové délce 3,3 kilometru.
Smysl stavby je z pohledu města jasný. Vysokým Mýtem, kde žije zhruba 13 tisíc lidí, projíždělo denně přes 18 tisíc aut a téměř třetinu z toho tvořily kamiony. Radek Mátl obchvat označuje za jednu z klíčových staveb na trase budované dálnice D35 a připomíná, že příprava zbývajících úseků v posledních letech citelně zrychlila.
Olomouc se dočkala: klíčový kus D35 je hotový, má odlehčit tisícům aut denně
Hořice – Sadová: rychlejší zprovoznění a výrazná estakáda
Druhým čerstvě otevřeným dílem je úsek Hořice – Sadová, který nahrazuje silnici I/35 mezi Hořicemi a Sadovou. Součástí stavby je i mimoúrovňová křižovatka u Hořic, jejíž větve mají dohromady 1,1 kilometru.
Technicky nejvýraznější stavbou je estakáda u Hořic. Jde o nejdelší most na trase, měří 340 metrů a tvoří ji dva samostatné mosty, každý pro jeden směr jízdy. Na její výstavbu se spotřebovalo přes 14 tisíc metrů krychlových betonu a více než 5 tisíc tun oceli. Celkem je na dálnici v tomto úseku 12 mostů.
Přečtěte si také:
Také tady se řešil hluk, a to ve velkém. Na trase vzniklo šest protihlukových stěn dlouhých dohromady téměř pět kilometrů. Jedna z nich je navíc netradiční a místně ukotvená. Na estakádě u Sadové stojí skleněná protihluková stěna s motivy připomínajícími bitvu u Hradce Králové z roku 1866 a obě bojující armády. Je umístěná mezi obcemi Sovětice a Sadová v místě, kde 3. července 1866 předvoj první pruské armády překročil říčku Bystřici a pokračoval směrem na Sadovou.
Otevřeno dříve, než se čekalo
U úseku Hořice – Sadová ŘSD zdůrazňuje ještě jednu věc, která řidiče zajímá možná nejvíc. Zprovoznění přišlo dříve oproti původnímu termínu. Podle Radka Mátla se podařilo posunout otevření z plánovaného jara 2026 na současnost, a to i díky tomu, že se do provozu pustila také část navazujícího úseku Sadová – Plotiště. Konkrétně se dokončila křižovatka Sadová a zhruba kilometr trasy, aby nový úsek mohl smysluplně navázat na stávající silnici I/35.
Co bude dál: další úseky už mají jasnější termíny
D35 se tímto nekončí, naopak. ŘSD pokračuje v přípravě i výstavbě dalších částí. Už příští rok v létě má být otevřená část mezi Ostrovem a tunelem Homole. Na konci roku 2026 by pak měl být hotový celý úsek Ostrov – Vysoké Mýto.
Přečtěte si také:
Současně ŘSD jedná se zhotovitelem o možnosti dřívějšího zprovoznění úseku Džbánov – Litomyšl. Původně se počítalo s rokem 2027, nově se jedná o variantě už v roce 2026. Obchvat Litomyšle by pak měl být hotový v průběhu roku 2027.
Pokud se tyto termíny naplní, bude D35 krok za krokem přestávat být „stavbou ve výhledu“ a začne fungovat jako souvislá alternativa, kterou řidiči využijí nejen na mapě, ale hlavně v každodenním provozu.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










