Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový most na D55 u Napajedel

Moravský „Golden Gate“ je otevřen. Červený kolos na D55 mění dopravu u Napajedel

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic - Foto: Ředitelství silnic a dálnic - 10. 12. 2025


Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový most přes řeku Moravu na dálnici D55 u Napajedel ve Zlínském kraji. Ocelová stavba dlouhá 495 metrů poutá pozornost hlavně červenou barvou, která připomíná slavný Golden Gate Bridge v San Franciscu. Most vyšel po valorizaci na zhruba tři čtvrtě miliardy korun bez DPH a práce na něm trvaly necelé tři roky.

Most je umístěn v místě, kde dálnice D55 vede po náspu ve výšce kolem deseti metrů nad terénem. Ocelová konstrukce včetně oblouku váží více než 1 700 tun. Oblouk dosahuje v nejvyšším bodě dvaceti metrů a hlavní rozpětí mostu činí 115 metrů. V rámci Moravy jde po mostu Vysočina s rozpětím 426 metrů o druhý nejdelší most tohoto typu v regionu. Konstrukce je složena z osmi obloukových a zárodkových dílců, přičemž nejtěžší z nich mají přibližně 81 tun.

Netypické je, že ocelová konstrukce zabírá celou šířku dálnice a slouží oběma jízdním směrům zároveň. Obvykle se u dálnic staví pro každý směr samostatný most. Zde jsou jízdní pruhy oddělené samotným ocelovým obloukem a systémem závěsů, na nichž je zavěšen ocelový trám spojený s betonovou deskou. Oblouk stojí ve středním dělícím pásu, což mostu dodává výraznou siluetu i při pohledu z dálky.

Důležitým prvkem je také protihluková stěna dlouhá 185 metrů, která chrání zástavbu po levé straně dálnice. Stěna je neprůhledná a tvoří ji soklové panely doplněné panely s pohltivou vrstvou, jež má omezit hluk projíždějících vozidel.

If you’re going to San Francisco, tak to vem přes Napajedla. A najdi 10 rozdílů ☺️ Jako jasně, americký Golden Gate…

Zveřejnil(a) Ředitelství silnic a dálnic dne Úterý 9. prosince 2025

Projektanti museli brát ohled i na chování řeky Moravy. Při povodních zde může hladina velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. I proto most nestojí na pilířích v korytě řeky. Konstrukce bez podpěr v řece zvyšuje bezpečnost při velké vodě a zároveň neomezuje lodní dopravu.

Úleva pro řidiče a další kroky na D55

Most se stavěl v předstihu před samotným dálničním úsekem D55 mezi Napajedly a Babicemi. Důvody byly dva. Prvním byl špatný technický stav stávajícího mostu na silnici I/55, který bylo nutné nahradit. Druhým byla snaha co nejrychleji ukončit nepříjemnou dopravní situaci, kdy řidiči musejí sjet z dálnice přes kruhový objezd u čerpací stanice. Právě tam se v dopravních špičkách často tvoří dlouhé kolony, které komplikují průjezd celou oblastí.

Na nový most má v příštím roce navázat výstavba dálničního úseku D55 Napajedla – Babice. Ještě před Vánoci se má navíc otevřít téměř osm kilometrů dlouhý úsek D55 mezi Olomoucí a Kokory. Postupně tak vzniká dálniční spojnice, která má po dokončení propojit střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Celková délka D55 má přesáhnout sto kilometrů a u Břeclavi se napojí na dálnici D2.

Ředitelství silnic a dálnic v současnosti realizuje celkem 254,1 kilometru nových staveb. Z toho 184,2 kilometru připadá na dálnice a 69,9 kilometru na silnice první třídy. Dalších 137,1 kilometru dálnic a silnic první třídy je nyní ve fázi výběrových řízení. Nový most u Napajedel je jedním z viditelných důkazů, že se výstavba dálniční sítě v této části republiky posouvá vpřed.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru