hasici-vrak-auta-brandys-nad-labem

V Brandýse nad Labem pomáhají s odklízením vraků aut i hasiči pomocí speciálních kolečkových plošin

Autor: Radim Plachý - Zdroj: HZS Olomouckého kraje, Město Brandýs nad Labem - Foto: Město Brandýs nad Labem - 2. 12. 2025


Každé větší či menší město bojuje s auty, která jsou odstavena v ulicích a nikdo se k nim nehlásí. Nejen, že zabírají místo, ale navíc z nich mohou vytékat provozní kapaliny a nenechavé ruce dětí se o ně mohou i zranit. Některá taková auta jsou totiž terčem různých nenechavců, a tak z nich časem na ulici stojí jen ruiny.

A proto se města pravidelně na taková auta, případně jejich zbytky, zaměřují a z ulic se je snaží dostávat pryč. V Brandýse nad Labem s tím dokonce pomáhají hasiči ze Středočeského kraje, kteří k tomu jen před nedávnem využili i speciální kolečkové plošiny. Nejprve si ale připomeňme, co je vlastně vrak a jak se liší od běžného zaparkovaného auta.

„Za autovrak lze považovat vozidlo, které má minimálně půl roku neplatnou STK. Městská policie tedy nejprve prověří, jak dlouho je auto bez technické. Pokud splňuje definici vraku, vylepí strážníci přímo na okno auta výzvu k jeho odstranění z komunikace. Majiteli pak běží čtrnáctidenní lhůta. Nereaguje-li na výzvu, dostane úřední obsílku s dvouměsíční lhůtou k odstranění vraku. Pakliže ani poté auto z ulice nezmizí, může být odtaženo na odstavné parkoviště. Po třech měsících stání na odstavném parkovišti může jít do dražby nebo k ekologické likvidaci,“ vysvětluje město Brandýs nad Labem.

Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální vozíky. Usnadní zásah u hořícího elektromobilu

Jedna věc je odtah auta, respektive vraku přímo z ulice. Pokud ovšem takové auto stojí třeba v garážích, je manipulace s ním o něco náročnější. A nejde jen o vraky, ale i požár aut, včetně elektromobilů. Především právě elektromobily není možné přímo v garáži hasit. Je potřeba je dostat ven a ponořit do speciální lázně. Jenomže to není snadné. Proto hasiči z Olomouckého kraje už před pár lety přišli se speciálními vozíky, které jim manipulaci s hořícím autem, ale jak vidno i obyčejnými vraky, hodně ulehčují.

„Na vývoji pracujeme od roku 2019. První prototypy vozíků byly na světě už v lednu 2020. Během loňska jsme uskutečnili asi 13 praktických zkoušek, díky nimž jsme vozíky i celou sadu odladili. Oceňuji především spolupráci mezi hasiči a konstruktéry ze soukromé firmy. Po tak dlouhé cestě plné zkoušek konečně můžeme říci, ano, umíme…,“ vysvětlil při představení proces vývoje nových technických prostředků Pavel Thin, velitel čety olomoucké stanice, který vedl projekční tým.

„Sadu budeme přepravovat na místo zásahu na přívěsném vozíku, aby ji bylo možné využít operativně. Nyní bude umístěna na centrální stanici v Olomouci, využít při zásahu ji však bude možné kdekoli v Olomouckém kraji. S ohledem na rostoucí počet podzemních garáží, parkovacích domů i rozmach elektromobilů předpokládáme její nasazení především ve větších městech v kraji. Jen v Olomouci jde o desítky takových objektů. Jejich počet rok od roku stoupá, což souvisí s výstavbou nových bytových domů, jejichž součástí jsou zpravidla právě podzemní garáže,“ dodali hasiči.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru