Na Slovensku se schyluje ke změně, která se dotkne statisíců starších řidičů. Parlament totiž jedná o novele zákona o silničním provozu, podle níž by se povinné lékařské prohlídky řidičů měly posunout z dnešních 65 na 70 let. Pokud návrh projde, nová pravidla začnou platit už od ledna 2026.
Zatímco vláda mluví o modernizaci a sladění se s evropskými standardy, lékaři varují: samotný věk přece neurčuje, zda je člověk za volantem bezpečný. Diskuze se tak točí kolem jediné otázky: kde leží rozumná hranice mezi zdravým rozumem, dobrými reakcemi a rizikem?
Přečtěte si také:
Co přesně se mění
Dnes musejí slovenští řidiči po dosažení 65 let věku absolvovat lékařskou prohlídku, která potvrdí jejich zdravotní způsobilost řídit auto. Profesionální řidiči (skupiny C a D) mají pravidla dokonce ještě přísnější. Po 65. roce věku chodí na vyšetření každé dva roky.
Novela, kterou do parlamentu předložil poslanec Ľubomír Vážny, posouvá tuto hranici na 70 let. Lidé mezi 70 a 80 lety by museli procházet prohlídkou každých pět let, a po osmdesátce pak každých dva a půl roku. Mimochodem, podobné by to mělo být i u nás.
Nově by bylo možné uznat i běžnou preventivní prohlídku u praktického lékaře, ovšem za předpokladu, že obsahuje všechna potřebná vyšetření a řidič o to sám požádá. Tím by se měla snížit administrativa i náklady pro seniory.
Lékaři bijí na poplach
Zdravotníci ovšem varují, že posunutí hranice může být nebezpečné. Prezident Asociace soukromých lékařů Marián Šóth připomíná, že po 65. roce života se prudce zvyšuje výskyt chorob ovlivňujících zrak, sluch i rychlost reakcí. „Hranice 65 let odpovídá realitě zdravotního stavu seniorů,“ řekl.
Podobně mluví i Monika Palušková, prezidentka Společnosti všeobecných lékařů Slovenska. Podle ní nelze zaměňovat běžnou preventivní prohlídku s tou řidičskou, protože sledují úplně jiné parametry. „Řidičská prohlídka hodnotí reflexy, motoriku, rovnováhu a kognitivní schopnosti. To běžná preventivní kontrola nedělá,“ dodává.
Oba experti se shodují na tom, že samotná statistika nehod není dostatečným argumentem. Mnoho seniorů se totiž za volantem chová opatrněji, což ale neznamená, že jsou všichni v dobré kondici.
Slovensko se přibližuje Evropě
Podle autorů návrhu se změna inspirovala zahraničím. Například ve Finsku řidiči chodí na první povinnou prohlídku právě až v 70 letech, v Itálii se po tomto věku zkracuje platnost řidičáku na tři roky a po osmdesátce dokonce na dva. Německo či Švédsko pevnou hranici vůbec nemají, spoléhají se na odpovědnost jednotlivce a dobrovolné lékařské kontroly.
Evropská unie navíc chystá jednotná pravidla pro všechny členské státy. Nová směrnice o řidičských průkazech umožní státům rozhodnout, zda po sedmdesátce vyžadují lékařskou prohlídku, nebo zda postačí tzv. sebehodnotící dotazník o zdravotním stavu, který vyplní každý senior.
Přečtěte si také:
Cílem je, aby starší lidé mohli dál zůstat mobilní, ale zároveň se zvýšila bezpečnost na silnicích. Pomoci má i zavedení digitálních řidičáků a lepší sdílení dat mezi státy.
Otazníky zůstávají
Z právního pohledu se Slovensko řadí mezi země s mírnějším přístupem. Odborníci ale upozorňují na to, že skutečný dopad takové změny ukáže až praxe. Záležet bude na tom, jak bude nastaveno samotné vyšetření, ale také to, jak zodpovědně k tomu přistoupí sami řidiči, ale i lékaři.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek