Auto z Ruska - Škoda

Recyklace? Spíš výpalné. Rusové si za auta připlatí násobně víc kvůli válce

Autor: Petr Pilný - Zdroj: auto.pravda.sk - Ilustrační foto: Škoda - 27. 9. 2025


Kdo si v Rusku pořídí nové auto ze zahraničí, od listopadu za něj zaplatí mnohem víc. A nepůjde o cenu samotného auta, ale o tzv. „recyklační“ poplatky, které úřady dramaticky navyšují. Oficiálně mají chránit životní prostředí a podporovat domácí výrobce, ve skutečnosti jde ale spíš o zoufalou snahu Ruska doplnit peníze do rozpočtu vyčerpaného válkou na Ukrajině.

Poplatek za recyklaci aut v Rusku existuje od roku 2012. Tehdy se prezentoval jako ekologické opatření. Je to jednorázová platba, kterou dovozce odvede státu za to, že se v budoucnosti postará o likvidaci vozidla. Jenže domácí značky jako Lada nebo Moskvič peníze prakticky dostávaly zpět ve formě státních podpor. Zahraniční výrobci a jejich zákazníci naopak platili stále víc a víc. Jen za poslední dva roky se poplatek zvýšil o desítky procent a dovoz aut podražil přibližně o 80 %.

Teď přichází další zdražení. Ministerstvo průmyslu a obchodu zavádí progresivní systém navázaný na výkon motoru. Čím výkonnější auto, tím vyšší poplatek bude. A nepůjde o nějaké drobné. U některých modelů se částka zvedne až stonásobně! Zatímco vozy s motorem do 160 koní budou zdraženy střídmě, cokoliv nad tuto hranici výkonu už spadá do „luxusní“ kategorie a výrazně zdraží.

Za každý ujetý kilometr se bude platit: Ruský návrh vzbudil vášnivé debaty

V praxi to bude znamenat, že za běžné rodinné SUV s výkonem kolem 200 koní zaplatí kupující o statisíce rublů víc. Elektromobily a hybridy, které jsou jinde považované za ekologickou alternativu, vyjdou v Rusku paradoxně ještě dráž než klasické spalováky. Například hybridní Lixiang L7 zdraží o víc než 430 tisíc korun, čínský Zeekr 001 dokonce o více než půl milionu. A pokud někdo zatouží po modelech Rolls-Royce, Porsche nebo třeba Lamborghini, bude se muset připravit klidně na to, že za ně zaplatí třeba i o dva a půl milionu korun víc.

Opačný pól tvoří auta nižší střední třídy jako třeba Volkswagen Golf, Kia K3, Mazda3 nebo Mercedes-Benz třídy C s menšími motory. Tyto vozy zůstávají v „chráněné“ kategorii, aby se ruský trh úplně nezadusil a nezastavil se. Přesto i tady panuje nervozita. Importéři i jednotlivci se snaží dovézt co nejvíce aut ještě před listopadovou změnou. Podle ruských médií vzrostl zájem o zahraniční vozy během jediného týdne o 300 %. Na hranicích i trajektech se tvoří opravdu dlouhé fronty.

Odborníci se shodují na tom, že recyklace je v celém příběhu jen zástěrkou. Smyslem opatření je vyždímat z obyčejných lidí další peníze a zároveň nahrát domácím výrobcům, kteří sami nemají co nabídnout. Není divu, že návrh vyvolal masivní odpor. V internetové anketě ministerstva hlasovalo proti návrhu víc než 45 tisíc lidí, zatímco pro návrh jen pár stovek. Vláda ale ustupovat nehodlá, naopak plánuje, že poplatky se budou až do roku 2030 dále navyšovat.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru