starsi-ridic-duchodce-senior-za-volantem

Oslavili jste 80. narozeniny? Budete muset odevzdat řidičák, za volant už si legálně nesednete

Autor: Petr Pilný - Zdroj: autoviny.sk - Foto: Radim Plachý s využitím Ideogram - 11. 7. 2025


Většina států se otázce věkového omezení pro řidiče spíše vyhýbá. Oficiálně stanovit hranici, kdy už člověk nesmí usednout za volant, je citlivé téma. Naráží totiž na etické otázky i na riziko diskriminace. Přesto se třeba jihoamerické Peru rozhodlo jít jinou cestou. Od roku 2025 už tam řidiči po osmdesátce nebudou mít možnost obnovit svůj řidičský průkaz. Zákaz platí bez výjimky.

Rozhodnutí je součástí širší úpravy dopravního zákona a týká se především neprofesionálních řidičů. U profesionálů platí ještě přísnější pravidla. Za tímto krokem stojí zejména snaha zvýšit bezpečnost na silnicích – nejen pro samotné seniory, ale i pro ostatní účastníky provozu.

Kontroly se zpřísní už po sedmdesátce

Změny se však nedotknou jen osmdesátníků. Už řidiči ve věku 70 až 80 let budou muset při prodlužování řidičského oprávnění nově absolvovat komplexní lékařské a psychologické prohlídky. Posuzuje se nejen zrak a sluch, ale i krevní tlak, paměť, stabilita nebo rychlost reakcí.

Zároveň se zkracuje doba, po kterou řidičský průkaz platí. Zatímco dříve měl platnost na deset let, u starších lidí se teď zkracuje na tři, dva nebo dokonce jen jeden rok. Cílem je podchytit případné zhoršení zdravotního stavu dříve, než by mohlo dojít k vážné dopravní nehodě.

V Česku je čím dál tím víc seniorů, kteří sice smí za volant, ale s řadou omezení. Řídit mohou třeba jen za světla

Podle peruánského ministerstva dopravy nejde o omezování práv, ale o preventivní opatření. Statistiky totiž ukazují, že právě senioři bývají často účastníky dopravních nehod způsobených přehlédnutím, opožděnou reakcí nebo zdravotními komplikacemi, o kterých často ani oni sami nevědí.

A co Evropa? Ta zatím váhá

O podobném přístupu se uvažovalo i v Evropské unii. Na stole byl návrh, aby se řidičák po dosažení určitého věku neobnovoval automaticky, ale pouze na základě zdravotní prohlídky. S myšlenkou věkového stropu ale narazil, protože řada členských států ji odmítla jako příliš zásadní zásah do práv jednotlivců. Evropská unie proto zatím nechává rozhodnutí na samotných členských zemích. V některých už kontroly starších řidičů fungují, ale jednotný systém neexistuje.

U nás se naopak nedávno povinnost zmírnila povinných lékařských prohlídek pro řidiče seniory. Původně byla první lékařská prohlídka v 65 letech, ale poslanci schválili, že se termín této prohlídky o pět let prodlouží. První povinná lékařská prohlídka tak budou pro seniory až v 70 letech.

Řidičák není nárok, ale odpovědnost

Otázka, kdy je už za volantem příliš „pozdě“, nemá jednoznačnou odpověď. Někdo zvládá řídit bezpečně i po osmdesátce, jiný ztrácí schopnosti mnohem dříve. Věk sám o sobě není rozhodující, ale podle odborníků by pravidelné kontroly u starších řidičů měly být samozřejmostí.

Peruánský model je bezpochyby opravdu velmi přísný, ale zároveň připomíná důležitou věc. Tou je fakt, že řízení auta není samozřejmost, nýbrž odpovědnost. A tu nelze brát na lehkou váhu. Zda se tímto velmi přísným pravidlem inspirují i jiné země, to ukáže teprve čas.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru