dálnice D35

Už žádné zastavování! Francie přechází na chytré mýto, ale pokud nezaplatíte, pokuta bude až 10 tisíc

Autor: Petr Pilný - Zdroj: ecologie.gouv.fr, sixt.fr - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR - 9. 7. 2025


Francie mění pravidla cestování po dálnicích. Na mnoha dálničních úsecích totiž už nenajdete klasické mýtné brány, které po desetiletí zpomalovaly provoz a způsobovaly kolony. Místo závor přichází automatizovaný výběr mýta. Řidiči tak mohou plynule projíždět pod kamerovými portály, které jejich vůz rozeznají pomocí SPZ/RZ.

Například na trase z Paříže do přímořského města Caen v Normandii už na více než 200 kilometrech nenarazíte ani na jedinou mýtnici. Nečekají vás výstražné značky, přejíždění do správných pruhů ani panika při hledání drobných. Staré dobré závory, které od 50. let zdržovaly dopravu, se už na některých úsecích odsouvají do minulosti.

Jak to celé funguje?

Nový systém nese název „Péage à flux libre“, což se dá volně přeložit jako „volný průjezd“. Princip je jednoduchý: místo fyzických mýtnic jsou nad dálnicemi rozmístěny portály s kamerami a senzory. Ty automaticky zaznamenávají SPZ/RZ, typ vozidla a počítají projetý úsek. Řidič tak nikde nezastavuje, nemusí hledat platební kartu ani drobné. Vše probíhá bezkontaktně a automaticky.

Systém už funguje například na dálnici A79 ve střední Francii nebo na A4 směrem od německého Saarbrückenu do francouzského města Metz. Francie plánuje do roku 2030 tímto systémem pokrýt většinu hlavních dálničních tahů – od Bordeaux přes Chamonix až po jih k Středozemnímu moři.

Kde už mýtné brány zmizely?

  • A79 (centrální Francie)
    • Úsek o délce 88 km mezi Digoin a Montmarault
    • První dálnice zcela bez mýtnic, systém spuštěn v listopadu 2022
  • A4 (východní Francie)
    • Mezi německým Saarbrückenem a městem Metz
    • První úsek, kde byl v roce 2019 testován „flux libre“
  • A13 a A14 (Paříž – Normandie)
    • Jeden z nejvytíženějších úseků, propojující Paříž s přímořským městem Caen
    • Konec závor zde nastal v prosinci 2024 – celkem přes 210 km bez mýtnic

Chystáte se do Chorvatska? Pozor na mýtné brány, cestu umí docela prodražit

Dálnice bez závor? Ano. Zadarmo? Ani náhodou

Zrušení závor však neznamená, že už se ve Francii dálniční poplatky neplatí. Mýto zůstává, navíc se každoročně navyšuje. Například za jízdu z Paříže do Caen v Normandii zaplatí řidič osobního auta přibližně 20 eur, tedy v korunách asi pětistovku.

Rozdíl je v tom, že teď už za něj neplatíte na místě. Máte 72 hodin na to, abyste částku uhradili. Jde to například online na webu, v aplikaci provozovatele (např. autoroutes.sanef.com), ale také to jde třeba fyzicky v některých trafikách (např. Nirio). Stačí zadat SPZ/RZ a zaplatit kartou. Kdo nechce nic řešit zpětně, může se předregistrovat, systém pak platbu připomene automaticky.

Chytré krabičky pro časté cestovatele

Pro ty, kdo jezdí po francouzských dálnicích častěji, existuje praktičtější řešení: elektronická mýtná jednotka. Malý box umístěný ve vozidle automaticky zaznamenává průjezdy pod kamerovými portály a mýto se strhává samo.

Mezi známé poskytovatele patří Bip & Go, Maut 1/ADAC, Tolltickets, Go by Telepass nebo Tollbird. Cena za použití takových krabiček se pohybuje kolem 20 eur ročně (asi pět stovek korun).

Zapomněli jste zaplatit? Může to bolet

Pokud na úhradu mýta zapomenete, Francouzi to nenechají bez odezvy. Po 72 hodinách přichází první upozornění s příplatkem 10 eur (asi 250 Kč). Pokud nezaplatíte do 15 dnů, pokuta se zvyšuje na 90 eur (něco přes 2200 korun). Po dvou měsících už hrozí sankce až 375 eur, což je bezmála 9500 Kč. Pokuty samozřejmě platí i pro zahraniční řidiče, tedy i pro Čechy.

TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?

Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.

Chci operativní leasing!

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru