2023-Tesla_Model_3-interier

Majitelé Tesly řeší možný problém po svém: Do aut instalují šňůrky

Autor: Petr Pilný - Zdroj: jalopnik.com - Foto: Tesla - 9. 6. 2025


Dveřní kliky patří mezi nejzákladnější součásti automobilů. V tradičním pojetí fungují jednoduše: zatáhnete za kliku, mechanické táhlo uvolní západku a dveře se otevřou. V případě některých moderních aut už to tak ale není a dveře odjišťují elektromotory. Mají to tak u svých často prémiové automobilky, ale také elektromobily Tesla. U Tesel se k otevírání dveří zvenčí používají dotykové senzory, uvnitř je pak tlačítko. Je to elegantní a jednoduché řešení, dokud ovšem nedojde k výpadku elektrické energie, protože pak přestane fungovat.

A to se stává, například při nehodě nebo při požáru, kdy pak lidé v autech uvíznou a nemohou se dostat ven, protože mechanickou pojistku nejsou schopni použít a dveře otevřít. I proto si tak majitelé těchto elektromobilů do interiéru instalují výstražné šňůrky.

Mechanické pojistky tu jsou, ale nejsou dobře přístupné

Všechny modely Tesla jsou samozřejmě kromě elektronického otevírání dveří vybaveny i pojistným systémem s mechanickými ovladači. Ty je možné při výpadku palubní elektrické energie k otevření dveří použít, ale jejich provedení bývá matoucí, bývají skryté a často jsou i špatně označené – zejména na zadních sedadlech.

V krizové situaci, kdy rozhodují sekundy, je tak velmi pravděpodobné, že si pasažér takového mechanického otevření dveří vůbec nevšimne. Tím spíš, pokud vůbec neví, že tam takové pojistky jsou.

Majitelé Tesel tak prostřednictvím komunity kolem těchto elektromobilů využívají vlastní řešení. U zadních dveří Tesel jsou totiž manuální pojistky k otevření dveří natolik skryté a komplikované, že Teslisté k jejich koncům připevňují tzv. „rip-cord“, což jsou jasně viditelné nouzové šňůry usnadňující pasažérům jejich nalezení a následné použití. Například u Tesly Cybertruck se díky tomu původní tříkrokový úkon k nouzovému otevření dveří mění v jednoduché zatažení za šňůru. Tedy úplně jednoduše a přesně tak, jak by mělo nouzové otevírání dveří vypadat.

Pokud se podíváme na to, jak nouzově zadní dveře v Teslách otevřít, není to úplně jednoduché. Je totiž nejprve nutné otevřít skrytý kryt ve výplni dveří, poté vyhledat konec kabelu a za ten pak zatáhnout. Nově instalovaná šňůrka tento proces řeší: je napojena na konec skrytého kabelu a vyvedena do dveřní kapsy tak, aby byla viditelná a okamžitě přístupná. Stačí pak za ni zatáhnout a dveře se otevřou.

Existují na to už přímo hotová aftermarketová řešení například od firem EV Dynamics nebo Tesery, jejichž cena je přibližně od 15 do 25 dolarů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru