Tesla nikdy nebyla výrobcem aut, její auta spíš jen tak mimochodem dokázala jezdit po silnici. Každé její auto je spíše počítač a funguje jako mobilní datová stanice, která denně sbírá a odesílá obrovské množství informací. Celá flotila Tesel podle odhadů generuje až dvacetinásobek dat, než kolik se ročně nahrává na YouTube.
Kolik dat Tesla sbírá?
Jedna Tesla může za rok shromáždit až 40 terabajtů dat, což odpovídá přibližně 8000 filmům v HD kvalitě. Majitelé Tesel uvádějí, že jejich auta mohou týdně odesílat 10 až 20 GB dat, zejména pokud využívají funkce Full Self-Driving (FSD) nebo Autopilot.
Jak Tesla tato data sbírá?
Tesla k tomu, aby sbírala data a dál je zpracovávala, využívá komplexní systém senzorů a kamer kolem celého auta:
- Osm kamer poskytuje 360stupňový pohled na okolí vozidla
- Dvanáct ultrazvukových senzorů a přední radar sledují objekty v okolí a jejich vzdálenost
- GPS modul zaznamenává přesné trasy, které vozidlo projede
- Systémy v autě monitorují stav baterie, výkony motorů, opotřebení komponentů a chování řidiče
Největší objem dat pochází z kamer snímajících cestu, dopravní značky, pohyb chodců, jiná vozidla, stav vozovky a také dopravní situaci v reálném čase. Tyto informace jsou klíčové pro trénink umělé inteligence a neustálé vylepšování autonomních funkcí.
K čemu Tesla tato data využívá?
- Vývoj autonomního řízení (FSD): Každý ujetý kilometr a zaznamenaná situace pomáhají trénovat neuronové sítě systému Full Self-Driving
- Zlepšování bezpečnosti a spolehlivosti: Data o kolizích či kritických situacích umožňují Tesle rychleji reagovat a aktualizovat software pro vyšší bezpečnost
- Personalizované služby: Analýza chování řidiče, stylu jízdy či nejčastějších tras umožňuje optimalizovat pojištění (Tesla Insurance), doporučovat energeticky efektivní trasy nebo připomínat servis
- Prodej anonymizovaných dat: Tesla zatím oficiálně neprodává anonymizovaná data třetím stranám, ale odborníci předpokládají, že v budoucnu může agregovaná data o dopravě, stavu silnic či infrastruktuře poskytovat samosprávám nebo firmám jako nový obchodní model. Data jsou anonymizovaná a nejsou spojována s konkrétním majitelem bez jeho souhlasu
Ekonomika senzorů a dat: Nová éra automobilového průmyslu?
Současný automobilový průmysl prochází transformací. Hodnota auta již nespočívá pouze v jeho výkonu motoru či designu, ale především v datech, která dokáže během svého provozu sbírat a analyzovat. Tesla tento trend odstartovala a ukázala, že skutečným pokladem jsou informace o chování řidičů, dopravních situacích a technickém stavu vozidla.
Po vzoru Tesly dnes stále více automobilových a technologických firem (např. Samsung, Apple či John Deere) buduje své produkty jako inteligentní datové platformy. Získaná data jim umožňují nejen zlepšovat služby a bezpečnost, ale také vytvářet zcela nové obchodní modely a zdroje příjmů.
Bývalý šéf Volkswagenu upozornil, že firmy, které digitální transformaci podcení, riskují rychlý zánik podobně jako původně velmi úspěšná značka Nokia v éře smartphonů. Budou překonány těmi, kdo dokáží lépe využít sílu dat a umělé inteligence.
Skutečná hodnota Tesly nespočívá v samotném autě, ale v inteligenci, kterou dokáže zachytit. Každá Tesla funguje jako mobilní centrum pro sběr a zpracování informací, díky čemuž se auta pak učí, zlepšují a posouvají hranice autonomního řízení. Právě tato schopnost proměňovat reálná data na pokročilou umělou inteligenci a nové služby dělají z Tesly jedinečného hráče v automobilovém světě – její největší hodnotou je inteligence, kterou dokáže shromáždit a využít.
Tesla sice přichází o pozici nejprodávanější značky – nejen obecně, ale i elektromobilů – ale nadále zůstává technologickým průkopníkem v oblasti elektromobility a zpracování dat. Každá Tesla je součástí rozsáhlé digitální sítě, která denně přispívá k transformaci automobilového sektoru směrem k autonomii a inteligentnímu využívání dat.