Automatické převodovky už sice dnes převzaly v automobilovém průmyslu nadvládu, ale aut s manuálem je stále hodně. Spousta řidičů jim pořád dává přednost. Přestože je manuální převodovka levnější, špatným zacházením se dá jednoduše zničit. A na co byste si měli dát pozor, abyste její životnost zbytečně nezkracovali?
Manuální převodovky jsou oblíbené hlavně proto, že auta s nimi jsou levnější. Navíc dávají řidiči lepší kontrolu nad vozem a při správném řazení lze dosáhnout nižší spotřeby paliva než u automatů – ať už robotizovaných, dvouspojkových, nebo klasických s hydrodynamickým měničem. To, co ušetříte, ale můžete snadno ztratit, pokud se svou manuální převodovkou špatně zacházíte. Stejně jako vám umožňuje vytěžit z auta maximum, dává vám také možnost dělat chyby. Toto je sedm nejčastějších chyb, kvůli kterým skončíte v servisu dříve, než je nutné.
1. Nenechávejte ruku na řadicí páce
Zdá se to jako maličkost, ale není. Obě ruce byste měli mít na volantu – a to nejen kvůli bezpečnosti. I mírný tlak na hlavici řadicí páky přenáší síly na táhla a vidlice, které mění převodové stupně. To může vést ke zvýšenému tření mezi vidlicemi, ozubenými koly a synchronizačními kroužky. Výsledkem je rychlejší opotřebení a vyšší zahřívání převodovky a oleje. Jednoduše řečeno, ruka na řadicí páce zkracuje životnost převodovky.
2. Nestůjte se zařazenou rychlostí
Pokud stojíte na křižovatce nebo v koloně se zařazenou rychlostí, znamená to, že máte současně sešlápnutou spojku – a to není dobré. Spojka není určena k dlouhodobému odpojení motoru od převodovky. Nadměrně tím zatěžujete spojkové ložisko, které je dimenzováno jen na krátkodobou zátěž. Neustálé držení spojkového pedálu na podlaze může zkrátit jeho životnost i pod 100 000 kilometrů. Správný postup je stát s neutrálem a nohou na brzdě. Novější auta to usnadňují funkcí automatického brzdění nebo asistentem rozjezdu do kopce.
Tyhle věci byste se spojkou dělat neměli. Zkracujete tím její životnost
3. Nepouštějte pedál spojky příliš pomalu
Pro plynulý rozjezd byste neměli spojkový pedál pouštět ani příliš rychle, ani příliš pomalu – chce to cvik. Pokud spojku pustíte příliš rychle, motor může zhasnout nebo auto začne „poskakovat“. To není dobré pro motor, spojku ani převodovku. Naopak příliš pomalé pouštění spojky způsobí nadměrné tření lamel, což generuje teplo. Pokud to přeženete, ucítíte štiplavý zápach spáleného obložení spojky. To výrazně zkracuje její životnost, obzvlášť při rozjezdu do kopce.
4. Nepřidávejte plný plyn při nízkých otáčkách
Jízda na příliš vysoký převodový stupeň při nízké rychlosti znamená podtáčení motoru, což neprospívá celé hnací soustavě. Ještě horší je, pokud se snažíte prudce akcelerovat na pětku nebo šestku při nízkých otáčkách. To škodí motoru i dvouhmotovému setrvačníku, jehož výměna je velmi drahá. Správný postup je při akceleraci podřadit o jeden až dva stupně. Každý rychlostní stupeň je navržen pro určité pásmo otáček, které byste měli respektovat. Pokud to neděláte, mohou se objevit zvýšené vibrace nebo nadměrná hlučnost. Moderní auta vám v tomto pomáhají ukazatelem optimálního řazení.
5. Neodkládejte nohu na spojkový pedál
Tento zlozvyk je podobný držení ruky na řadicí páce, ale ještě dražší. I lehký tlak na pedál může způsobit neustálý kontakt spojkového ložiska, což vede k jeho zbytečnému opotřebení. Navíc může docházet k neustálému prokluzu spojky, což znamená vyšší opotřebení spojkových lamel a vyšší spotřebu paliva. Spojka by se měla používat pouze při změně převodových stupňů.
6. Nejezděte agresivně
Převodovce škodí i agresivní jízda. I když je konstruována s určitou rezervou, časté „drsné“ řazení a přeskakování převodových stupňů jí nesvědčí. Nejvíce tím trpí synchronizační kroužky, které musejí eliminovat velké rozdíly otáček mezi motorem a převodovkou. Pokud například podřadíte ze šestky rovnou na trojku nebo z pětky na dvojku, synchronizační kroužky dostanou zabrat. Opotřebovává se tím i spojka a motor. A opravy těchto komponentů jsou extrémně drahé, protože vyžadují rozsáhlou demontáž.
7. Nezanedbávejte údržbu
Mnoho automobilek sice neuvádí interval výměny oleje v převodovce, protože tvrdí, že je „doživotní“, ale je třeba si uvědomit, že plánovaná životnost aut se v posledních desetiletích zkrátila. Pokud chcete udržet převodovku v dobrém stavu, vyplatí se olej vyměnit. Odborníci doporučují výměnu přibližně každých 60 000 až 70 000 km, v závislosti na stylu jízdy. Pokud často taháte přívěs, jezdíte dynamicky nebo v náročném terénu, měli byste interval výměny zkrátit. Pokud jezdíte málo, stačí měnit olej jednou za pět let, protože jeho vlastnosti se časem zhoršují.
Učil jsem automechaniky, ale takovouhle snůšku blbostí jsem ještě nečetl.
Skvělé. Děkuji za doporučení. Myslím, že dodržuji všechny rady, co nedělat. Jenom nevím, jestli mám vyměněný olej převodovky po mnoha letech, kdy jezdím. Letos mám STK, tak se zeptám svého automechanika.