Historicky nejúspěšnější model značky SEAT je na trhu již 30 let. SEAT Ibiza se v průběhu uplynulých tří desetiletí stal nejprodávanějším modelem v dlouhé historii španělské značky a téměř 15 let vede statistiky registrací v segmentu malých vozů ve Španělsku. Všechny čtyři generace modelu SEAT Ibiza sdílejí sportovního ducha a mladý charakter. Motoristé jim dlouhodobě dávají přednost také pro jejich vynikající provozní vlastnosti a extrémně nízké náklady.

SEAT Ibiza byl světu představen na Pařížském autosalonu v roce 1984. Byla to výjimečná událost, protože se jednalo o první produkt, vyvinutý nezávisle, plně ve vlastní režii. Začal tak úspěšný příběh velmi oblíbeného vozu, který pokračuje až do dnešní doby. Celkem bylo prodáno téměř 5 milionů vozů.

První generace (1984-1993): Aliance skvělých jmen

První generace, představená v roce 1984, byla velkou novinkou, protože vycházela z platformy modelu SEAT Ronda s cílem spojit prostorný a komfortní interiér vyššího segmentu s kompaktnější karoserií (délka 3,6 metru). SEAT na tomto projektu spolupracoval s proslulými společnostmi, jako byl Italdesign italského designéra Giorgia Giugiara, dále Karmann, který měl na starosti průmyslovou výrobu a Porsche, jenž dodal technické řešení motorů (zvané „System Porsche“, což bylo uvedeno na bloku motoru vozů Ibiza).

Příchod Ibizy vdechl nový život výrobním linkám v barcelonském závodě SEAT Zona Franca. Jako silný magnet přitahovala Ibiza pozornost španělských i zahraničních zákazníků díky široké nabídce motorů s výkony od 44 koní do 100 koní u zážehových verzí a 55 koní u hospodárné vznětové jednotky. Počet exportovaných vozů byl výjimečný a v roce 1990 dokonce přesáhl hranici 119 000 vozů.

Po uvedení třídveřové verze se v roce 1986 objevily pětidveřové varianty, které oslovily zákazníky s potřebou ještě většího vnitřního prostoru. Prvním modelem SEAT Ibiza s doplňkovým modelovým označením se stala verze SXI, poháněná motorem o výkonu 100 koní. Byla uvedena na trh v roce 1988 a ukázala cestu k současným modelům CUPRA a FR.

Po sedmi letech na trhu byla Ibiza podrobena v roce 1991 rozsáhlé transformaci s označením New Style. Největší změny postihly design přídě (která byla nově více zakulacená a aerodynamická, s novými nárazníky a spoilerem) a vnitřní výbavu s vylepšeným řízením a účinnější zvukovou izolací. Dalším vývojem byla verze Sport Line, vybavená nejnovější evolucí motoru System Porsche se zdvihovým objemem 1700 cm3 a výkonem 110 koní. V následujícím roce se stal SEAT Ibiza oficiálním vozem olympijských her v Barceloně.

Od uvedení na trh v roce 1984 až do výroby posledního vozu v barcelonském závodě Zona Franca v roce 1993 bylo prodáno celkem 1 308 461 vozů Ibiza první generace.

04-1Ibiza

Druhá generace (1993-2002): První model vyráběný v závodě Martorell

V roce 1993 představila španělská značka druhou generaci modelu Ibiza, vůz, který následoval ve stopách úspěšného předchůdce. Rozsáhlá historie značky SEAT obsahuje kapitolu, která je kompletně věnovaná tomuto modelu, jenž se stal prvním vozem vyráběným v novém závodě Martorell. Tento milník naplnil vedoucí představitele společnosti optimismem a předznamenal fantastický start pro model druhé generace, který byl odhalen na autosalonu v Barceloně v roce 1993.

Stylistické změny byly nápadné. Zakulacenější a aerodynamičtější siluetu doplnil dlouhý seznam výbavy s vyspělou technikou motorů. Celkovou úrovní se mohla druhá Ibiza směle poměřovat s vozidly vyššího segmentu. SEAT Ibiza využil své přednosti jako odrazový můstek k proniknutí na nové trhy, které velmi oceňovaly také jeho nákladovou efektivitu.

Druhá generace modelu Ibiza byla vyvinuta v rámci koncernu Volkswagen a nabízela výběr celkem šesti motorů (zážehové, vznětové a vznětové s přeplňováním) a dvou karosářských verzí, třídveřové a pětidveřové. Ibiza v této době učinila obrovský skok z hlediska kvality výroby a stala se prvním modelem ve svém segmentu, vybaveným motorem TDI o výkonu
90 k. O tři roky později, v roce 1996, ukázala opět cestu motorem TDI o výkonu 110 k, který se stal nejvýkonnějším vznětovým motorem ve svém segmentu, zatímco o dva roky dříve, v roce 1994, byla uvedena Ibiza 1.8i 16V GTI o výkonu 130 koní, nejsportovnější verze své doby.

Rovněž v roce 1996, kdy byla zahájena výroba modernizované verze, která dostala jednodílné nárazníky a novou řadu motorů, představil SEAT fascinující verzi CUPRA (Cup Racing), vybavenou dvoulitrovým motorem o výkonu 150 koní. Tento vůz nabízel výjimečné jízdní výkony a zaujal rovněž svým sportovním vzhledem. SEAT využil představení velmi očekávaného sportovního modelu k oslavě svého skvělého vítězství v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye s vozem SEAT Ibiza Kit Car – SEAT tento titul obhájil i v letech 1997 a 1998. V roce 1997 se na trhu objevila také první Ibiza se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou v kombinaci se zážehovým motorem 1.6i o výkonu 101 koní.

Návštěvníci autosalonu v Barceloně v roce 1999 mohli obdivovat Ibizu s přepracovaným designem. Zcela novým vzhledem se vyznačoval exteriér i interiér vozu. Nové image značky odpovídaly větší světlomety a maska chladiče. Interiér byl vybaven nápadným novým multifunkčním displejem, který zobrazoval informace palubního počítače, klimatizace a rádia.

O rok později, v květnu 2000, u příležitosti 50. výročí od založení společnosti SEAT, představil španělský výrobce automobilů nový model SEAT Ibiza CUPRA, vybavený motorem 1.8 Turbo o výkonu 156 koní, který byl prvním vozem ve svém segmentu s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESP.

Krátce poté byl uveden na trh model SEAT Ibiza CUPRA R, první sériově vyráběný model vyvinutý sportovní divizí SEAT Sport, která v něm zúročila své bohaté zkušenosti nasbírané během šesti let účasti ve světových soutěžích. Tento exkluzivní model byl k dispozici v limitované edici 200 vozů a pod kapotou měl přeplňovaný motor 1.8 20V Turbo s výkonem ne méně než 180 koní.

Druhá generace, jež má na kontě celkem 1 522 607 prodaných vozů během let 1993 až 2002, překonala skvělými prodejními úspěchy svého předchůdce.

CUPRA

Třetí generace (2002-2008): Uvedení konceptu agilního podvozku

Třetí generace Ibizy spatřila světlo světa v roce 2001 a přinesla další pokrok v oblasti kvality výroby, nabídky motorů a jízdní dynamiky. Pod jejím designem byl podepsán Walter de Silva, který Ibize vtiskl atraktivnější siluetu, jež umocňovala vyšší úroveň agility.

Ibiza 2001 byla prvním modelem značky, který nabízel ve všech verzích koncept agilního podvozku. Vůz, vyvinutý technickým střediskem v Martorellu, zvýšil laťku také v oblasti výkonu nabízených vznětových motorů až k hranici 130 koní.

V roce 2004 oslavila Ibiza velkolepým způsobem své 20. výročí. V této době měla na svém kontě již více než 3,3 milionu vyrobených vozů. Zároveň byly představeny dvě nové sportovní verze, které se později staly ikonami španělské značky – FR (Formula Racing), s motory 1.9 TDI o výkonu 130 koní a 1.8 Turbo o výkonu 150 koní, a CUPRA, jejíž jednotka 1.9 TDI
se 160 koňmi byla nejvýkonnějším vznětovým motorem ve svém segmentu, zatímco zážehový motor 1.8 20V Turbo poskytoval podmanivé zážitky z jízdy díky výkonu 180 koní.

V únoru 2006 debutoval SEAT Ibiza s novým vzhledem, který byl ještě sportovnější a rozhodně modernější. Mezi hlavní vylepšení patřila modernizovaná vnitřní výbava a nové nárazníky. Nabídka zahrnovala 18 verzí, které kombinovaly pět úrovní výbavy s 11 motory.

Koncem roku 2007 byla představena verze ECOMOTIVE s motorem 1.4 TDI 80 koní a filtrem pevných částic DPF. S emisemi CO2 ve výši pouhých 99 g/km se stala nejekologičtějším modelem ve svém segmentu.

Prodej třetí generace Ibizy dosáhl celkového počtu 1 221 200 vozů, což z ní učinilo nejprodávanější model ve svém segmentu od svého uvedení na trh.

04-ibiza-act

Čtvrtá generace (od roku 2008): Dokonalá kombinace krásy a techniky

Ibiza je od svého zrození v roce 1984 ikonou značky SEAT a jejím nejznámějším modelem po celém světě. Z toho důvodu byl příchod nové generace v roce 2008 dokladem, že Ibiza vyvolává nadšení a obdiv, kdekoli se objeví.

V polovině roku 2008 zahájil SEAT kampaň na propagaci čtvrté generace Ibizy dvěma klíčovými slovy, která dokonale vystihovala kvality nového vozu SEAT – krása a technika, k nimž by měla být doplněna ještě třetí charakterová vlastnost – kvalita.

Tato kvalita šla ruku v ruce s vnějším a vnitřním designem. Nová Ibiza dostala v porovnání s předchozí verzí sportovnější a osobitější výraz přídě díky konceptu „šípového designu“ s ostrými geometrickými liniemi a další evolucí klasické dynamické linie na bocích, jehož autorem byl tehdejší šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke. Tato nová generace Ibizy byla charakterizována dvěma svébytnými karosářskými variantami – třídveřovým SportCoupé a pětidveřovým hatchbackem.

Kromě toho zahrnovala sériová výbava takové prvky, jako byly airbagy chránící hlavu a hrudník, ESP (poprvé měly všechny verze elektronicky řízený stabilizační systém v sériové výbavě), asistent pro rozjezd do kopce a upozornění na nízký tlak vzduchu v pneumatikách. To všechno přispívalo k ještě vyšší úrovni jízdního komfortu a bezpečnosti.

Nárazové zkoušky, realizované organizací Euro NCAP, potvrdily excelentní práci technického střediska v Martorellu pětihvězdičkovým hodnocením ochrany cestujících, 4 hvězdičkami v oblasti bezpečnosti dětí a 3 hvězdičkami za ochranu chodců.

Nová Ibiza se mohla pochlubit také vynikající dynamikou díky nové platformě koncernu Volkswagen, vyvinuté pro tento segment. K výjimečnému postavení mezi konkurencí přispěla rovněž první nabídka sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG v tomto segmentu, a to ve spojení se zážehovým motorem 1,6 litru o výkonu 105 koní.

Čtvrtá generace Ibizy nabízela celkem šest motorů, tři zážehové (1.2 70 koní; 1.4 85 koní a 1.6 105 koní) a tři vznětové (1.4 TDI 80 koní; 1.9 TDI 90 koní a 105 koní) s filtrem pevných částic DPF. Všechny uvedené motory se vyznačovaly výjimečně nízkými emisemi CO2, což platilo ve zvláštní míře pro novou verzi ECOMOTIVE TDI 80 k, která se svými emisemi 98 g CO2/km stala nejekologičtějším modelem ve svém segmentu, o čemž svědčila také nízká hodnota kombinované spotřeby paliva pouhých 3,7 l/100 km.

Nejsportovnější verze se objevily v roce 2009. Jako první přišla třídveřová CUPRA SC s převodovkou DSG a zážehovým motorem 1.4 TSI o výkonu 180 koní. Krátce poté následovaly modely FR, třídveřové SC a pětidveřové, s motorem 1.4 TSI 150 koní a v roce 2010 také FR TDI 143 koní. Kompletní výbava zahrnovala elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS a adaptivní bi-xenonové světlomety.

Na vrcholu sportovní nabídky stanula verze Bocanegra, která byla vzpomínkou na legendární SEAT 1200 Sport „Bocanegra“ ze 70. let. Nová Bocanegra se dodávala buď v bílé, nebo v červené, a její černá příď připomínala skvělé momenty z historie značky SEAT. Prototyp Bocanegra, představený na Ženevském autosalonu 2008, se ve skutečnosti stal stylistickým základem pro novou Ibizu.

V roce 2010 následovaly motory 1.2 TDI 75 koní a 1.2 TSI 105 koní. Uvedený motor TDI poháněl novou verzi ECOMOTIVE, jejíž průměrné spotřebě paliva 3,4 l/100 km odpovídají emise CO2 ve výši 89 g/km. Ve stejném roce byla modelová řada Ibiza rozšířena o rodinné kombi ST – díky tomuto kroku si španělský model upevnil své postavení jednou z nejrozsáhlejších nabídek ve svém segmentu.

V roce 2012 prošel SEAT Ibiza zatím poslední modernizací designu ve všech třech karosářských verzích – třídveřovém modelu SC, pětidveřovém modelu i kombi ST. Dosavadní nabídka motorů byla rozšířena o novou jednotku 1.6 LPG 82 koní, upravenou pro spalování LPG nebo benzinu. Začátkem roku 2013 se objevila modernizovaná CUPRA, která nabízí ještě dynamičtější jízdní vlastnosti a bi-xenonové světlomety s diodami LED pro denní svícení.

Nejnovějším skvostem, který doplnil modelovou řadu SEAT Ibiza, je technicky vyspělý motor 1.4 TSI ACT 140 koní, s nímž značka SEAT poprvé nabízí techniku aktivního vypínání válců ACT (Active Cylinder Technology). Nejmodernější motor TSI kombinuje vypínání poloviny válců s celou řadou dalších hospodárných technologií, jako je downsizing, přeplňování, systém start/stop a rekuperace kinetické energie. To vše zaručuje nevšední dynamiku s velmi přesvědčivou hospodárností.

V příštím článku, zítra, se podíváme na to, jaké úspěchy zaznamenal SEAT Ibiza během 30 let v motoristickém sportu.