Zcela nové vozy PEUGEOT 3008 DKR s posádkami Peterhansel/Cottret, Loeb/Elena a Despres/Castera po 9000 km dlouhé jízdě přes Paraguay, Bolívii a Argentinu zakončily Rallye Dakar 2017 v cíli v argentinském Buenos Aires obsazením kompletních stupňů vítězů. Dnešní historický mezník s trojnásobným vítězstvím znamená šesté celkové prvenství v této slavné terénní soutěži, které je v ideální shodě s uváděním nového SUV Peugeot 3008 na trhy po celém světě.
ČERVENÁ, BÍLÁ A MODRÁ
Třicet let od svého prvního vítězství v Rallye Dakar v roce 1987 Peugeot v letošním ročníku v Jižní Americe opět demonstroval své odborné znalosti obsazením prvních tří míst. Nejúspěšnější posádka v historii tohoto podniku, Peterhansel/Cottret, mohla s hrdostí vysoko zamávat francouzskou trikolórou, když provedla svůj PEUGEOT 3008DKR letošní náročnou trasou, zahrnující jízdu ve vysokých nadmořských výškách, složitou navigaci a strašlivé počasí. Letošní soutěž byla velmi vyrovnaná, plná dramatických událostí s mnoha změnami na vedoucí pozici a s mimořádně malými rozestupy v pořadí od počátku až do konce.
STÉPHANE „MONSIEUR DAKAR“ PETERHANSEL S NOVÝM REKORDEM
Říká se, že číslo 13 je nešťastné, ale Stéphane Peterhansel to tak určitě nevnímá, protože překonal svůj vlastní rekord a připsal si v Rallye Dakar celkem 13. vítězství (šest na dvou a sedm na čtyřech kolech). Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret předvedli téměř perfektní jízdu a připsali si sedmý společný úspěch. Jean-Paul Cottret vytvořil nový rekord i mezi spolujezdci.
RYCHLE SE UČÍCÍ ŠAMPIONI
Při svém teprve druhém startu v Rallye Dakar předvedla dvojice Sébastien Loeb/Daniel Elena působivé zlepšení. Kromě toho, že se během 14 dní ukázala být nejrychlejší posádkou, dokázala také sladit kontrolu svého tempa s vynikajícími navigačními schopnostmi. Jenže jejich šance na vítězství vzaly za své během 4. dne, když je problémy s motorem stály 26 minut, což se krutě projevilo v konečném účtování. Francouzsko-monacká dvojice druhým rokem po sobě soutěž dokončila, posunula se na celkově druhé místo a dosáhla největší počet nejrychlejších časů v etapách (pět z 10).
PRVNÍ DAKARSKÉ STUPNĚ VÍTĚZŮ NA ČTYŘECH KOLECH
Po sedmém místě celkově v roce 2016 se Cyril Despres a Davis Castera připojili k oslavám na stupních vítězů Rallye Dakar poprvé na čtyřech kolech poté, co dosáhli pěti vítězství (Despres), resp. třetího místa (Castera) s motocykly. Posádka vozu PEUGEOT 3008DKR č. 307 také zaznamenala svůj první nejrychlejší čas v automobilové kategorii a dokonce se objevila na nejvyšší příčce provizorního žebříčku večer po 4. dnu, po jedné z nejvíce selektivních etap. Naznačili tím, že od této francouzské dvojice toho můžeme očekávat ještě mnohem víc.
NEŠŤASTNÉ BRZKÉ VYŘAZENÍ
Poté, co opětovně podali důkaz o své rychlosti, Sainz/Cruz směřovali k celkovému vedení v soutěži, když byli nešťastně vyřazeni. Poškození vozu č. 304, způsobené sérii převrácení ve 4. etapě, se ukázalo příliš závažné na to, aby je mechanici mohli odstranit v povoleném čase a španělská posádka byla nucena odevzdat svůj jízdní výkaz v bivaku v Tupize.
DŮSTOJNÝ NÁSTUPCE
PEUGEOT 3008DKR úspěšně převzal štafetový kolík od vítězného vozu z loňska, PEUGEOTu 2008DKR, a okamžitě se osvědčil v nejtěžší terénní soutěži světa. Proti soupeřům s pohonem všech kol prokázal tento vůz s poháněnými dvěma koly přednosti technického konceptu zvoleného Teamem Peugeot Total. Navzdory nepříznivým změnám v technických předpisech (menší průměr restriktoru v sání vzduchu) přinesla práce posledních měsíců na motoru vozu a pérování své ovoce. Současně přechod k tvaru karoserie, odvozenému z SUV Peugeot 3008, umožnil použití aerodynamického řešení vhodného pro velké maximální rychlosti.
ZÁPIS Z RYZÍHO ZLATA
Team Peugeot Total umístěním na 1., 2. a 3. místě v ročníku 2017 učinil nejnovější zápis v dlouhém seznamu úspěchů značky v Rallye Dakar. Je to šesté celkové vítězství pro PEUGEOT a druhé obsazení kompletních stupňů vítězů ze sedmi účastí.
Výsledky Peugeotu v Dakaru:
- 1987: 1. Vatanen/Giroux (205 T16 Grand Raid)
- 1988: 1. Kankkunen/Piironen (205 T16 Grand Raid)
- 1989: 1. a 2. Vatanen/Berglund (405 T16 Grand Raid) a Ickx/Tarin (405 T16 Grand Raid)
- 1990: 1., 2. a 3. Vatanen/Berglund (405 T16 Grand Raid), Waldegard/Fenouil (405 T16 Grand Raid) a Ambrosino/Baumgartner (205 T16 Grand Raid)
- 2016: 1. Peterhansel/Cottret (2008 DKR)
- 2017: 1., 2. a 3. Peterhansel/Cottret (3008DKR), Loeb/Elena (3008DKR) a Despres/Castera (3008DKR)
STATISTIKY RALLYE DAKAR 2017
- NAVŠTÍVENÉ ZEMĚ: Paraguay, Bolívie a Argentina
- CELKOVÁ UJETÁ VZDÁLENOST: 8823 km (12 etap) včetně 4093 km rozdělených do 10 měřených úseků
- VÍTĚZSTVÍ V ETAPÁCH: 9 pro PEUGEOT 3008DKR z 10 absolvovaných. Loeb/Elena: 5 (etapy 2, 5, 8, 11 a 12), Peterhansel/Cottret: 3 (etapy 3, 7 a 11), Despres/Castera: 1 (etapa 4).
- DVOJ- A TROJNÁSOBNÁ VÍTĚZSTVÍ V ETAPÁCH: 6x 1. a 2. místo (etapy 3, 7, 8, 10, 11 a 12) a třikrát 1., 2. a 3. místo (etapy 3, 8 a 10).
- VEDOUCÍ: Loeb/Elena (po etapách 2, 3 a 8), Despres/Castera (po 4. etapě), Peterhansel/Cottret (po etapách 5, 7, 10, 11 a 12).
- NEJVĚTŠÍ RYCHLOST: 203 km/h (2. etapa)
- NEJVYŠŠÍ TEPLOTA: 45 °C (2. etapa)
Konečná celková klasifikace Rallye Dakar 2017 po 12 etapách:
- Stéphane PETERHANSEL (FR)/J.-P. COTTRET (FRA), PEUGEOT 3008DKR, 28 h 49 min 30 s
- Sébastien LOEB (FR)/Daniel ELENA (MON), PEUGEOT 3008DKR, + 5 min 13 s
- Cyril DESPRES (FR)/David CASTERA (FR), PEUGEOT 3008DKR, + 33 min 28 s
- Nani ROMA (SP)/Alex HARO BRAVO (SP), Toyota Hilux, +1 h 16 min 43 s
- Giniel DE VILLIERS (ZAF)/Dirk VON ZITZEWITZ (ZAF), Toyota Hilux, +1 h 49 min 48 s
Ohlasy
Bruno Famin: „Po tak výrazném vítězství, kterého jsme dnes dosáhli, je zřejmě, že to pro nás byla jednoznačně pozitivní soutěž. Dokázali jsme dostat na stupně vítězů tři vozy a to je úspěch, na který mohou být všichni v PEUGEOTu a v divizi Peugeot Sport hrdí. Vozy 3008DKR Dakar vyhrály na první pokus, což je každopádně důvod ke spokojenosti nad prací, kterou všichni v týmu odvedli od mechaniků až po posádky. Pracujeme jako jednotka, v níž panuje týmový duch, a to nejen při soutěži, ale také během návrhu, přípravy a servisu vozů. Jezdci a spolujezdci nikdy neváhali si navzájem pomoci, a to dokonce v ještě větším rozsahu než v minulém roce. Každý se letošního Dakaru obával, což bylo podle mého názoru oprávněné. Toto napětí vedlo členy týmu k mnohem těsnější spolupráci a výsledkem je fantastický celkový výsledek. Pokud jde o samotný vůz, největším krokem kupředu byla jeho spolehlivost. Neměli jsme žádné mechanické potíže s výjimkou malého problému, jenž jak se zdá, připravil Loeba s Elenou o vítězství. Veškeré vynaložené úsilí před soutěží se vrátilo v podobě větší výkonnosti. Vím, že to mohlo vést k dodatečnému napětí, ale pro mě byla myšlenka na určení týmového pořadí nemyslitelná. V důsledku toho si mohl každý vychutnat intenzitu bitvy až do konce, a to včetně posádek!“
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008DKR č. 300): „Je to velkolepé vítězství pro PEUGEOT a já jsem byl nadšený, že jsem měl tak výjimečný vůz. Byl jsem také rád, že Bruno Famin nevyhlásil žádné týmové pořadí. Byl to otevřený souboj po celou dobu až do konce. Čelili jsme tvrdé konkurenci, a to nejen od posádek vlastního týmu, který měl v sestavě tři další schopné jezdce, ale také od jiných týmů. Netrvalo nicméně dlouho, než se vynořilo počáteční pořadí a brzy zůstali jen čtyři a později dva jezdci usilující o vítězství. Můj souboj se Sébastienem byl intenzivní a také docela vyčerpávající. Současně jsme si jízdu nesmírně užili. Nikdy to nebylo snadné, protože Sébastien je osvědčený šampión, je nesmírně rychlý a má spoustu zkušeností s tím, jak si udržet čelní pozici, takže to pro nás nikdy nebylo jednoznačné, jak by se mohlo zdát z malého odstupu, který nás v cíli dělil.“
Sébastien LOEB (PEUGEOT 3008DKR č. 309): „Byla to pro nás výborná soutěž, a i když jsme skončili druzí, od startu až do cíle jsme se zapojovali do napínavé bitvy o vítězství. Po malém problému s motorem, který jsme měli na začátku soutěže, jsme naše úsilí nikdy nevzdali. Bylo to velmi vzrušující, neboť jsme po celou dobu jeli na maximální výkon včetně dvou předposledních zkoušek. Byla to úžasná soutěž. Je škoda, že náš souboj skončil, když jsem měl včera defekt. Celkově jsme si to skvěle užili a obsadili jsme druhé místo v soutěži, která se ukázala být velmi složitá. PEUGEOT dojel na prvním, druhém a třetím místě, což je mimořádný týmový výsledek!“
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008DKR č. 307): „V nás první umístění na stupních vítězů Dakaru na čtyřech kolech vyvolává dojem, jako by začínala nová kapitola naší kariéry. Všichni lidé v týmu po celý rok velmi usilovně pracovali a já jsem na stupních vítězů při mé teprve třetí účasti na Dakaru v autě. Zásluhu na tom má i skvělý vůz, který jsem měl. Jel skvěle a jezdci, kteří dojeli před námi, nebyli nikdo menší než Stéphane Peterhansel a Sébastien Loeb, takže není za co se stydět! Pokud bych se chtěl na stupních posunout o jedno nebo dvě místa, potřebuji pracovat na tom, abych byl ještě rychlejší na všech typech terénu. Spolu s Davidem se chystáme vynaložit maximální úsilí, abychom toho dosáhli!“
Carlos Sainz (PEUGEOT 3008DKR č. 304): „Jsem z PEUGEOTu nadšený a gratuluji Stéphanovi a Jeanu-Paulovi k dosažení dalšího vítězství. Pokud jde o osobní rovinu, jsem samozřejmě zklamaný, že jsem musel odstoupit. Od startu jsme jeli skvělým tempem a PEUGEOT 3008DKR ve srovnání s loňským vozem učinil obrovský pokrok. Lituji, že jsem nedokázal jeho potenciál více využít.“