Jak je již tradicí,bude i příští sezóna 2013 World Rally Championship (WRC) odstartována atraktivním závodem Monte Carlo Rally. I když se tahle velká událost uskuteční až 15. ledna 2013, automobilka Volkswagen si právě tenhle podnik vybrala pro představení svého nového modelu VW Polo R WRC a to jak silniční verzi, tak tu závodní. Tohle Polo v silničním porvedení bylo ve formě konceptu k vidění již na tradičním tuningovém sraze vozů koncernu Volkswagen u rakouského jezera Worthersee a na autosalonu v Ženevě, ale teď už je jasné finální podoba i motorizace.
Polo R WRC bude vyrobeno v počtu pouze 2 500 kusů a cena by se měla pohybovat okolo 700 tisíc Kč. To rozhodně není málo, ale v porovnání s tím, co nabídne, ani mnoho. Nicméně pokud vás právě napadlo rozbít prasátko, pak si musíte počkat až do září příštího roku, kdy tenhle silniční polo závoďák půjde teprve objednat.
A co, že je na něm tak strašně jiného a zajímavého? První, co asi všechny zaujme, je polep karoserie s dominantní bílou barvou, kterou doplňují modré a šedé pruhy, hodně agresivní přední nárazník, 18 palcová kola Cagliari obutá do pneumatik 215/35 R18, zadní spoiler a difuzor. To vše a mnohem více vám jasně na první pohled prozradí, že tohle Polo není radno nejen na křižovatkách dráždit. :)
Pod kapotou přede přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu 2,0 litru, jehož 217 koní a 350 Nm pomůže hrdě ukázat zadní světla leckterému městskému závodníkovi, a rozhodně zahanbí i Golf GTI! Celá tahle hnací síla je přenášena pomocí šestistupňové manuální převodovky pouze na přední nápravu.
Není důležité auto rozjet, ale umět zabrzdit. Důležitým doplňkem je tedy sportovní podvozek a pořádné brzdy. Díky tomu všemu si myslím, že tohle opravdu bude dravec. :)
A potvrzují to papírové hodnoty, Sprint z 0 na 100 km/h se odehraje v pouhých 6,4 sekundách a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 243 km/h. Pokud jste doteď váhali, jestli tohle bude nebo nebude dobrá koupě, pak vás možná ještě bude zajímat, že i s těmito hodnotami zbaští Polo R WRC průměrně jen 7,5 l/100 km. No, ale asi jen když s tím pojede vaše babička… S cihlou na plynu to číslo bude úplně někde jinde. :)
[nggallery id=1730]
Aby byl pocit závodního jezdce úplný, najdeme uvnitř materiály jako alcantara, karbon a podobně. Svoje tělo usadíte do sportovních anatomických sedadel, ruce budou svírat sportovní volant a nohy budou operovat s hliníkovými pedály.
Ale i v případě takové zběsilosti, jakou Volkswagen Polo R WRC zcela jistě je, mysleli inženýři i na bezpečnost a pohodlí. Auto je tedy vybaveno veškerými prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Samozřejmostí je šestice airbagů, klimatizace, loketní opěrka, tempomat, dešťový senzor, prvotřídní audio, navigační systém a alarm. Dokonce si můžete připlatit i takzvaný zimní balíček. V něm dostenete vyhřívaná sedadla a trysky ostřikovačů předního skla.
Druhý představený vůz je už plnokrevný závoďák. Však s ním také Sebastien Ogier a Jari-Matti Latvala plánují jet šampionát WRC 2013. Přesně jak velí přísné předpisy FIA, je tenhle kousek poháněn přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru. I když to na první pohled působí tak, že je to málo, produkuje tahle motorizace (samozřejmě po všech úpravách) 311 koní a 425 Nm. Pohon všech kol je samozřejmostí. O přenos síly mezi motorem a poloosami se stará šestistupňová sekvenční převodovka. A jaké je zrychlení tohoto speciálu? Z 0 na 100 km/h se dostane za neskutečných 3,9 sekundy!
Oba vozy vypadají zatraceně dobře a vypadá to, že stejně dobře i pojedou. Co myslíte?
-AR-