Volkswagen je po škodovce druhou koncernovou značkou, která rozšiřuje svou úspěšnou rodinu modelů na CNG o nejmenšího zástupce s názvem eco up!. Sympatický malý automobil se čtyřmi plnohodnotnými sedadly nabízí stejné potěšení z jízdy i praktickou využitelnost jako modely up! spalující benzin, a to s bezkonkurenčně nízkými provozními náklady, které se podařilo stlačit na pouhých 0,72 Kč/km. Cena nového modelu eco up! s prostředním stupněm výbavy Move up! činí po uplatnění „modrého bonusu“ 259 900 Kč.
Volkswagen patří mezi průkopníky pohonu na zemní plyn, a to jak u osobních, tak i u užitkových vozů. Aktuálně nabízené modely Touran TSI EcoFuel, Passat TSI EcoFuel proto využívají veškeré přednosti zemního plynu jako paliva pro pohon automobilů. Nyní se do této společnosti zařadil také nový Volkswagen eco up!, který patří mezi nejekologičtější a nejčistější vozy na světě.
Rekordně nízká hodnota emisí CO2 nového modelu eco up!, pouhých 79 g/km, je dobrou zprávou nejen pro životní prostředí, ale i pro finanční rozpočet provozovatele, protože podobně nízká je přirozeně také kombinovaná hodnota spotřeby paliva – jen 2,9 kg/100 km. Náklady na palivo pro ujetí vzdálenosti 100 kilometrů tedy činí pouhých 72 Kč (při průměrné ceně zemního plynu 24,90 Kč/kg na 40 veřejných plnicích stanicích CNG v České republice k 1. 11. 2012; zdroj: www.cng.cz).
Verze eco up! vděčí za svoji hospodárnost nově vyvinutému tříválci 1,0 litru (EA211) v úpravě EcoFuel, jemuž dopomáhá k ještě větší účinnosti sériově dodávaný paket BlueMotion Technology, který obsahuje systém start-stop, dobíjení akumulátoru rekuperací kinetické energie, 14″ kola s pneumatikami 175/65 R 14 se sníženým valivým odporem a o 15 mm sníženou světlou výšku karoserie. Kultivovaná jednotka je vyladěna na nejvyšší výkon 50 kW (68 k) při 6200 min-1 a maximální točivý moment 90 N.m, který je k dispozici mezi 3000 a 4300 min-1. Temperamentní tříválec umožňuje malému vozu zrychlit z klidu na 100 km/h za 15,8 sekundy a jet nejvyšší rychlostí 168 km/h. V porovnání s verzemi na benzin byl kompresní poměr zvýšen z 10,5:1 na 11,5:1. Ventily a sedla ventilů jsou navíc zesíleny, aby odolávaly většímu zatížení při spalování zemního plynu. Do sacího potrubí jsou integrovány samostatné ventily z ušlechtilé oceli pro vhánění zemního plynu do proudu nasávaného vzduchu.
Vzhledem k tomu, že byl celý systém EcoFuel integrován do struktury vozidla, získá zákazník, který se rozhodne pro eco up!, plnohodnotný čtyřmístný automobil s vysokou užitnou hodnotou. Obě nádrže na zemní plyn jsou umístěny pod podlahou v blízkosti zadní nápravy. Jejich celková kapacita na 72 litrů, resp. 11 kg CNG vystačí k ujetí 380 km. Vůz koncipovaný primárně k provozu na zemní plyn je vybaven rovněž rezervní nádrží na 10 litrů benzinu, která prodlužuje akční rádius vozu o dalších 220 km. Celkový dojezd vozu bez zastávky na plnicí, resp. čerpací stanici činí tedy 600 km.
Výbava této pozoruhodné novinky s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG = Compressed Natural Gas, stlačený zemní plyn) odpovídá linii Move up!, takže její základní ceníková cena 269 900 Kč, kterou tzv. „modrý bonus“ snižuje o 10 000 Kč při včasném objednání modelu eco up! do konce roku 2012, zahrnuje mimo jiné čelní a boční airbagy, stabilizační systém ESP s ABS, brzdovým asistentem, ASR, EBV a MSR, dále centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu, výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče a elektromechanický posilovač řízení.
Již zmíněný „modrý bonus“ se vztahuje nejen na nový eco up!, ale na kompletní nabídku modelů Volkswagen na CNG. Ceny nového modelu eco up! začínají po uplatnění modrého bonusu na částce 259 900 Kč, zatímco velkoprostorový Touran 1.4 TSI Eco Fuel lze pořídit se zvýhodněním 20 000 Kč a u oblíbeného manažerského vozu Passat s motorem 1.4 TSI Eco Fuel ušetří zákazník 30 000 Kč. Modrý bonus platí pro všechny vozy Volkswagen poháněné motorem na stlačený zemní plyn a objednané do konce roku 2012.
Ještě před vstupem na český trh získal nový model eco up! prestižní ekologické ocenění ACVmobil Umweltpreis 2012 od německého autoklubu Automobilclub Verkehr (ACV) Deutschland. O této volbě rozhodli svými hlasy čtenáři autoklubového magazínu, kteří měli letos na výběr deset vozidel s nejrůznějšími druhy ekologického pohonu. Pro eco up! je to již druhé ocenění během krátké doby. Koncem srpna se stal eco up! nejekologičtějším vozem 2012/2013 podle ekologického žebříčku německého autoklubu VCD (Verkehrsclub Deutschland).
Celou řadu ocenění mají na svém kontě také modely Volkswagen Passat TSI EcoFuel a Passat Variant TSI EcoFuel, které přišly na český trh v roce 2009 jako první vozy na světě poháněné motorem na CNG s kombinací přímého vstřikování a přeplňování. Inovativní techniku poháněcího ústrojí převzal o něco později také všestranný Volkswagen Touran nabízený jak v pětimístném, tak i v sedmimístném provedení.
Motor TSI EcoFuel nabízený pro modely Touran a Passat poskytuje nejvyšší výkon 110 kW (150 k) při 5500 min-1 a maximální točivý moment 220 N.m v širokém rozpětí otáček od 1500 do 4500 min-1. Díky tomu dosáhne Passat TSI EcoFuel nejvyšší rychlosti 214 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h za pouhých 9,8 sekundy, přestože v průměru spotřebuje pouhých 4,3 kg CNG/100 km.
[nggallery id=1673]
-PS-