Tým TOYOTA GAZOO Racing dnes představil svůj speciál Toyota Yaris WRC a současně odhalil složení jezdecké sestavy pro závodní sezónu 2017. Novou posilou je Jari-Matti Latvala.
Do začátku sezóny 2017 světového rallyového šampionátu FIA (WRC) v monackém Monte Carlu zbývá něco přes měsíc a tým TOYOTA GAZOO Racing WRC dolaďuje poslední detaily. Déle jak rok příprav obnáší tisíc hodin týmové práce v dílnách a praktického testování. Vše se přitom soustředí na jediný cíl: dokonale se připravit na start závodu Rallye Monte Carlo.
Účast v seriálu WRC, který je zlatým hřebem všech rallyových soutěží, staví Toyotu před nové výzvy a je příležitostí k dalšímu rozvoji lidského potenciálu, zkoumání nových technologií a testování nejrůznějších povrchů po celém světě, což následně přispěje k výrobě „stále lepších automobilů“.
„Nesmírně mne těší, že dnes mohu společně s týmem a partnery představit náš soutěžní vůz pro seriál WRC. Rád bych vyjádřil vděk a současně respekt všem fanouškům, kteří na tento den čekali dlouhých 17 let, stejně tak jako všem pořadatelům rallyových soutěží, účastníkům a automobilovým výrobcům, kteří po dobu naší absence tento sport zajišťovali a posouvali dále. Děkujeme vám všem, nyní jsme zpět,“ řekl předseda týmu Akio Toyoda.
„Když lidé a vozy čelí soutěžním podmínkám náročnějším než všechny předchozí představy, nesmírně je to vyškolí a zocelí,“ pokračoval Toyoda a vyslal soupeřům vzkaz: „Tým TOYOTA GAZOO Racing „nenávidí“ prohry a v seriálu WRC samozřejmě nechceme zaostávat. Onehdy jsem měl možnost řídit Yaris WRC společně s Tommim a oba jsme přesvědčení o našich schopnostech se s tímto vozem postavit všem soupeřům.“
„My všichni, tj. členové týmu z Finska, Německa a Japonska, vynaložíme během tohoto posledního měsíce maximum úsilí, abychom mohli co nejrychleji naše fanoušky ujistit, že Toyota je zpět, přesvědčit je, proč je dobré fandit právě Toyotě a vykouzlit jim úsměv na rtech. Věřím, že budeme mít jejich plnou podporu,“ uzavřel Toyoda.
Yaris WRC: Nová generace vozů specifikace World Rally Car
Yaris WRC byl připraven v souladu s technickými regulemi FIA pro závodní sezónu 2017 a je jedním ze zástupců nové generace vozů specifikace World Rally Car, které této nejvyšší sportovní kategorii v příštích sezónách dodají zcela nový rozměr. Vůz poháněný motorem 1,6 litru s přímým vstřikováním paliva disponuje výkonem 380 koní a zaujme působivým zevnějškem, který plyne z nových volnějších regulí v otázkách aerodynamiky. Yaris WRC navrhl, vyvinul a postavil tým zkušených konstruktérů: Tom Fowler, Simon Carrier a Mikko Ruoha.
„Yaris WRC je dobře navržený vůz s neuvěřitelným potenciálem,“ odhalil Tommi Makinen, šéf týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC, a doplnil: „Nové regule nám v rámci vývoje poskytly mnohem více svobody. Budeme sice zkoumat všechny potenciální možnosti, ale již nyní můžeme konstatovat, že vůz je spolehlivý a rychlý. Opravdu se již nemohu dočkat, až uvidíme výsledky za závodních podmínek.“
Tým jezdců pro první sezónu
Úvodního kola světového rallyového šampionátu v Monte Carlu se 19. ledna příštího roku zúčastní dva vozy Yaris WRC, za jejichž volant usednou Jari-Matti Latvala a Juho Hanninen. K týmu se v průběhu sezóny připojí jako zkušební jezdec i mladý finský závodník Esapekka Lappi, vítěz letošního šampionátu WRC 2.
Jari-Matti Latvala: Hlavní závodní jezdec
Jari-Matti Latvala, jenž se rallyových závodů WRC účastní již od roku 2002, vrší jeden úspěch za druhým a sezónu 2016 zakončil s celkovým skóre 16 vítězství v soutěžích WRC. Se 169 starty na kontě a třemi umístěními mezi finalisty WRC (se spolujezdcem Miikkou Anttilou) je Jari-Matti bezpochyby jedním z nejlepších závodních jezdců světového rallyového šampionátu. Jeho neocenitelné zkušenosti budou pro tým TOYOTA GAZOO Racing WRC v sezóně 2017 skutečnou hybnou silou.
„Své působení v rallye jsem zahájil v roce 2001 s Toyotou Corolla GT a má první účast s vozem specifikace World Rally Car byla za volantem Corolly WRC v roce 2003 v Estonsku. Takže po mnoha letech mám pocit, jako bych se vracel domů,“ zavzpomínal na své začátky Latvala a dodal: „Jsem moc rád, že jsem členem týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC od samotného začátku a na toto nové dobrodružství se vydávám právě s nimi. Beru to jako šťastnou náhodu, že jsem součástí tohoto dění, a věřím, že si vybojujeme spoustu vítězství.“
Juho Hanninen: Síla zkušeností
Juho Hanninen, jenž bude v týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC závodit se spolujezdcem Kajem Lindstromem, se do vývoje speciálu Yaris WRC zapojil od samotného počátku. Díky bohatým zkušenostem v šampionátu WRC a znalostem samotného vozu bude pro tým bezesporu velkým přínosem.
Esapekka Lappi: talentovaný mladík jmenovaný zkušebním jezdcem
Mladý finský jezdec, jinak čerstvě korunovaný mistr světa ve WRC 2, zapůsobil na všechny svojí rychlostí, klidnými reakcemi a flexibilitou. Poté, co se zakousl do soutěží kategorie R5 v rámci evropského mistrovství světa v rallye a rozvinul své dovednosti na světové scéně v šampionátu WRC 2, je tento finský jezdec připraven postavit se nové výzvě. Bude působit v roli zkušebního jezdce týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC.
„Pro mne samotného i mého spolujezdce Janneho Ferma je to ohromná příležitost. Je to jako splněný sen. Řadu let jsme tvrdě pracovali na tom, abychom dospěli až do této fáze, a nyní je to tady,“ uvedl Lappi a dopnil: „Z nástupu do týmu máme ohromnou radost, cítíme velkou motivaci a jsme za tuto příležitost nesmírně vděčni. Již se nemohu dočkat, až zahájíme testování vozu Yaris WRC v týmu TOYOTA GAZOO Racing.“
Vyjádření předsedy týmu Akia Toyody:
Když jsem se jako divák v roce 2014 zúčastnil soutěže WRC ve Finsku, dotazovala se mne řada fanoušků, kdy se Toyota vrátí do světa rallye.
Pro návrat do WRC jsme se rozhodli o šest měsíců později a dnes mohu s velkým potěšením představit vůz určený pro seriál WRC, společně se členy našeho týmu, kteří jej připravili, stejně tak jako našimi partnery, kteří nás v tomto úsilí podporují.
Nesmírně mne překvapilo a zároveň potěšilo, že na účast Toyoty v soutěžích WRC si pamatuje tolik lidí i po více než 10 letech.
V první řadě bych rád vyjádřil vděk a současně respekt všem fanouškům, kteří na tento den čekali dlouhých 17 let, stejně tak jako všem pořadatelům rallyových soutěží, účastníkům a automobilovým výrobcům, kteří po dobu naší absence tento sport zajišťovali a posouvali dále. Děkujeme vám všem, nyní jsme zpět.
Současně bych rád využil této příležitosti a vyjádřil respekt všem, kteří se podíleli na vytvoření pevné vazby mezi rallyovým sportem a Toyotou, a dokázali tak zapsat toto spojení do paměti tolika lidí. Sem patří již zesnulý Ove Andersson, jenž v 70. letech minulého století založil tým Toyota a poté stál celou dobu v jeho čele. Dále již zesnulý Bjorn Waldegard, který v 80. letech dokázal Toyotu katapultovat ve WRC ke slavným úspěchům. A také Carlos Sainz, Juha Kankkunen a Didier Auriol, kteří pro Toyotu v 90. letech vybojovali tituly mistrů světa.
Rallyové závody se pořádají na vozovkách všeho druhu, a tak je můžeme považovat za optimální prostředí ke zdokonalování lidského potenciálu i automobilů samotných. Toyota se v tomto prostředí již nějakou dobu nepohybovala, ale skutečně mne moc těší, že jsme zpět.
Když lidé a vozy čelí soutěžním podmínkám náročnějším než všechny předchozí představy, nesmírně je to vyškolí a zocelí. Tommi Makinen si v podnicích WRC vybojoval bezpočet vítězství a disponuje zkušenostmi s nejrůznějšími vozy, včetně speciálů od Mitsubishi a Subaru.
Pochopili jsme, že Tommi by mohl Toyotě přinést různorodé zkušenosti, které byly doposud nepředstavitelné, a proto jsme jej požádali, aby se postavil do čela projektu budování našeho vozu i týmu.
Jak jsem již uvedl po letošním vytrvalostním závodu 24 hodin Le Mans, TOYOTA GAZOO Racing „nenávidí“ prohry. Ujišťujeme vás, že totéž platí i pro WRC.
Onehdy jsem měl to potěšení řídit náš Yaris WRC a projet se několik kilometrů společně s Tommim. Při vzpomínce na zvuk a vůni tohoto vozu, zpětnou vazbu od volantu a pedálů, a především pak výraz na Tommiho tváři, jsme oba vyjádřili přesvědčení o našich schopnostech postavit se s tímto vozem všem soupeřům.
My všichni, tj. členové týmu z Finska, Německa a Japonska pod Tommiho vedením, vynaložíme během tohoto posledního měsíce před zahájením WRC maximum úsilí, abychom mohli co nejrychleji naše dlouholeté fanoušky ujistit, že Toyota je zpět jako král této soutěžní kategorie, a současně vykouzlit úsměv na rtech starých i nových fanoušků a potvrdit jim správnost jejich rozhodnutí podpořit právě náš tým. Věřím, že budete během šampionátu WRC podporovat právě náš tým TOYOTA GAZOO Racing, tedy tým, který nade vše nenávidí prohry.
Složení týmu
Vedení týmu:
Předseda týmu: Akio Toyoda
Šéf týmu: Tommi Makinen
Zástupce šéfa týmu: Koei Saga
Jezdci:
Jari-Matti Latvala
Jezdec
Datum narození: 3. dubna 1985
Věk: 31 let
Národnost: Fin
Hlavní body kariéry:
2002: První účast v šampionátu WRC
2008: První vítězství (Švédská Uddeholm Rally)
2010, 2014 a 2015: Finalista světového rallyového šampionátu (WRC)
Statistiky WRC:
Počet startů ve WRC: 169, Vítězství ve WRC: 16, Umístění na stupních vítězů: 57, Bodový zisk: 1310, Vítězství v etapách: 466
Miikka Anttila
Spolujezdec
Datum narození: 10. září 1972
Věk: 44 let
Národnost: Fin
Hlavní body kariéry:
1999: První účast v šampionátu WRC
2008: První vítězství (Švédská Uddeholm Rally)
2010 / 2014 a 2015: Finalista světového rallyového šampionátu (WRC)
Statistiky WRC:
Počet startů ve WRC: 180, Vítězství ve WRC: 16, Umístění na stupních vítězů: 57, Vítězství v etapách: 466
Juho Hanninen
Jezdec
Datum narození: 25. července 1981
Věk: 35 let
Národnost: Fin
Hlavní body kariéry:
2006: První účast v šampionátu WRC
2008: První vítězství (Rallye Rusko)
2011: Zisk mistrovského titulu FIA SWRC
2012: Zisk mistrovského titulu FIA ERC
Statistiky WRC:
Počet startů ve WRC: 43, Bodový zisk: 54, Vítězství v etapách: 3
Kaj Lindstrom
Spolujezdec
Datum narození: 31. července 1969
Věk: 47 let
Národnost: Fin
Hlavní body kariéry:
1996: První účast v šampionátu WRC
2002: První vítězství (Rallye Monte Carlo, společně s Tommi Makinenem)
Statistiky WRC:
Počet startů ve WRC: 99, Umístění na stupních vítězů: 5, Vítězství v etapách: 28
Zkušební jezdec:
Esapekka Lappi
Jezdec
Datum narození: 17. ledna 1991
Věk: 25 let
Národnost: Fin
Hlavní body kariéry:
2007: Motokárový mistr Finska
2008: Rallysprint (zvítězil ve všech závodech)
2009: První rallye
2011: První účast v šampionátu WRC
2013: První vítězství ve WRC 2 v rámci Vodafone Rally de Portugal
2014: Zisk mistrovského titulu FIA ERC
2016: Zisk mistrovského titulu WRC 2
Statistiky WRC 2:
Počet startů ve WRC 2: 17, Vítězství: 7, Umístění na stupních vítězů: 11, Bodový zisk: 245, Vítězství v etapách: 126
Janne Ferm
Spolujezdec
Datum narození: 29. srpna 1980
Věk: 36 let
Národnost:: Fin
Hlavní body kariéry:
2007: První rallye
2011: První účast v šampionátu WRC
2013: První vítězství ve WRC 2 v rámci Vodafone Rally de Portugal
2014: Zisk mistrovského titulu FIA ERC
2016: Zisk mistrovského titulu WRC 2
Toyota Yaris WRC – technická specifikace vozu
Toyota Yaris WRC je vůz nové generace připravený pro závody světového rallyového šampionátu v souladu s technickými regulemi asociace FIA pro rallyové speciály WRC v závodní sezóně 2017. Přeplňovaný motor 1,6 litru s přímým vstřikováním dosahuje nejvyššího výkonu přes 380 koní.
Motor
• Typ: Přeplňovaný řadový čtyřválec, přímé vstřikování paliva
• Zdvihový objem válců: 1600 cm3
• Nejvyšší výkon: přes 380 k
• Nejvyšší točivý moment: přes 425 Nm
• Vrtání x zdvih: 83,8 x 72,5 mm
• Škrticí vzduchový ventil: 36 mm, v souladu s předpisy FIA
Přenos výkonu
• Převodovka: 6st. hydraulické řazení
• Pohon všech kol, 2x mechanický diferenciál, aktivní centrální diferenciál s možností upravovat rozdělení točivého momentu
• Spojka: dvoukotoučová spojka, kompozit
Podvozek / zavěšení kol
• Vpředu/vzadu: vzpěry McPherson
• Řízení: Hydraulické hřebenové
• Soustava brzd: šotolina: 300 mm chlazené vzduchem a kapalinou; asfalt: 370 mm chlazené vzduchem a kapalinou
Rozměry a hmotnosti
• Délka / šířka / výška: 4085 mm (vč. aero kitu) / 1875 mm / nastavitelná
• Rozchod kol: nastavitelný
• Rozvor: 2511 mm
• Min. hmotnost: 1190 kg
Jízdní výkony
• Maximální rychlost: 201 km/h (závisí na převodu)
TOYOTA GAZOO Racing
Projekt TOYOTA GAZOO Racing zhmotňuje zasazení automobilky Toyota o výrobu stále lepších vozů. Aby mohla přicházet s novými technologiemi a řešeními pro extrémní podmínky ve světě motoristického sportu, nikdy nepřestane inovovat. Nasazuje své vozy do závodů, aby poučila ze zkušeností nabytých za těch nejnáročnějších podmínek. Soutěžení na vozovkách všeho druhu a bez ohledu na náročnost závodu Toyotu inspiruje k vytváření stále lepších automobilů. Navrhuje tak genetickou výbavu budoucích vozů Toyota. V závodních soutěžích bude značka pokračovat i nadále, aby skutečně každému mohla zprostředkovat svobodu, atmosféru dobrodružství a radost z řízení.
Toyota se v průběhu let zúčastnila široké škály motoristických podniků, včetně Formule 1, světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) a vytrvalostního závodu 24 hodin Nürburgringu. Tyto aktivity v rámci automobilky Toyota původně vykonávaly samostatné subjekty, jako např. „Toyota Racing“, „Lexus Racing“ a „GAZOO Racing“.
Konkrétně tým „GAZOO Racing“ se v roce 2007 poprvé zúčastnil závodu 24 hodin Nürburgringu se dvěma ojetými vozy Toyota Altezza, za podpory týmu mechaniků složeného ze zaměstnanců různých oddělení automobilky Toyota a pod hlavičkou filozofie „cesty dávají dohromady lidi a lidé dávají dohromady automobily“.
To ve velké míře odpovídalo myšlenkám Kiichira Toyody, zakladatele automobilky Toyota, který již v roce 1952 říkal: „Motoristický sport není pouhou zábavou. Pro vývoj v automobilovém průmyslu je zcela klíčový. Podobně jako atleti testují své schopnosti podáváním nejlepších možných výkonů na Olympiádách, automobilky využívají závodění jako příležitost posouvat jízdní výkony až na samotné hranice možností a bojovat o převahu nad ostatními, čímž mohou objevovat nové cesty k posouvání automobilových technologií.“
Na pozadí této filozofie se Toyota v dubnu 2015 vrátila ke kořenům a sjednotila své aktivity na poli motorsportu pod hlavičkou projektu „TOYOTA GAZOO Racing“, čímž motoristické aktivity de facto uznala za jádro svého zasazení vyrábět stále lepší automobily.
Technologie Toyoty se průběžně zdokonalovaly i prostřednictvím účasti v nejrůznějších závodech, což se následně odráželo v mnoha zlepšeních sériově vyráběných vozů. V období mezi prvním závodem ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) v roce 2012 a ziskem mistrovského titulu WEC v roce 2014 nabyla Toyota cenné zkušenosti s mimořádně výkonným pohonem modelů TS030 a TS040 HYBRID kategorie LMP1, čímž se značně urychlil i vývoj technologie hybridního pohonu pro homologované modely Toyota, např. v otázce downsizingu nebo chlazení motoru.
Účastí v podnicích motoristického sportu si Toyota rozšířila své know-how i tím, že byla nucena opustit tzv. komfortní zónu. Díky takto nabytým zkušenostem dokázala posunout kupředu své schopnosti, což se projevilo v dalším zlepšování vlastních pracovníků. V neposlední řadě pak Toyota prostřednictvím motoristického sportu přenáší radost z řízení na své zákazníky a fanoušky, s nimiž sdílí své nadšení pro věc.
S návratem Toyoty do světového rallyového šampionátu FIA WRC, naplánovaného již na sezónu 2017, vstupuje „TOYOTA GAZOO Racing“ do dalšího velmi náročného seriálu motoristických soutěží, v němž budou vozy opět čelit maximálnímu zatížení, opět v souladu s výchozí filozofií „stále lepších automobilů“.
Návrat automobilky Toyota do seriálu WRC
Od hladkého asfaltu až po drsné a nezpevněné cesty to čeká všechny účastníky soutěže. Šampionát WRC zahrnuje strhující rychlé a nelítostné štvanice, pořádané na prakticky všech typech veřejných komunikací po celém světě. V rámci každého závodu je soutěžní jezdec nucen za plného zatížení bleskově posuzovat aktuální stav vozovky v dané lokalitě.
Vývoj rallyových speciálů pro světový šampionát však zdaleka nespočívá v pouhé teorii. Na základě praktických zkušeností a znalostí je nezbytné připravit takový vůz, který bude schopen jet na samotné hranici možností na cestách všeho druhu. Tým TOYOTA GAZOO Racing se proto rozhodl pro účast v soutěžích WRC, a to počínaje sezónou 2017.
V rámci projektu pod vedením Tommiho Mäkinena je již téměř hotový závodní vůz Yaris WRC. Tým se skládá z mimořádně oddaných specialistů s ohromným zapálením pro rallyové závody. „Chcete-li stvořit vítězný vůz, je nejdůležitější mít tým lidí sdílejících stejný cíl, takových lidí, kteří mají ve své práci zalíbení,“ vysvětluje Mäkinen a dodává: „Chceme světu ukázat tým, který se sešel v duchu filozofie ‘Miluji auta!’ automobilky Toyota a který bude s nasazením pracovat na splnění cílů, které jsme si předsevzali.“
Význam pojmu GAZOO
Pojem „GAZOO“ dnes odkazuje na výraz „Garáž“, tedy jakýsi důvěrný prostor, kde se lidé společně snaží zlepšovat i ty nejmenší detaily s cílem nabízet stále lepší vozy a služby pro všechny zákazníky, v každé garáži. Název jako takový zhmotňuje ducha, na němž projekt TOYOTA GAZOO Racing staví.
Avšak název vznikl bezmála před dvaceti lety, kdy vznikly webové stránky GAZOO.com, na nichž byly k dispozici fotografie skladových vozů jednotlivých prodejců. Označení „GAZOO“ bylo odvozeno od japonského slova „gazō“, což znamená obrázek nebo fotografie. Využívání obrazového materiálu na webu je dnes naprosto běžné, ale v době uvedení, tedy v polovině devadesátých let minulého století, to bylo pro japonský automobilový průmysl revoluční, neboť internetové technologie byly teprve v začátcích. Webové stránky GAZOO.com nabízely zákazníkům široký sortiment výrobků s možností dohledat si nejvýhodnější nabídky, což stálo i u zrodu filozofie poskytovat zákazníkům Toyota stále lepší automobily.
Kromě toho, že Toyota představila svůj závodní speciál Yaris WRC, oznámila rovněž návrat na trh ostrých hatchbacků. Civilní Yaris s vysokým výkonem bude těžit ze zkušeností získaných v šampionátu a využije rovněž všechny nejmodernější technologie, kterými automobilka disponuje. Díky tomu si jeho majitelé jízdu maximálně užijí.