Toyota Verso prošla před pár měsíci faceliftem, který se zaměřil zejména na exteriér vozu. Omlazení přichází po čtyřech letech, tedy přibližně v polovině obvyklého životního cyklu. Nejvíce byla pozměněna přední část auta tak, aby více odpovídala aktuálnímu designovému jazyku Toyoty a přiblížila se novým generacím modelů Auris a RAV4. Bok i zadní část zůstaly na první pohled nezměněny a odlišení najdete až pokud postavíte starý a nový (resp. faceliftovaný) model vedle sebe.
A velké změny se neudály ani v interiéru. Po nakouknutí na vás čeká velká masa plastu, netradičně uprostřed umístěné budíky a stále příjemně vyšší posez. Sedadla jsou vcelku měkká a pohodlná, avšak polohu za volantem budete muset chvíli hledat. Na svědomí to má volant, jehož rozsah nastavení je poměrně skromný.
Díky vyšší stavbě karoserie a velkým proskleným plochám je z auta velmi dobře vidět. I původně velmi zvláštní umístění budíků se vám po chvíli bude zdát jako dobrý nápad. Při kontrole rychlosti není nutné příliš sklápět zrak mimo zorné pole řidiče – narozdíl od kontroly trasny na poměrně nízko umístěném displeji navigace.
Toyota Verso je, jak už sám název napovídá, velmi praktickým autem zejména pro početnou rodinu – třeba s trojicí malých capartů. Tři zadní samostatná sedadla nabídnou dostatek místa pro umístění tří dětských sedaček. Sedadla se dají samostatně posouvat v řádu několika (téměř desítek) centimetrů, polohovat opěradla či je nezávisle jedno na druhém sklopit. Je jen škoda, že se sedadla nedají vyndat. Ani tak se fantazii či obsazenosti druhé řady sedadel nebo převozu různých nákladů meze nekladou. V případě potřeby je možno v ceníku zaškrnout kolonku s třetí řadou sedadel – tedy sedmimístné provedení.
V kontrastu s místem pro posádku však inženýři asi zapomněli na předměty, jež s sebou bude posádka vozit. Ačkoliv jde o rodinné auto, u kterého by se dalo počítat s mnoha hračkami, láhvemi s nápoji a podobnými předměty, nabídne Toyota Verso vpředu pouze dvě přihrádky před spolujezdcem, poměrně malé kapsy ve dveřích a trochu zvláštní prostor pod loketní opěrkou. Plyšoví medvídci a velké láhve od limonád se tedy asi budou muset válet po zemi…
…a nebo v zavazadlovém prostoru, jehož objem je ve standardním pětimístném provedení vcelku slušných 484 litrů. Pokud sklopíte druhou řadu sedadel (do roviny) můžete pro náklad využít až 1 645 litrů.
Pod kapotou jsme měli v podobném typu auta trochu netradičně benzínový agregát. Šlo o atmosféricky plněný čtyřválec o objemu 1,8 litru, což je v dnešní době přeplňované tak trochu exotický objem spojeným s mauální vcelku dlouhou šestistupňovou převodovkou. Možná i právě proto jsme z motoru měli poměrně pozitivní pocity, i když dynamiku je nutno si zasloužit. Motor je ochoten jet i v poměrně nízkých otáčkách, ale maximum výkonu 108 kW/145 koní je až v 6 400 otáčkách za minutu a točivý moment 180 Nm ve 4 000 ot./min (turbomotory mají maximum točivého momentu i kolem 2 000 ot./min.). Je tedy jasné, že pro nějaké sportovnější výkony bude potřeba agregát vytočit – chová se tedy zcela opačně než dnešní malé přeplňované motory.
Zrychlení z 0 na 100 km/h se podle chytré příručky odehraje během 10,4 sekundy a Toyota Verso může po německých dálnicích uhánět maximální rychlostí až 190 km/h. Při hmotnosti přesahující 1,5 tuny to jsou vcelku slušné hodnoty a ani v praxi není auto žádným loudou, jen je potřeba s ním zacházet jako za starých časů: točit, točit a točit.
Ale co na toto zacházení spotřeba paliva? Ta je překvapivě příznivá. Při běžné jízdě ji bez problémů udržíte v rozmezí 7 a 8 litrů na 100 ujetých kilometrů v kombinovaném provozu. Technické údaje přitom hovoří o 8,7 l/100 km ve městě, 5,7 l/100 km mimo město a 6,8 l/100 km v kombinovanaci.
Cestování bude navíc velmi pohodlné. Kola mají akurátní průměr a jsou obutá do vcelku vysokých pneumatik. Odpružení je houpavé, avšak neobtěžující nepříjemnými náklony. Do zatáček se Verso rozhodně nebude vrhat jako Toyota GT86, ale to od něj stejně nečekáte, že? Měkčí naladění podvozku oceníte zejména na ne úplně kvalitních silnicích, kterých máme v našich krajích více než je zdrávo. S běžnými podélnými i příčnými nerovnostmi se podvozek popasuje snadno a přitom do karoserie nepronikají žádné výrazné rázy. Ty vaše uši zachytí jen u těch opravdu velkých děr a výmolů.
Toyota Verso je ideálním autem pro běžné uživatele, tatínky či maminky od rodiny, kteří od auta nepotřebují sportovní chování, trhání rychlostních rekordů nebo jízdu v čisté stopě po závodním okruhu s komunikativním řízením, ale naopak vyžadují pohodlnou jízdu s dětmi do školy, do práce či na chalupy nebo rodinné dovolené. A Toyotě se to povedlo i co se týká ceny.
Základní cena modelu Verso startuje už na akčních 399 000 Kč s benzínovým motorem 1,6 litru o výkonu 97 kW. Námi testované provedení v prostřední výbavě Active s motorem 1,8 Valvematic vyjde na základních 439 900 Kč a já myslím, že je to zcela dostačující volba!
[nggallery id=2170]