Test Toyota RAV4 2,0 Valvematic Multidrive S: Jen si to odřiďte!

Autor: Pavel Srp - 30. 7. 2013


Toyota RAV4 byla v roce 1994, tedy již téměř před 20 lety, autem, které v podstatě založilo nový segment kompaktních vozů SUV. I když se auto tváří jako terénní, je určeno spíše na silnici. No, a v dnešní době jsou vozy SUV neustále rostoucí kategorií, na úkor jiných, tradičních segmentů.

Před několika měsíci na trh přišla zbrusu nová, již čtvrtá generace Toyoty RAV4, kterou jsme v nejvyšší výbavě s benzínovým motorem 2,0 Valvematic a s bezestupňovou převodovkou Multidrive S prověřili v redakčním testu.

Nová generace Toyoty RAV4 designově navazuje na model Auris, což je patrné na první pohled. I když je design věcí subjektivní, s mnoha lidmi jsme se v případě designu názorově shodli. Lidé se u RAV4 dělí na dvě skupiny: auto se jim líbilo a nebo nelíbilo – nic mezitím. Celá karoserie je poměrně složitě tvarovaná, plná všemožných kudrlinek, prolisů a podobně. Možná by o něco čistější linie Ravce trochu pomohly, aby těch, kterým se auto líbí, přibylo.

Jak to tak již v dnešní době bývá, rozměry aut s příchodem každé nové generace rostou. Nevyhnula se tomu ani RAV4. Díky tomu je v interiéru dostatek místa ve všech směrech. Na předních sedadlech se nebudete díky chytře tvarované palubní desce koleny dotýkat středového panelu. Palubní deska je tvarována poměrně netradičně, je souměrná. Jen škoda, že díky designovému převisu pod rádiem a ovládáním klimatizace není moc dobře vidět na ovladače (vyhřívání sedadel a přepínání jízdních režimů ECO a Sport). Sedadla jsou pohodlná, mohla by ale nabídnout lepší boční vedení, protože tahle Toyota to v zatáčkách umí rozjet.

Díky tvrdšímu podvozku si s autem můžete v zatáčkách dovolit poměrně hodně. Zklidní vás ale motor spojený s bezestupňovou převodovkou. Neberte to tak, že je špatný, jen je to pouze atmosféricky plněný dvoulitr o výkonu 111 kW/151 koní s točivým momentem 195 Nm a RAV4 je vcelku velký a těžký vůz. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje během 10,7 sekundy (nejhorší ze všech motorizací) a maximální rychlost je 185 km/h. Je to jediný benzínový motor v nabídce a je spojen výhradně s pohonem všech kol. Pokud budete chtít předokolku, budete muset sáhnout po naftovém dvoulitru, jehož dynamické vlastnosti jsou tařka srovnatelné (0-100 km/h: 10,5 s, max. rychlost: 180 km/h). Udávaná spotřeba paliva je však o cca 4 litry nižší.

U testovaného dvoulitrového benzínu s automatickou bezestupňovou převodovkou se v technických údajích dočtete, že v městském cyklu auto spotřebuje 9,2 l/100 km, mimo město 6,1 l/100 km a v kombinovaném provozu 7,2 l/100 km. V reálném provozu počítejte s tím, že se budete pohybovat kolem 9,5 litru na 100 ujetých kilometrů.

Pokud budete chtít s autem jezdit svižněji, bude potřeba motor více vytáčet. Do 3 000 ot./min. se mu moc zrychlovat nechce, po překročení této hodnoty však znatelně ožije a táhne až k červenému poli. V dnešní době turbomotorů nabízejících maximum točivého momentu v takřka naftových otáčkách se s ním prostě musí jezdit jinak. Ani při ostřejší jízdě a častějším vytáčení se ale nemusíte obávat výrazného zvýšení jeho apetitu.

S vyššími otáčkami a svižnějším tempem kontrastuje bezestupňová převodovka Multidrive S. Když sešlápnete plynový pedál, vyletí otáčky strmě vzhůru a ačkoliv je motor velmi dobře odhlučněn, není vytočený motor úplně příjemné poslouchat. I když tu je možnost volby rychlostních stupňů pomocí pádel pod volantem nebo přímo voličem převodovky, stejně má řídící jednotka Multidrive S vlastní hlavu a pokyny příliš neposlouchá.

Toyota RAV4 vás nezklame ani svou praktičností. Kromě bohatého prostoru pro posádku nabídne také relativně slušný prostor pro zavazadla (547 litrů, resp. 1 746 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel) a nebo polohovatelná opěradla zadních sedadel. Oproti minulé generaci už ale zadní sedadla neposunete.

Pokud jste ochotní ulevit své levé noze i za cenu zběsilého poskakování ručičky po budíku otáčkoměru, nejhorším dynamickým schopnostem z portfolia nabízených motorizací a příplatku 40 tis Kč oproti manuálu, automatickou bezestupňovou převodovku si kupte. Ušetříte navíc pár desetinek paliva. Pro ty z vás, kteří chcete auto sami ovládat, zapomeňte na ni a jak říká nadpis článku: „Jen si to odřiďte!“ Co se týká jízdních vlastností, je totiž Toyota RAV4 jedním z těch NEJ kompaktních SUV, které si můžete pořídit. Výsledek? Pokud se vám líbí, pak není co řešit a kupte si jí! A pokud se vám nelíbí, projeďte se – s manuálem – a budete určitě překvapeni. Možná si řeknete, že na vzhled vlastně auto stejně nejezdí…

Ceník je k nahlédnutí tady.

[nggallery id=2386]

-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru