Škoda Superb Combi, tedy praktičtější varianta oblíbeného liftbacku střední třídy, se v našem testu již objevila. Šlo o sympatickou konfiguraci s nejvyšší Laurin & Klement, přeplňovaného zážehového motoru 1.8 TSI, manuální převodovky a pohonu předních kol. Z hlediska pohonného ústrojí je však dnešní test z opačného spektra nabídky. Co se nám u kombíku s motorem 2.0 TDI 140 kW s dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech čtyř kol líbilo a co naopak ne, se dozvíte na následujících řádcích.
Přestože je nový Superb na trhu již poměrně dlouho, nebrání to většině české populace v bezmezném obdivování vlajkové lodi od Škody. Důležité je právě to, že se jedná o top model a českou automobilku. Člověk tak nějak automaticky cítí patriotismus, který ho nutí novou Škodu obdivovat. Nechme ale vykroucené krky lidí na ulici a hloučky taxikářů obléhající zaparkovaný vůz před domem stranou. I když budeme k novému Superbu přistupovat s čistou hlavou a bez předsudků, jedná se o designově vyvážený a velice povedený vůz.
V naší konfiguraci s nenápadnou a elegantní barvou šedá Quartz, 18″ koly, které nehyzdí celkový vzhled, ale zároveň zachovají příjemný komfort, vůz působí hodnotně a zároveň poměrně lehce splyne s davem. Po designové stránce je tedy vše v pořádku. Ta samá, nenápadná pohádka pokračuje také v interiéru.
Výbavová linie Style u testovaného vozu nabízí velice slušnou výbavu, která byla v našem případě ještě o pořádnou porci příplatků vylepšena. Celočerná varianta interiéru působí poněkud usedle, ale elegance interiéru neschází. Jednolitou černou barvu vzhledově rozbíjejí chromované rámečky ventilace a palubních přístrojů a tmavě šedá horizontální lišta zdařile imitující broušený kov. Perforovaný střední díl kožených sedadel naznačuje odvětrávací funkci sedadel, která jsou komfortní a díky širokým možnostem nastavení se zde pohodlně usadí téměř každý. Z ergonomického hlediska je v interiéru vše v naprostém pořádku. Menší pihou na kráse může být menší vnitřní zpětné zrcátko. Pokud chcete pohledem pojmout opravdu celé zadní okno, budete si občas muset zahrát na žirafu a trochu se vyklánět.
Palubní systém Columbus s rozměrným 8″ displejem jsme již několikrát chválili a ani v tomto případě nebyl prostor pro kritiku. Zvláště pokud ho spojíte s výborným soundsystémem Canton. Během tříhodinové zácpy na dálnici také velice rychle a rádi pochopíte příplatek (+ 18 000 Kč) za TV tuner a digitální radiopříjem. Simpsonovi vám kruté čekání v zácpě opravdu zpříjemní. Hledat nějaké nedostatky v prostornosti interiéru je vskutku nelehký úkol. Řidič a spolujezdec mají ve všech směrech místa nadbytek. Zadní řada sedadel pak v podélném směru nabízí tolik místa, že pokud si sednu „za sebe“, pohodlně si na zadních sedadlech dám nohu přes nohu. Ve směru příčném je cítit zlepšení oproti předchozímu modelu, téměř jedinou překážkou tak může být ne úplně pohodlné prostřední místo.
Za řadou zadních sedadel se nachází obrovský zavazadlový prostor o objemu 619 litrů (v případě verze s lepící sadou dokonce 660 litrů), pokud sklopíte zadní sedadla (což lze jednoduše z kufru), dostanete 1 950 litrů. V přítomnosti mezipodlahy, bude tento prostor bez schodu. V zavazadlovém prostoru dál najdete několik chytrých ‚Simply Clever‘ řešení v podobě háčků na tašky, zábran se suchým zipem, díky nimž nebude nákup či krabice na stěhování létat po celém kufru, a nebo osvětlení prostoru, ze kterého se po vyloupnutí z plastu stane šikovná LED svítilna. Manipulace s roletkou je snadná a pokud si objednáte mezipodlahu (díky chytrému mechanizmu lze zasunout a opět vysunout jednoduchým pohybem ruky), lze jí do vzniklého prostoru uložit. Při otevírání kufru, které je řešeno pomocí elektromotorků, si navíc můžete v menu palubního počítače nastavit, jestli a jak moc se má roletka zasunout. Za příplatek 3 600 Kč si můžete pro Superb objednat také „virtuální pedál“, ten vám pomocí mávnutí nohy pod zadním nárazníkem otevře víko zavazadlového prostoru. Chytré řešení, které však vyžaduje chvilku cviku na zprovoznění.
O pohon testovaného vozu se starala nejsilnější vznětová jednotka o objemu 2,0 litru s maximálním výkonu 140 kW/190 koní a točivým momentem 400 Nm. Parametry slibující přinejmenším slušné svezení. A zde byl v mých očích kámen úrazu. Možná přehnaná očekávání, možná kombinace automatické převodovky a pohonu všech kol…
Každopádně v reálném provozu působil vůz až letargicky a i díky výbornému odhlučnění podává rychlost tak nějak nenápadně a bez elánu. Na tomto dojmu se podepsal také další testovaný Superb s manuální převodovkou, pohonem předních kol a motorem 2.0 TDI, do kterého jsem přesedl. Ten postrádá 30 kW, ale i přes tento deficit byl jeho projev živější. Batoh na zádech Superbu Combi, pohon 4×4 a automatická šestistupňová převodovka DSG však udělaly své. Takto vybavená verze s sebou v porovnání se zmiňovaným Superbem liftback vozí o 150 kg více.
Větší hmotnost, pohon 4×4 a DSG pak připadají do rovnice, která pro tuto konfiguraci nekončí nejlépe, ješte jednu neznámou. A tou je spotřeba. Dálniční přesun odsál z nádrže 7,5 l/100 km, okresní cesty kolem 9,0 litrů a vzhledem k významnému podílu městského provozu se konečná spotřeba ustálila na 10 litrech na 100 ujetých kilometrů (pro porovnání, druhý Superb s motorem o výkonu 110 kW po týdnu testování hlásil spotřebu 5,2 l/100 km při podobné zátěži). Krátce jsme na kluzkém povrchu vyzkoušeli také pohon 4×4, který reaguje bleskurychle a inteligentně. I tak se ale hodí spíše při cestě na hory a nebo na podmáčené cestě někam na chatu, těžším terénem auto neprojede. Hlavním limitem je samozřejmě světlá výška.
Nejsilnější naftová jednotka byla v testovaném případě spárována se šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Při běžné, klidné jízdě mu nelze nic vyčítat. Díky přítomnosti druhé spojky s předpřipraveným následujícím stupněm je řazení (zejména směrem nahoru) bleskurychlou záležitostí. Převodovka je trochu nerozhodná při podřazování, jsou situace kdy podřadí zbytečně a někdy naopak na podřazení čekáte poměrně dlouho. Nicméně všimnete si toho pouze při dynamičtější jízdě.
I tato testovaná varianta disponovala výborným adaptivním podvozkem DCC nabízejícím možnost volby tuhosti podvozku a také systémem ‚Driving mode select‘, pomocí kterého můžete snadno nastavit účinnost posilovače řízení či odezvu na plynový pedál. Také v této verzi se potvrdilo, že režim Comfort nabízí opravdu měkké odpružení, které se hodí zejména na dálnici, případně do města, série nedokonalostí vozovky však dokáže vůz pořádně rozhoupat. Na okresní cesty se jako ideální volba jeví režim Normal.
Superb Combi potvrzuje, že nový zástupce střední třídy byl od Škody pověstnou trefou do černého. O vůz je obrovský zájem, po designové stránce se povedl a na pochybách vás nenechá ani po stránce dílenského zpracování a kvality. Nicméně i tak se potvrdilo, že je potřeba správně zvolit konfiguraci, teď mám na mysli především kombinaci motoru a převodovky, potažmo počet poháněných náprav. Tato verze zkrátka nebyl náš šálek čaje. Nabídka motorů a převodovek je však opravdu široká a vybere si téměr každý. V testované konfiguraci, kde však chyběla snad pouze panoramatická střecha, se cena vyšplhala na hodnotu 1 230 000 Kč. Kombinaci naftového agregátu, pohonu všech čtyř kol a automatické převodovky pořídíte od 911 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Superb Combi
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,140 kW/190 koní při 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1 750 – 3 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.8 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1 / 4.5 / 5.1
Emise CO2:,131 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4 846 mm
Šířka:,1 864 mm
Výška:,1 468 mm
Rozvor:,2 841 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 635 kg
Objem zavazadlového prostoru:,660 / 1 950 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]