test-skoda-octavia-10-tsi-85-kw-nahled

Test Škoda Octavia 1.0 TSI

Autor: Pavel Srp - 25. 10. 2016


Škoda Octavia slaví 20 let a za tu dobu se vypracovala na prakticky neohrožený bestseller značky. Pro modelový rok 2017 přišla s několika drobnými, ale i většími změnami. Jednou z těch největších byl nový motor 1.0 TSI. A ten jsme v testu vyzkoušeli.

A přiznám se, že už když jsem si auto na test objednával, trochu jsem se bál. Přece jen jde o tříválec, s nímž auta před mnoha lety téměř ztrácela slušné vychování. Navíc je Octavia „kusem auta“… Vlastně jsem se toho, jak tahle kombinace bude fungovat, bál.

Třetí generace Škody Octavia měla sice malé motory už od začátku, pod kapotou mohly být dvě verze přeplňovaného 1.2 TSI. Byl to ale čtyřválec, novinka má však o jeden válec méně. To už ale dnes nutně nemusí (ale může…) znamenat fakt, že auto s sebou bude na každých semaforech třást a vibrovat. Nový motor pod kapotou Octavie je bez nadsázky jedním z nejlepších tříválců, ve kterém jsem jel. A opravdu to není tím, že bych „musel chválit škodovku“, což je oblíbené zaklínadlo mnohých internetových diskutérů…

Tento nový motor přichází s menšími rozměry i hmotností než dosavadní čtyřválce, což se projevuje na menším zatížení přední nápravy a do jisté míry lepší agilitě. Jeho úkolem je vlastně nahradit výkonnější verzi čtyřválce 1.2 TSI, který má paradoxně nižší výkon i točivý moment než nový tříválec. Ten se totiž může pochlubit hodnotami 85 kW/115 koní při 5 000 – 5 500 ot./min a 200 Nm mezi 2 000 – 3 500 ot./min. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy a maximální rychlost 202 km/h.

test-skoda-octavia-10-tsi-85-kw-p3

 

Velmi příjemným překvapením je samotný běh motoru, protože i při studeném startu nechává zapomenout na doby starých HTPéček. Jeho projev je v interiéru prakticky prostý vibrací a je tichý, dokonce tak, že jsem na křižovatkách často „znovu“ vypínal systém Start/stop. Jeho konstrukce využívá hliníkový blok, písty ze stejného materiálu a kované ojnice. Automobilka zmiňuje také fakt, že tento tříválec je skvěle vyvážen, a to i bez pomoci vyvažovací hřídele.

Motor má maximum točivého momentu až nad dvěma tisíci otáček, tam se také cítí nejlépe. Pod touto hodnotou bez problémů funguje pokud se po něm nic nechce, ale jakmile poškádlíte plynový pedál, je cítit, že se mu to moc nelíbí. Na dvěma tisíci naopak znatelně ožívá a dere se do otáček. Pocitově tu fungujé litrové TSI ještě mnohem lépe než například v SEATu Ibiza.

Octavia není malé auto a s hmotností více než 1,2 tuny má tak motor práci, přesto je dynamika lepší než jsem původně očekával. Více než u 1.2 TSI je tu nicméně znát jakákoliv vyšší hmotnost nákladu v autě. Udržet si na dálnici tempomatových 140 km/h však neznamená žádný problém ani pokud budou v autě čtyři členové posádky.

S tímto základním motorem je spřažená buď šestistupňová manuální převodovka a nebo sedmistupňové DSG. Testované auto mělo manuální převodovku, jejíž řazení i dráhy jsou tradičně dobré. Při dálničních 130 km/h točí motor na šestku necelé tři tisíce otáček. Mimochodem příplatek za DSG je přibližně 50 tisíc Kč, což je v pořizovací ceně této základní motorizace poměrně znatelná částka.

Spotřeba paliva a emise CO2 jsou tím hlavním důvodem, proč se motory v autech neustále zmenšují. Automobilka v tomto případě slibuje kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 kilometrů, která odpovídá emisím 104 g/km. Reálná spotřeba, respektive spotřeba, kterou ukazoval palubní počítač se od toho značně liší. Na konci testu jsme na displeji odečetli 5,9 l/100 kilometrů, což je však příjemným překvapením. Jízda autem rozhodně nebyla ekonomická s důrazem na spotřebu paliva, ale taková běžná, svižnější.

test-skoda-octavia-10-tsi-85-kw-p2

Nový modelový rok přinesl také možnost adaptivního podvozku DCC, který do té doby Octavia mít nemohla. Upraven však byl i standardní podvozek, který mělo testované auto. Vzhledem k výkonu je jasné, že zadní náprava nemá nezávislé zavěšení kol, ale jednoduchou klikovou nápravu. Na jízdě to ale běžně poznat není, mimochodem auto se zdálo pocitově měkčí a pohodlnější, obouvali jsme 17″ disky.

Žádná tragedie se tedy nekoná, tříválec v autě funguje při běžných podmínkách velmi dobře. Dokonce často ani není poznat, že je to tříválec. Nelíbí se mu úplně nízké otáčky, na to stačí pár ujetých kilometrů a budete vědět, kdy a jak řadit. Pro jízdní vlastnosti je také skvělý fakt, že motor je malý a lehký, a tak umožňuje rychlé reakce na otočení volantem. Naladění podvozku je tu v tomto případě daleko před motorem.

Jenže nový motor, ač je to změna velká, nejsou tím zásadním, co nás u modelu Octavia čeká. Již v lednu by totiž – podle některých zpráv – měla být představena modernizovaná verze, která přinese prý poměrně důkladně proměněný vzhled zejména čelních partií. Škoda Octavia dostane nové, dělené čelní světlomety a některé nové prvky ne nepodobné těm, se kterými přišel nový model Škoda Kodiaq. Jsme napnutí, a vy?

 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,85 kW/115 koní v 5 000 – 5 500 ot./min
Točivý moment:,200 Nm v 2 000 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,202 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.4 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:,104 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 659 mm
Šířka:,1 814 mm
Výška:,1 461 mm
Rozvor:,2 686 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 225 kg
Objem zavazadlového prostoru:,590 / 1580 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru