Škoda má v segmentu B silnou a minimálně na našem trhu neotřesitelnou pozici. Je evidentní, že tahle sebejistota nové Fabii sluší a dělá z ní dospělé a velice povedené auto. Automobilka se poučila z kritiky předchozího modelu a souhrn těchto změn vyústil v novou generaci, která má jak prodejní, tak soutěžní úspěchy. Pojďme se detailněji podívat na verzi Combi s naftovým vrcholem nabídky.
Škoda u nové Fabie poměrně dost sází na tříválcové motory. Není tak divu, že i nejsilnější vznětové a celkově nejdražší provedení je také pouze tříválec. Vznětový tříválec 1.4 TDI je ve své poslední generaci úplně nově vyvinutý a rozhodně si nezaslouží srovnání s původním motorem, který byl už pod kapotou první generace. Zcela nový turbodiesel 1.4 TDI ve své silnější variantě nabízí 77 kW (3 500-3 750 ot./min.) a 250 Nm (1 750-2 500). Na Fabii, která váží sympatických 1189 kg, je to poměrně silný motor.
Je tu však problém. A ten vzniká kombinací typického neduhu, kterým je turboefekt (agregát se začne pořádně probouzet až kolem 2 000 otáček) a zoufale dlouze zpřevodované pětistupňové převodovky. Rozjezd je kvůli dlouhému prvnímu stupni poměrně zdlouhavou záležitostí. To by ještě nebyl tak velký problém, ale jako problémový se jeví pohyb po městě. Dvojku lze s klidným srdcem řadit až od rychlosti cca 25 km/h a to si dovedete představit, kde všude to může být nepříjemné. Ve městě nezařadíte vyšší, než třetí stupeň. Jakmile však opustíte brány města, čtvrtý a pátý převodový stupeň jsou v pořádku a dálniční stotřicítka na poslední pátý převodový stupeň drží motor ve 2 300 ot./min. Jinak má kulisa řazení přesné a poměrně krátké dráhy, zde budete spokojení.
Co se týče kultivovanosti motoru, při klidné jízdě nebo volnoběžných otáčkách poměrně dobře maskuje svou tříválcovou architekturu (i když jsme už byli svědky daleko lepšího odhlučnění). Zde opět při porovnání se svým předchůdcem odchází jako suverénní vítěz. Typický tříválcový projev však přichází na řadu, když razantněji sešlápnete plynový pedál. Je také velký rozdíl, jestli je, potažmo není agregát zahřátý na provozní teplotu.
Zajímavá je také spotřeba, kterou jste při běžném provozu schopní držet lehce nad pěti litry. Typická testovací trasa (1/3 dálnice a zbylé dvě třetiny okresní cesty spolu s městy) znamenala spotřebu 5,2 l/100 km. V reálném světě se jedná o poměrně sympatické hodnoty, škoda, že výrobce podle nereálné evropské metodiky na spotřebu v laboratoři uvádí hodnoty, které začínají číslicí 3.
Kde však Fabia sbírá to nejlepší možné hodnocení je jízdní projev. Automobil má neuvěřitelně sebevědomý postoj, podvozek má výborně zvolený poměr mezi komfortem a tuhostí. Fabia si nechá líbit hrubější zacházení, disponuje velkou mechanickou přilnavostí a přitom po příchodu série výmolů a různých nedokonalostí našich silnic sveřepě drží stopu (a to i na 16“ kolech!) a neuhne ani o kousek. Zatáčky jí rozhodně nejsou cizí, tomu pomáhá standardně dodávaný systém XDS+ přibrzďující v případě potřeby vnitřní kolo. Podobně příjemné je nastavení posilovače. Nemůžete očekávat extrémní zpětnou vazbu, ale volant má příjemnou odezvu a práce omezovače není přehnaná. Podvozek je také dobře odhlučněný. Tato verze disponovala příplatkovými kotoučovými brzdami na zadních kolech (příplatek 2 000 Kč, který je u 16“ disků povinnost). Fabia byla na brzdách velice jistá a brzdný účinek byl vynikající. Rozhodně tento příplatek doporučujeme.
Testovaný exemplář do naší redakce dorazil v nejvyšší výbavě Style a od toho se logicky odvíjí mnoho věcí. Například interiér v šedo-černé kombinaci s výbornými sedadly s integrovanou opěrkou hlavy, které bych se nebál označit za sportovní. Příkladnou pozici za volantem najdete poměrně rychle. Použité plasty v interiéru jsou sice tvrdšího charakteru, nicméně jejich slícovaní a zpracování je výborné. Uprostřed palubní desky pak doslova trůní 5,8“ displej nové navigace Amundsen. Tato volba palubního infotainmentu je úplně nová a Škoda jí zařadila do nabídky po vzoru větší Octavie a přání zákazníků (k dispozici bude v průběhu měsíce června). Navigace nabízí funkci MirrorLink k propojení s mobilním telefonem a samozřejmě samotné navigování k vámi zadanému cíli. Vše po vzoru větších modelů a i zde funguje na jedničku. Koncern VW se tímto systémem řadí na špičku těchto technologií.
Interiér nabízí ve své první řadě sedadel štědrý prostor, stísněně si nebudete připadat ani v příčném směru. Prostor pro řidiče a spolujezdce se drží hesla „Simply Clever“, a vy tak máte k dispozici velké množství odkládacích prostor pro mobilní telefon, velkou 1,5 l lahev, ale také mince, případně parkovací karty. Zadní lavice nabízí ve své třídě průměrné rozměry a tři dospělí vedle sebe budou dobrovolně sedět pouze na kratší vzdálenosti. Nadprůměrných hodnot avšak dosahuje zavazadlový prostor. Disponuje objemem 530 litrů a je výborně organizačně vyřešený. Najdete zde velké množství všemožných poutek, úchytů a praktických kapes. Po sklopení sedadel sice vznikne poměrně výrazný schod, nicméně, kdyby se ho výrobce snažil vyhladit, kufr by přišel o cenné litry svého objemu.
K pohodlnému posezu a příjemnému svezení přispívá také volant. Pokud máte pocit, že jste tento konkrétní kousek už někde viděli, máte pravdu. Jedná se o volant z posledního modelového roku Octavie RS, který je v ceníku vtipně pojmenován jako volant „Supersport“. Je trochu škoda, že Škoda vzhledem k svému postavení v koncernu nedostala povolení k implementaci alespoň xenonových světlometů, protože i přes přítomnost lepších projektorových světel s čočkou před vlastní žárovkou, nebyl světelný výkon nijak oslnivý.
Nová Škoda Fabia Combi je velmi sympatické auto, u kterého mistr Kabaň výborně začaroval s vnějším designem. Pryč je vysoký a úzký postoj předchozí generace. Automobil má ostrý, velice povedený design, jenž je nadčasový. A to je hodně důležitá vlastnost, kterou Škoda zvládá na jedničku. Celkový dojem z vozu, hlavně po tom, co v jeho kabině strávíte nějaký ten kilometr, nejlépe na pozici řidiče, je pocit neskutečně dospělého a komplexního vozu.
Námi testovanou kombinaci maličko kazilo spojení převodovky a motoru. Pokud potřebujete diesel, vyzkoušejte ještě automatickou převodovku, která nabízí dokonce sedm stupňů (ale pouze pro slabší 66 kW verzi). A také dobře zvažte potřebu naftového agregátu. Být pod kapotou benzínový agregát 1.2 TSI, nedostatky bychom hledali jen velice obtížně. Oproti benzínovému čtyřválci je navíc 1.4 TDI o nemalých 60 000 Kč dražší. Reálný rozdíl ve spotřebě nemusí být tak vysoký a taková investice se nakonec může vracet opravdu dlouho. Cena takto vyšperkované Fabie se vyšplhala na 470 000 Kč. Střední výbava Ambition s tímto motorem vyjde na 366 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Fabia Combi
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1 422 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,77 kW/105 koní při 3 500 – 3 750 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,196 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.0 / 3.5 / 3.3
Délka:,4 257 mm
Šířka:,1 732 mm
Výška:,1 488 mm
Rozvor:,2 470 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 189 kg
Objem zavazadlového prostoru:,530 / 1 395 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]