SEAT Leon SC už jsme v redakci jednou měli, tenkrát jsme s ním vyrazili na sraz českého SEAT klubu, koncem srpna se nám do garáže dostal znovu a i tentokrát jsme s ním vyrazili na sraz, tentokrát ale do německých Drážďan.
SEAT se v případě nové generace Leona odvázal a je to dobře, protože díky němu mu prodejní čísla, narozdíl od většiny jiných automobilek, rostou. I když třídveřová verze SC nebude prodejním trhákem, pětidveřová verze a minulý týden představené kombi ST by mohly. A SEAT na to spoléhá… Držme mu palce!
A teď k samotnému autu… Jde o třídveřový model, který se tváří sportovněji než pětidveřový, ale i když je sklon střechy v zadní části o 19° ostřejší, rozvor náprav je kratší o 35 mm (2 636 mm Leon a 2 601 mm Leon SC), celková výška klesla o 13 mm (1 459 mm Leon a 1 446 mm Leon SC) a SC je celkově o pár mm širší, je možná škoda, že design oproti pětidveřové verzi nedoznal výraznějších změn – například podobně jako to má třeba Kia Cee’d oproti modelu pro_ceed.
Testovaná verze FR sportovnost samotného Leonu SC výborně dotváří. Velká (příplatková, v sérii 17″) 18″ kola s velmi zajímavým designem, agresivněji tvarované nárazníky či sportovní sedadla ve spojení se zatím nejsilnější motorizací 1,8 TSI o výkonu 132 kW/180 koní (která má navíc jako jediná na zadní nápravě Multilink) vás nezklamou nejen na parkovišti, ale ani na klikaté okresce.
Výbava FR má navíc v sérii spoustu doplňků a vychytávek, které běžné verze nemají. Mluvím například o SEAT Drive profile, což je systém, který umožňuje nastavení odporu řízení, odezvy plynového pedálu a dalších drobností nebo pro 1,8 TSI systém Sound actor, jehož úkolem je vytvořit v kabině opravdu sportovní zvuk motoru.
Trochu rozpačitý jsem ze sedmistupňového DSG. To řadí nahoru výborně, ale dolů, jak to tak u dvouspojkových převodovek bývá, občas váhá. Stejně tak při kickdownu váhá a rozmýšlí se. Sice mu do toho můžete kecat, lze řadit pohybem voliče převodovky nebo (příplatkovými) pádly pod volantem, ale řídící jednotka vás stejně občas ignoruje. Převodovka není špatná, naopak je výbroná, když s autem pojedete klidně, ale pokud budete potenciál motoru a podvozku využívat, popřemýšlejte o manuálu, budete tak nad autem mít mnohem větší kontrolu.
Už víme, že pod kapotou je nejsilnější motorizace v nabídce, tedy než bude v březnu v Ženevě představena Cupra nebo později dokonce možná Cupra R. Jeho výkon je 132 kW/180 koní a točivý moment 250 Nm. Díky tomu je ve spojení s DSG možné zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a jet maximální rychlostí až 224 km/h. A také v praxi působí auto vcelku mrštně a rychle, jen škoda, že i v jízdním režimu Sport jsou odezvy na sešlápnutí plynu poměrně pomalé a volant má zbytečně tenký věnec.
Se zadní nápravou Multilink a tím pádem nezávislým zavěšením kol, je Leon v zatáčkách jistější a můžete si dovolit o poznání více než s obyčejnou, levnější a prostorově nenáročnější klikovou nápravou s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. Při klidné jízdě není rozdíl tak velký, ale pokud si budete na okreskách jízdu a potenciál motoru a celého auta užívat, poznáte to. Jistější je auto i na brzdách.
Na svědomí to má určitě i nízký profil obutých pneumatik a sportovní podvozek, kterému příliš komfortu nezbylo. Při jízdě poznáte i sebemenší kamínek, ale v zatáčce pojede Leon FR tam, kam ho nasměrujete.
A co spotřeba paliva, ptáte se? V propagačních materiálech najdete 7,1 l/100 km ve městě, 4,8 l/100 km mimo město a 5,7 l/100 km v kombinovaném provozu, ale na to hned zapomeňte. Běžnou jízdou se budete pohybovat v kombinaci kolem 8 litrů, ale pokud budete mít pravou nohu těžší a na plyn budete šlapat hodně, pak spotřeba vyletí klidně i vysoko přes 10 litrů na 100 km…
Můžete se spotřebu samozřejmě pokusit snížit použitím režimu ECO na SEAT Drive profile. Odezva na sešlápnutí plynu se ještě zpomalí, a když sundáte nohu z plynu, převodovka zařadí neutrál. Jenže stojí vám to za to? Tohle auto je zábavné když s ním jedete, když s ním řežete zatáčky, když si jízdu prostě a jednoduše užíváte… Ve sportovním režimu se pro něj přesně hodí SEATovo již nepoužívané „auto emoción“…
Na stránkách českého zastoupení SEATu najdete text: „SEAT by se rád omluvil za existenci modelu Leon SC FR. Chtěli jsme vytvořit něco nádherného, bouřlivého, téměř dokonalého, ale zrodilo se ztělesnění všeho, co známe, a dokázali jsme ohromit dokonce sami sebe,“ a já si dovolím tvrdit, že v případě spojení s motorem 1,8 TSI toto tvrzení není daleko od pravdy… A to při představě, že má přijít ještě Cupra (nebo dokonce Cupra R), která by, doufejme, mohla dostat samosvorný diferenciál na přední nápravu po vzoru Volkswagenu Golf GTI, zní hodně zajímavě…
Ani cena Leona není nijak závratná. Základní startuje dokonce pod třemi sty tisíci Kč, testovaná výbava FR s motorem 1,8 TSI a dvouspojkovou převodovkou vás vyjde minimálně na akčních 530 900 Kč.
[nggallery id=2521]