Peugeot RCZ R je šelma. S jeho naladěním pomáhalo závodní oddělení Peugeot Sport a na jeho charakteru je to znát. Vysoký výkon, použitá technika i design, který se od běžných verzí příliš neliší. Na tohle auto se navíc dají použít ta typická klišé: Jede jak z praku, sedí jako přibitý a brzdí, jako když ho někdo chytne zezadu za nárazník…
Za jeho volantem jsme se v poměrně krátké době posadili už podruhé, naposledy to bylo téměř na den přesně před rokem. Zanechalo v nás opravdu hluboké dojmy, a tak jsme ani tentokrát nedokázali odmítnout. A věřte mi, že i tento druhý testovací týden jsme si za volantem eRka užili. Ta syrovost auta, jeho rychlost a ovladatelnost je jednoduše neskutečná.
Za to, že je RCZ R tak rychlé v přímce, může motor. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,6 THP je v tomto autě naladěn až na 270 koní a 330 Nm! Nebylo to ale jen tak, oproti původní šestnáctistovce dostala ta v eRku nové kované písty Mahle Racing (mimochodem z téhož materiálu jako mají písty pro F1 nebo vozy WTCC), kované ojnice, zesílený blok motoru i ložiska uložení klikové hřídele. Jiné je samozřejmě turbodmychadlo, které dodal Borg Warner, a je mnohem větší.
A o tom, že je RCZ R tak rychlé ve zbytku jízdních režimů, může těžiště, podvozek a brzdy. Jako celek tohle auto funguje báječně a je daleko před umem a schopností spousty řidičů. Přenos výkonu na silnici zajišťuje klasický mechanický samosvorný diferenciál Torsen, který s tím má často i tak dost práce. Na tohle auto je potřeba pevná ruka, protože volant při záběru tahá za ruce, ačkoliv rozhodně ne tolik jako v Opelu Corsa OPC Performance.
Sedněte do auta, seřiďte si volant a skvěle tvarovanou sportovní sedačku, ale nerozhlížejte se po interiéru. Zjistili byste totiž, že je tu středový panel s přehršlem tlačítek, retro vzhledem budíků. Jenže o to v tomhle autě vůbec nejde. Zasuňte klíč do spínací skříňky, otočte jím a probuďte k životu motor. Ten má díky dvojici koncovek v rozích difuzoru v zadním nárazníku velmi příjemný baryton. A ten je opravdový, žádná falešná šidítka nebo reproduktory!
Zařaďte řadící pákou, mimochodem s divným tvarem a kovovou hlavicí, takže v zimě studí a v teple hřeje, jedničku a užijte si tu mechaničnost. Kulisa je přesná, dráhy by mohly být kratší, ale mají příjemný odpor. Převodovka nabízí šest stupňů, oproti obyčejnému RCZ s motorem 1,6 THP je zesílená a má delší převody.
Celé auto působí neskutečně tuhým dojmem, od karoserie až po podvozek, který má nové výrazněji tvrdší tlumiče (vpředu o 14 %, vzadu o 44 %). Přesto podvozek není prkenný a dokáže bez nepříjemných ran odfiltrovat i některé nástrahy městské džungle. Do města ale tohle auto není, a tak využívám první možnost a ujíždím ven z Prahy.
V dáli se přede mnou konečně ukazuje klikatá okresní silnice a já můžu RCZ R vyzkoušet v jeho teritoriu. Konečně můžu přišlápnout plyn a probudit k životu všech 270 koní a 330 Nm. Jenže se nic neděje, protože motor má nízké otáčky. Zátah se totiž, navzdory maximu točivého momentu už od 1900 ot./min, naplno projeví až za hranicí 3000 ot./min. Ale pak to graduje s grácií. Je to navíc doplněno slyšitelným sáním vzduchu a příjemným zvukem motoru, pískáním turba a bručením výfuku.
V rozumné míře se dá udržet spotřeba paliva. Ve městě se dá pohybovat s klidem kolem 9 l/100 km, mimo město klesne spotřeba při klidné jízdě k 8 l/100 km. Když budete tlačit na plyn, tak spotřeba samozřejmě vyleze a na plnou nádrž najedete jen něco kolem 300 kilometrů. O tom tohle auto ale není….
Tohle auto je o intenzivním zážitku za volantem. Přijeďte před zatáčku, ťukněte do brzdy, auto se nahrbí nebo rovnou hodí zadkem do strany, podřaďte si a pod plynem vykružte zatáčku. Přední kola se zakousnou do asfaltu a díky samosvoru Peugeot projede zatáčku s takřka nesmyslnou jistotou a rychlostí. RCZ R se díky kolům v rozích, nízké karoserii a skvělému těžišti prakticky nenaklání. Klikatá okresní silnice pod koly ubíhá takovou rychlostí, za kterou by vám i na dálnici sebrali řidičák, přesto si řidič připadá jistě. S každým dalším průjezdem budete rychlejší a rychlejší a zjistíte, že s Peugeotem RCZ R si můžete hrát.
Skvělé jsou i brzdy. Pod obrovskými 19″ koly vykukují vpředu obrovské kotouče o průměru 380 mm s čtyřpístkovými brzdiči, které dokáží auto zastavit naprosto jistě a bezpečně. Jsou ostré, jedovaté, ale nedokáží se uchladit. Zkroucené kotouče byly u prvního testovaného RCZ R před rokem, ale i u tohoto druhého. Jejich výměna není otázkou „pár korun“, ale připravte si přibližně 25 tisíc Kč.
Je jasné, že podobná auta si lidé nekupují kvůli praktičnosti, protože tím tohle auto úplně nevyniká. Ačkoliv má docela slušný zavazadelník, do kterého se dá naložit náhradní kolo i slušný víkendový nákup, na zadní sedačky si sednout nemůže snad ani dítě. Jsou spíše pro bundu nebo odložení helmy před okruhovými dny. Ani na předních sedadlech není místa nadbytek, se svými 180 cm jsem nad hlavou mnoho místa neměl a pro výhled doleva jsem musel sklopit hlavu.
Zní to skvěle, že? A skvělé to také je! Chtěli byste si Peugeot RCZ R koupit? Pak se připravte na to, že jeho um bude potřeba řádně zaplatit. Peugeot auto ocenil hodně sebevědomě. V ceníku totiž naleznete cenu převyšující jeden milion Kč. To není zrovna málo, ale věřte mi, že si s ním užijete spoustu předokolkové a zatraceně rychlé a jisté zábavy!
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,RCZ R
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,199 kW/270 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment:,330 Nm v 1 900 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.4 / 5.1 / 6.3
Emise CO2:,145 g/km
Délka:,4 294 mm
Šířka:,1 845 mm
Výška:,1 352 mm
Rozvor:,2 596 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 355 kg
Objem zavazadlového prostoru:,384 / 760 litrů
Základní cena:,1 040 000 Kč
[/table]