Poslední dobou mám v redakci štěstí na malá městská auta, která až klamou tělem. Například Fiat 500 by Gucci je sice městský prcek, ale až neskutečně luxusní. Nebo si třeba zavzpomínejme na Citroen DS3 – taktéž městské přibližovadlo, ale s povedeným vzhledem, který se tak úplně městsky netváří. Úplně stejně na mě působil Peugeot 208, který jsem měla týden k pořádnému zkoušení. A překvapil, ale to, jestli v dobrém nebo ve zlém nechám na později.
Již jednou jsme Peugeot 208 v redakčním testu měli, ale jeho vůz měl pouze troje dveře a pod kapotou větší benzínovou 1,4. Já jsem měla k dispozici pětidvéřovou verzi, ale s malým tříválcem o objemu 1,0 litru. Musím v prvé řadě vyzdvihnout vzhled tohohle prcka. Určitě je potřeba říci, že ten u modelu 208 hraje prim. Je povedený, neokoukaný a dost ostrý na to, aby se neztratil v davu. V tom mi hodně připomněl Fiestu. Hodně tomu pomáhala výrazná modrá barva, v černé by zcela jistě naprosto zanikla skvěle tvarovaná přední a zadní světla a určitě by nevynikla maska chladiče, jež auto dělá opticky větším než ve skutečnosti je. Jediné, co mi vzhled, a hlavně výhled, malinko kazilo, byl opravdu robustní A-sloupek, přes nejž je občas hůř vidět do zatáčky.
Uvnitř vozu mě však čekalo poměrně velké překvapení. A ne jedno… První, co mě opravdu zaujalo, byl neskutečně malý volant se sportovně seříznutou spodní částí. To nechápu ani u supersportu ani u městského auta. A druhým překvapením se ukázal být vnitřní prostor. Ten je na předních sedačkách opravdu velkorysý a ani lidé většího vzrůstu neměly žádný problém se do auta vměstnat. Hodně tomu napomáhala ergonomicky tvarovaná palubní deska a vykrojený středový tunel. Na zadních sedačkách už to s místem tak slavné nebylo, ale na sedačku s dítětem – nebo klidně i s dvěma – to bohatě stačí. Jen kdyby sedadla byla pohodlnější. Na můj vkus je jejich čalounění moc měkké a boční vedení nedostatečné.
Vraťme se ještě na chvilku za volant. Za ten neskutečně miniaturní volant. Přední kola ovládáte skrze až neuvěřitelně účinný posilovač řízení. Chvilku mi trvalo, než jsem si na tuhle kombinaci zvykla, protože neznatelné pootočení volantem znamenalo znatelný pohyb vozu. Jinak ale 208 na řidiče působí velice přátelsky. Vše je na dosah ruky, přehledné a jasně čitelné. Snad jen na ovládání rádia a navigace je potřeba si přivyknout.
Testovaný Peugeot 208 byl ve výbavě Active, která mimo jiné zahrnovala dotykovou obrazovku s navigací, možnost připojení telefonu přes Bluetooth, CD přehrávač a to vše se dalo ovládat samozřejmě z volantu. Do tak malého auta bylo tohle vybavení opravdu překvapivé. Určitě příjemné bylo, že jsem si mohla telefon propojit nejen pro telefonování, ale také pro přehrávání hudby. Do odpoledních pražských kolon jako dělané.
Když jsme se dostali tolik nenáviděným kolonám, vezte, že za volantem 208 nebudou o moc příjemnější. Klasický zvuk tříválce doprovází jízdu od prvního nastartování až po poslední parkování. To typické pohazování autem známé z koncernových malých aut tu nečekejte. Motor disponuje výkonem 50 kW/68 koní a točivým momentem 95 Nm a ten je pomocí pětistupňové manuální převodovky přenášen na přední kola. Než si tento motor pořídíte, rozmyslete si, kde se s autem budete pohybovat. Do města stačí, ale na dálnici to není to pravé ořechové. Maximální povolenou rychlost 130 km/h sice zvládne, ale tohle rychlejší cestování se mu prostě moc nelíbí. Více se mu líbí prosmýknout se mezi auty a dostat se do mezírky v koloně.
S motorem se prý podle výrobce dá jezdit za 5,1 l/100 km ve městě, 3,8 l mimo město a 4,3 l v kombinovaném rovozu. Na palubním počítači se však na konci testu rozsvítila cifra 6 litrů. S autem jsem se pohybovala převážně po městě. Nicméně věřím tomu, že pokud budete poslouchat šipky, které vás upozorňují na to, že je čas přeřadit, k hodnotám udávaným výrobcem se určitě přiblížíte víc než já. Celkový dojem z jízdy kazila převodovka. Ta přesností příliš nevyniká a její dráhy řazení poměrně dlouhé
Tím, že se jedná opravdu převážně o městské auto, je nalazeno spíše měkce. Měkké jsou pedály i podvozek. 208 se poměrně naklání, ale nerovnosti, díry a kanály přejedete bez většího povšimnutí.
Za Peugeot 208 ve výbavě ACTIVE zaplatíte minimálně 296 200 Kč. Ktomu určitě stojí za uvážení příplatek 20 500 Kč za paket zahrnující elektricky sklopná zrcátka, elektrické ovládaná zadní okna, kožený volant, ale hlavně dotykovou obrazovkou s USB, Bluetooth handsfree a navigací, CD přehrávačem či ovládáním na volantu.
Od Peugeotu 208 s litrovým tříválcem nečekejte zázraky, naopak se můžete těšit na příjemné městské přibližování a při klidnější jízdě i hezkou spotřebu. Pokud potřebujete občas odvézt rodinu na chatu nebo plánujete s autem dovolenou (a hlavně máte vyšší rozpočet), sáhněte například spíše po Peugeotu 508. Pokud máte rozpočet nižší, podívejte se po Peugeotu 301. Pokud s autem jezdíte jen na nákupy, pro děti do školy a školky, do práce nebo za kamarády, je Peugeot 208 dobrá volba. Jen asi ten motor by to opravdu chtělo silnější…
[nggallery id=2063]
-AR-