Kategorie SUV je neustále na vzestupu. Která automobilka v nabídce nějaké SUV nemá, jako by snad ani neexistovala. Z původního rozmaru přenést offroad na silnice se stal módní trend, i když prapůvodně pro ty movitější. Jenže vyšší posez a větší pocit bezpečí chtěli mít také ti, kteří na nové auto miliony nemají. Před pár lety se tedy eS-Ú-Véčka začala zmenšovat. Jedním z prvních byl Nissan Juke, jenž se zcela vymykal veškerým zažitým standardům, hlavně vzhledem…
Od té doby uplynulo už hodně času a malá SUV se na trhu množí jako houby po dešti. Koncem minulého roku se na český trh dostalo další – Opel Mokka (na jeho dvojče, Chevrolet Trax, jsme si v ČR museli počkat až na konec letošního června). Hned po příchodu na český trh jsme měli možnost krátkého seznámení. Tehdy se nám auto poměrně zamlouvalo, ale týdenní test nám dovolil auto proklepnout o poznání více. A na co jsme přišli?
Do testu dorazila naftová 1,7 CDTi o výkonu 96 kW/130 koní, která vypadala naprosto přesně jako kousek při prvním seznámení. Karoserie byla oděna ve slušivé bílé barvě a doplňoval ji luxusní kožený interiér v hnědooranžové barvě, podobné té v nedávno testovaném Hyundai i30 3D. Už jen při pohledu na auto zvedám palec nahoru!
Jde o SUV, takže posez v autě je vyšší, sedadla jsou pohodlná a nabídnou vcelku dobré boční vedení. Kůže je praktická, tělo po ní neklouže. Navíc jako bonus nabízí Mokka možnost prodloužení sedáku, což mnohdy nenabídnou ani auta z manažerských kategorií. Při pohledu po interiéru zjistíte, že i Mokka je typickým Opelem. Středovému panelu dominuje změť tlačítek, v nichž se po chvíli naštěstí zorientujete. Velmi dobré je čtení dopravních značek, které fungovalo naprosto bez problémů a značky zobrazovalo na displeji mezi budíky – zvládlo i kombinaci více značek najednou, například zákaz předjíždění a omezení rychlosti. Samotné číslice v budíkách by ale mohly být lépe čitelné.
Mokka je spíše zvýšeným malým hatchbackem než plnohodnotným SUVéčkem. Na předních sedadlech je místa vcelku dost, hlavně na hlavu. Horší je to jen v příčném směru. Místo na zadních sedadlech je spíše pro mešní postavy nebo pro děti. Zavazadlový prostor má objem 356 litrů v základním uspořádání, po sklopení zadních sedadel vzroste na 1 372 litrů, což je relativně málo a v dané třídě je to spíše podprůměrná hodnota.
Nastartováním motoru probudíte k životu 96 kW/130 koní a 300 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 km/h se se čtyřkolkou odehraje za 9,4 sekundy (o 0,2 sekundy rychleji než s předokolkou) a maximální rychlost se udává 188 km/h (o 2 km/h více než u 4×2). Parametry to špatné nejsou, ale v reálu působil motor nepřesvědčivě a je hlučný. Však také jeho prapůvodní historie sahá až do první poloviny devadesátých let a do dnešních dní prochází jen více či méně náročnějšími úpravami.
Motor se k životu probudí až po překonání hranice 2 000 ot./min., kdy je k dispozici maximální točivý moment, do té doby působí spíše mdlým dojmem. Vzhledem k poměrně dlouhým převodům je potřeba se s autem sžít, protože fungování do dvou tisíc ot./min. mu moc dobře nedělá. Přesnější by mohla být také kulisa řadící páky. Zejména pátý rychlostní stupeň na své místo občas nechtěl zaskočit na poprvé.
Milým překvapením byl naopak podvozek, jehož chování bylo na jedničku. Velká (a těžká) kola kontakt se silnicí neztrácela ani na větších výmolech a z útrob náprav se neozývalé žádné pazvuky. Jistá byla Mokka i při rychlejších průjezdech zatáček, kde byla limitujícím faktorem výška pneumatik.
Opel Mokka nás i po týdenním testování přesvědčila o tom, že vůbec není špatnou volbou. Není sice tím pravým italským espressem, spíše takovou kávou s mlékem, ale i tak chutná dobře… Opel v jejím případě nasadil i poměrně příznivou cenovkou. Za základní cenu 384 900 Kč dostanete ve výbavě Essentia benzínový motor o objemu 1,6 litru o výkonu 85 kW/115 koní. V základní výbavě už tak najdete vše, co potřebujete: stabilizaci, palubní počítač, rádio s CD a MP3, klimatizaci, el. přední okna + el. a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, tempomat a další.
[nggallery id=2343]