Před nedávnou dobou vtrhl i na český trh modernizovaný Opel Meriva. Facelift se ale nezaměřil jen na „šminky“, důkladné změny se odehrály pod kapotou, kam se nastěhoval nový naftový motor 1,6 CDTi, jenž nahradil starý agregát s o deci větším objemem.

Z designových změn bychom měli zmínit více chromu, novou širší masku chladiče, retuše nárazníků, LED denní svícení či LED zadní světla s pozměněnou grafikou. Auto je po faceliftu na pohled vyváženější, ačkoliv „vlna“ v přechodu mezi oknem a karoserií v zadních dveřích mě ruší stále. Důležité však je, že zůstávají ony typické protisměrně otevírané zadní dveře, podobně jako to má například Rolls-Royce Ghost. Otevřít se dají nezávisle na sobe a téměř do pravého úhlu. Pokud vozíte na zadních sedadlech dětskou sedačku, budete tohle auto za přístup k ní milovat.
Neobejde se to ale bez drobných nedostatků. Zavřít doširoka otevřené dveře není ze zadních sedadel jednoduché, tlačítko na zavření jako ve vozech Rolls-Royce byste tady totiž hledali marně. Problém může nastat také v případě, že auto naložíte kompletně – i na zadních sedadlech a zastavíte u obchodního centra. Když budou chtít všichni naráz vystoupit, bude jim trochu těsno.
V Opelu Meriva se sedí výše, lépe se do něj nastupuje a je z něj poměrně dobře vidět a bez problémů se na přední i zadní místa usadí i více vzrostlí jedinci. Interiér je „oplistům“ dobře známý a působí vzdušným a útulným dojmem.

Velmi chytrým řešením je v Merivě tzv. FlexRail. Jde o důmyslný systém kolejnic a odkládacích přihrádek mezi předními sedadly. Nejen, že může sloužit jako loketní opěrka, ale do spodního patra se vejde klidně i kabelka, která tak nebude ani při ostřejší jízdě cestovat po autě. Jednotlivá patra si také můžete libovolně posouvat dopředu nebo dozadu.
Opel sice i do Merivy nainstaloval moderní systém IntelliLink. Narozdíl od většího modelu Insignia ale nezabudoval ovládání touchpadem ani dotykový displej (stejně je daleko a nedalo by se na něj dosáhnout), a tak se vše ovládá „po staru“, tlačítky a kruhovým ovladačem na středovém panelu. Přiznám se, že mi toto ovládání přijde stejně lepší.
Pod kapotou byla silnější (100 kW) z naftových jednašestek. Motor byl hned po prvním studeném startu mírným zklamáním. Byl poměrně hlučný a naftově klepal. Po chvíli se ale uklidnil a ustálil se na poměrně kultivované notě. A kultivovaný je motor i za jízdy. Trápí ho sice přibližně do 1500 ot./min. drobná turbodíra, ale od dvou tisíc ot./min. se všech 320 Nm zakousne do asfaltu a táhne. Točit motor do červeného pole ale příliš valný smysl nemá, křivka točivého momentu padá dolů a výkon má špičku mezi 3,5 a 4 tis ot./min.

I když automobilka slibuje kombinovanou spotřebu paliva jen 4,4 l/100 km, dosáhnout se nám jí ani při snaze o opravdu úspornou jízdu nepodařilo. Při běžném ježdění po městě, okreskách a dálnicích si auto podle palubního počítače řeklo o jeden až jeden a půl litru více.
Meriva má velmi dobrý podvozek. Ačkoliv testovaný vůz obouval nízkoprofilové 17″ disky a postrádal adaptivní podvozek FlexRide, byl pohodlný aniž byste se báli toho, že se v první zatáčce převrátíte. Nerovnosti tlumil bez výraznějších rázů od kol nebo uskakování auta. Mírnou nadváhu auta však v zatáčce neschoval.
Ačkoliv by se na pohled mohlo zdát, že změny byly opravdu minimální, opak je pravdou. Při porovnání obou verzí (před a po faceliftu) tváří v tvář jde s mírnou nadsázkou o úplně jiné auto. Pro příště snad jen zapracovat ještě na asistentu pro rozjíždění do kopce, protože ten auto stále drží zabržděné i dlouho po záběru spojky. Nicméně základní cena startující na čtvrt milionu Kč zní za auto takové velikosti a schopností jako výhodná nabídka…
| Typ vozu: | Nový |
| Značka: | Opel |
| Typ: | Meriva |
| Motor: | řadový čtyřválec |
| Objem válců: | 1 598 ccm |
| Plnění motoru: | turbodmychadlo |
| Palivo: | nafta |
| Pohon: | přední kola |
| Výkon: | 100 kW/136 koní při 3 500 – 4 000 ot./min |
| Točivý moment: | 320 Nm při 2 000 ot./min |
| Zrychlení 0-100 km/h: | 9.9 s |
| Maximální rychlost: | 197 km/h |
| Převodovka: | šestistupňová manuální |
| Spotřeba paliva (l/100 km): | 4.8 / 4.2 / 4.4 |
| Délka: | 4 300 mm |
| Šířka: | 1 812 mm |
| Výška: | 1 615 mm |
| Rozvor: | 2 644 mm |
| Pohotovostní hmotnost: | 1 518 kg |
| Objem zavazadlového prostoru: | 400 / 1 500 litrů |
| Ceník: | k nahlédnutí tady |
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned
