Test Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTI

Autor: Pavel Srp - 8. 7. 2014


Opel byl nucen s příchodem nové emisní normy Euro6 nahradit starší naftové motory 1,3 CDTI a 1,7 CDTI novými. Vyřešil to nakonec novým motorem 1,6 CDTI v několika výkonnových verzích. Pod kapotou praktického kombíku Astra ST jsme vyzkoušeli silnější z nich o výkonu 100 kW.

test-opel-astra-st-16-cdti-ecoflex-p1

Slabší ze starých dieselových motorizací už z ceníku vypadla, 1,7 CDTI tam ale ještě zůstává. Je přibližně o 8 tisíc dražší, ale těch pár tisíc za to nestojí. Nová šestnáctistovka disponuje výkonem 100 kW/136 koní a točivým momentem 320 Nm, to je v porovnání s dosavadním čtyřválcem 1,7 CDTI (96 kW/130 koní, 300 Nm) o 7 procent více. Kromě toho má nový motor nižší papírovou spotřebu a produkuje méně emisí CO2. Oproti starším motorům je také o poznání tišší a kultivovanější. O své klepavé naftové slovo se přihlásí pouze na několik sekund po studeném startu.

Motor nemá výraznější turbodíru, je schopen zatáhnout už kolem 1500 ot./min, ale není problém ho vytáčet, nicméně ve vysokých otáčkách – těsně před červeným polem – toho již moc nepředvede a je lepší přeřadit. Šestistupňová převodovka má příjemný chod a rychlosti na svá místa zapadají. První tři rychlostní stupně jsou relativně krátké, ale šestka je vyloženě dálniční. I tak toto provedení ocení spíše klidnější řidiči.

Největší důraz byl kladne na snížení spotřeby, čemuž pomáhá také soubor opatření ECOFlex zahrnující nové nastavení spalování a řídící jednotky. Drobné změny proběhly také u aerodynamiky spodní části vozu. Auta jsou vybavena pneumatikami s nízkým valivým odporem a LED denním svícením. V technických údajích se tak dočtete hodnoty spotřeby 4,6 l/100 km ve městě, 3,6 l/100 km mimo město a 3,9 l/100 km v kombinovaném provozu. V praxi není problém běžně jezdit pod 5 litrů nafty na 100 ujetých kilometrů.

test-opel-astra-st-16-cdti-ecoflex-p2

Kokpit Astry je pro řidiče a spolujezdce poměrně prostorný. Pro cestující na zadních sedadlech už to tak dobře nevyzní. Chodidla si nemají kam schovat, protože pod předními sedadly není místo a šetřilo se také prostorem pro kolena. Pozitivem budiž fakt, že pro ramena i hlavu je místa dostatek v obou řadách sedadel. Přední sedadla by však mohla být širší a tvrdší.

Středový panel Astry je poset typickou změtí tlačítek. I když Insignia o tuto přehlídku kláves s faceliftem přišla, Astra ji má stále. Věřte však, že po chvíli strávené v interiéru a několikerém stisknutí toho či onoho tlačítka nepřijde nepřehledná. Každé tlačítko má svoji funkci a jsou rozmístěna poměrně logicky. I když to na pohled nemusí lahodit každému oku, toto ovládání je bezpečnější než ovládání veškerých palubních funkcí (včetně klimatizace a pod.) na dotykovém displeji. Zesílení či zeslabení rádia je ale nekonečným otáčením kolečka, hlasitost není příliš citlivá, a tak rozdíl mezi „12“ a například „18“ není příliš velký.

Z auta není úplně dobře vidět, A sloupek je hodně široký (nepomáhá tomu ani rozdělení v okně), stejně jako D sloupek u zavazadlového prostoru. Je to daň za sportovní design Astry Sports Tourer, stejně jako objem jen 500 litrů. Pozitivem je ale fakt, že samotný kufr je tvarován pravidelně a bez zbytečných kapes a prolisů. Po sklopení opěradel (i sedáků) zadních sedadel vznikne zcela rovný prostor (včetně nakládací hrany) ještě o 1000 litrů větší. Skvělým nápadem je roleta, kterou nemusíte pokaždé zasouvat, díky kolejničkám v čalounění D sloupku se umí jen odsunout nahoru.

test-opel-astra-st-16-cdti-ecoflex-p3

Díky příplatkovému adaptivnímu podvozku FlexRide a poměrně vysokému profilu pneumatik byla testovaná Astra pohodlná i na městské dlažbě, ale přesto jednoduchým přepnutím do sportovního režimu nebyl problém střihnout si svoji oblíbenou okresku aniž byste si připadali jako na výletním parníku.

Opel Astru ST šikovně nacenil, takže se s akčními cenami dostal hluboko pod český evergreen, model Škoda Octavia Combi. Navíc je její design více odvázanější a nebál bych se říci sportovnější, na druhé straně tu je skoro podprůměrný objem zavazadelníku a málo místa na zadních sedadlech. I tak je nejnižší akční cena jen 289 900 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Astra ST
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,100 kW/136 koní při 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.3 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.6 / 3.6 / 3.9
Délka:,4 698 mm
Šířka:,1 814 mm
Výška:,1 535 mm
Rozvor:,2 685 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 403 kg
Objem zavazadlového prostoru:,500 / 1 550 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru